"Flint" på sommaren

-Catherine-

Trådstartare
Min halvblodsvalack har en bedrövlig man & svanstillväxt. När jag köpte honom förra sommaren så hade han i princip bara några "testar" man längs halsen. Säljaren sa att de andra hästarna hade bitit av honom manen och sedan funderade jag inte mer över den biten. Manen växte till sig över sensommaren och vintern så i februari kunde jag till och med klippa den lite. Svansen rör jag dock inte, den är tunn och verkar inte "maffa" till sig mer än såhär.

Nu för ca tre veckor sedan började jag märka av att manen återigen tunnades ut :(. Den blir tunnare och tunnare så just nu har han knappt ngn man kvar alls, några testar som hänger här och där bara. Jag har inte märkt av att han kliar sig ngt, inte ens när jag krafsar med naglarna i mankammen verkar han tycka att det kliar. Jag hittar inga skadedjur och han har inga exem eller andra utslag.

I svansen har han dessutom fått en rund kal fläck, precis som en liten flint. Ej heller där verkar det klia.

Jag har smörjt honom med Nylanders hästkräm i både man och svans, men det verkar inte göra ngn skillnad :(

Är det ngn annan som märkt av liknande på sina hästar? Vad skall jag göra? Tips?

Sv: "Flint" på sommaren

Min häst började klia svans, och lite i manen, i mitten på april ungefär. Tvättade honom med hibiscrub och sprejade med flug-medel på kvällarna, han slutade klia sig direkt när flugmedlet började användas. Även tidigt på våren så börjar ju knott och mygg vakna till liv...:mad:
Om inte det hjälper så kanske ett eksem- eller flugtäcke kan vara en investering...:)

Liknande trådar

Hästvård Jag har en Islandshäst som sedan en dryg månad tillbaka kliar rumpan, svansen och mankammen. Hon sätter vanligtvis svansen i krubban och...
2
Svar
26
· Visningar
5 948
Senast: Seabaz
·
Hästvård Alla trådar om eksem är gamla, så jag passar på att starta en ny, för jag misstänker att det är fler än jag som har en eksemhäst. Tänkte...
2
Svar
33
· Visningar
3 144
Senast: sthu
·
S
Hästvård Jaa, jag har ju fått en eksem häst hit hem, och jag har absolut noll erfarenhet av detta. Inte så bra kombination kanske: eksemhäst +...
2
Svar
20
· Visningar
5 463
Senast: Simply me
·
Hästvård Min häst är en sk hudkänslig häst/har eksemtendens. Är en svenskfödd islänning som kliar sig lite på sommrarna men klarar sig fint bara...
2 3
Svar
56
· Visningar
6 017

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka