Gula skorpor, bett/allergi?

Sv: Gula skorpor, bett/allergi?

Får han som hårda knölar under skorpan?
Det är nämligen precis så som eksemet yttrar sig på min häst. Fast på honom är det i manen. Som hårda knölar med en gul skorpaktig yta som man kan plocka bort. Han får alltid det en gång i början av sommaren och det försvinner på ca en vecka. Förra året fick han det i juni men på alla eksemhästar i vårat stall har det kommit tidigt iår. Det började för några dagar sen.
Det verkar inte vara något som gör att det kliar eftersom min kliar sig ytterst lite om ens något.

Han får knölar under men de är mer halvmjuka, de är inte hårda iaf. Lite "fuktiga" känns de.
Dessa verkar dock klia, när han kommer in står han gärna och kliar sin stackars mule.

Kanske kan vara ngt liknande?

De utvecklar inte eksem av sänkt immunförsvar.

Däremot iaf vad gäller andra grejer kopplade till ett överaktivt immunförsvar, så det kan sas bryta ut när immunförsvaret sänks, lite ironiskt nog. Men de får inte själva problemet av immunförsvaret, utan det ligger redan latent vad det nu är, men bryter ut.

Men sommareksem och andra allergier är ju pga ett immunförsvar som överreagerar. Immunförsvaret tar i för kung och fosterland när det stöter på allergenen, istället för en normal, mer 'avvägd' reaktion.

Sen sitter det ju i att utsättas för allergenen, därför kan en vuxen häst som 'aldrig haft eksem' klia sönder sig fullkomligt efter en flytt t ex. Inte för flytten gjorde immunförsvaret dåligt, utan för att flytten innebar en annan exponering för knott. Och omvänt, en inbiten eksemhäst som varje år kliat sönder sig, flyttar och kliar inte mer. För att den inte alls exponeras för knott på samma vis på nya stället.

Så ang salubrinet tror jag helt enkelt att anledninge att det hälldes på är anledning till att den började klia - mycket insekter.

Linfröolja innehåller omega 3/6. Finns studie som visar att det kan hjälpa mot eksem. Lipiderna i cellmembranet byts ut och blir mer elastiskt, vilket ska vara bra. Det fungerar fint för min ponny och för mig. Dock tar det minst 120 dagar innan man kan säga någon större skillnad, så om du börjar nu kommer du inte se skillnad förrän nästa säsong.

Min ponny får fortfarande eksem, oljan botar inte, men det är inte alls i samma omfattning. Det kliar men han kan hantera det.
Givetvis använder jag fortfarande täcke, insektsspray och behandlar allt som behöver behandlas. Det ena utesluter inte det andra.

Linfröolja innehåller omega 3/6. Finns studie som visar att det kan hjälpa mot eksem. Lipiderna i cellmembranet byts ut och blir mer elastiskt, vilket ska vara bra. Det fungerar fint för min ponny och för mig. Dock tar det minst 120 dagar innan man kan säga någon större skillnad, så om du börjar nu kommer du inte se skillnad förrän nästa säsong.

Min ponny får fortfarande eksem, oljan botar inte, men det är inte alls i samma omfattning. Det kliar men han kan hantera det.
Givetvis använder jag fortfarande täcke, insektsspray och behandlar allt som behöver behandlas. Det ena utesluter inte det andra.

Så Linfröpellets ger inte alls samma effekt då?
Gav först Linfröolja men han ville då inte äta upp maten (jag förstår honom, luktar ju skunk) och fick då tipset med Linfröpellets, dessa tuggar han glatt i sig som om det vore godis. Men hjälper det inte ändå får man kanske börja med oljan iaf och försöka lura i han det ändå.
Började ge Linfrö/pelletrerat b-vitamin/detta specialfoder i höstas så det borde kunna ge lite effekt nu i sommar hoppas jag iaf.

Det är så märkligt bara, varför just han fick det och inte de andra i samma flock (de är dessutom släkt). Tror bara hans morbror visat lite eksemtendens annars är det ingen annan i familjen, inte ens islandsfödda pappan som visat ngt.
Han flyttade ju som sagt ett år efter att han började klia.

Ja, det där kan man nog grubbla på i det oändliga, det viktigaste är att man kan lindra det för honom på bästa sätt.

Intressant det där med immunförsvaret, det visste jag inte.

Linfröpelletsen/expellerna är ju det som blir kvar när man pressat ur oljan. Så det mesta av nyttigheterna i det här fallet finns i oljan.

Som sagt, min svenskfödda welsh med svensfödda föräldrar kliar. Enda övrigt i släkten som kliar alls är 'moster' som kliar en aning, men inte eksemkli/eksem.

Så, generna slumpar sig olika helt enkelt och man kan inte avfärda eksem bara för 'släkten' är eksemfri. Tyvärr.

Min ena häst får också gula skorpor hon kan få dom överallt på kroppen nästan... det ser nästa ut som kåda.. iaf när man drar bort skorpan så hittar jag alltid en liten liten fästing där under... Skulle jag missa en enda fästing får hon stora bölder.. kan säga att hon visiteras nogrant dagligen och har på alla möjliga fästingmedel som finns...
Jag är helt säker på att det är fästingarna som får det att bli en gul skorpa för hon har aldrig det på vintern...

Är det ingen som funderar på proteinutslag?

Min får små bulor med en gul äcklig skorpa på i manen, på halsen och ibland i svansen när hon får för mycket protein. (Nu tex när hon går på gräs) men det går över efter någon vecka.

Haken är väl mest att sådana knölar aldrig har kunnat kopplas till proteinöverskott.

Sk 'proteinknölar' är oftast en överkänslighetsreaktion mot proteinkällan/annat. Inte just proteinet. Vore det det skulle ju t ex din häst vara knölig hela betet te x.

TS häst verkar dock alldeles oavsett haft sina problem ett tag, utan att de försvinner.

Ja, jag menar linfröolja - det är inte samma som linfrö alltså som påpekas.

+sthu

Har läst mer noga på min påse nu och det är Råpressad linfrökaka som jag har och enligt innehållsförteckningen på påsen så står det att den är rik på Omega 3/6 samt att den främjar huden ect.
Så verkar vara rätt bra ändå? Det är inte "torra" pellets eller hur man säger.

Som sagt, min svenskfödda welsh med svensfödda föräldrar kliar. Enda övrigt i släkten som kliar alls är 'moster' som kliar en aning, men inte eksemkli/eksem.

Så, generna slumpar sig olika helt enkelt och man kan inte avfärda eksem bara för 'släkten' är eksemfri. Tyvärr.

Som sagt, jag avfärdar INTE eksem utan det är ju ngn form av eksem han har.

Och kanske dags för en lite uppdatering:

Efter en rejäl omgång med Prob shampo och Prob olja så har han blivit MYCKET bättre! Knappt några skorpor nu och muggen han hade är helt borta.
Hoppas man lyckas hålla det i schack nu med regelbunden badning och smörjning. Så detta verkar ju ha med eksemet att göra (vilket jag också trott), jag behandlar eksemet med samma medel + mjukgörande salva, flugmedel och täckning.

Nu är han flyttad och verkar inte visa några tecken än på försämring men stressad det är han, hoppas det lägger sig så fort som möjligt och inte "förstör" för mycket för honom.
Guld värt för mig med en resväg på 8 min nu när man vill smörja/fixa flera ggr/dag. Och möjlighet för honom att kunna stå inne när det är som värst :)

Linfrökaka är ändå det som blivit över när man pressat ut oljan. Oljan är det fettrika, och i och med att omega 3&6 är fettsyror finns det mesta i oljan.
I en råpressad kaka finns mer fett kvar, men oljan är fortfarande mer fettrik (och som sagt, fettsyrorna finns i fettet dvs oljan).

Som sthu säger, ja. Linfröoljan har jag använt till min eksemhäst och han mådde bra av det, det finns forskning om linfröoljan också som du hittar om du söker på det.

Linfrökaka är mer ett proteintillskott och snällt mot magen om jag minns rätt.

Men fungerar det för dej/hästen så är det bra, inget sagt du MÅSTE börja med linfröolja. Det tar också lite tid innan resultatet syns, ca 3 månader men som sagt söker du hittar du en del.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Uppdateringstråd 30
  • Stillsam sysselsättning?

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka