Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Har dock enligt vet. inget "vanligt knottexem" utan har fått detta då han som ung blev behandlad med lite sämre produkter ej anpassade för häst, efter denna "kur" kliade han av sig rubbet och efter det har han blivit känslig.
.
Dock flyttade han från norrland till södra sverige i sommras, först sthlm och nu bohuslän.
Vad är oddsen för att någon insekts skulle bita bara din, i alla olika hagar, och det bara skulle ge symptom där.
Jag tror Tant Ester (som för övrigt brukar veta vad hon pratar om ju) är närmast sanningen/att gissa rätt faktiskt?
Han kanske blir stressad av alla flyttar. Det påverkar allergier på en del. Det syns inte på beteendet utan på immunförsvaret.
Den förklaringen ger jag inte mycket för. Snarare låter det som en allergi, antingen mot svidknott eller annat, och kanske skulle nu utreda detta och se om det finns bättre behandlingsalternativ. "Produkter ej anpassade för häst" ger inte kroniskt eksem utan möjligen en övergående kontaktallergi som inte påverkar immunförsvaret annat än tillfälligt.
Omega 3/6 (kolla D Baddaky) tycker jag att du ska ge.
Varför eksemtäcke om ej knottkänslig?
Jag köpte en islandshäst från Norrlands fjälltrakter, han fick eksem efter tre år hos mej.
Men det finns ju riktiga pärlor i Norrlands skogar ju!
Många svenskfödda hästar har knottallergi och din hästs symptom stämmer väl överens med detta. Salubrin orsakar inte bestående "nedsatt immunförsvar i huden", no way. Troligare att allergin startade då; orsaken till de kraftiga symptomen var säkert allergin och inte att man fösökte behandla med Salubrin. För han lär väl inte ha behandlats med Salubrin utan orsak!?
Omega 3/6!!