Gula skorpor, bett/allergi?

Sv: Gula skorpor, bett/allergi?

Han kanske blir stressad av alla flyttar. Det påverkar allergier på en del. Det syns inte på beteendet utan på immunförsvaret.

Har dock enligt vet. inget "vanligt knottexem" utan har fått detta då han som ung blev behandlad med lite sämre produkter ej anpassade för häst, efter denna "kur" kliade han av sig rubbet och efter det har han blivit känslig.
.

Den förklaringen ger jag inte mycket för. Snarare låter det som en allergi, antingen mot svidknott eller annat, och kanske skulle nu utreda detta och se om det finns bättre behandlingsalternativ. "Produkter ej anpassade för häst" ger inte kroniskt eksem utan möjligen en övergående kontaktallergi som inte påverkar immunförsvaret annat än tillfälligt.

Omega 3/6 (kolla D Baddaky) tycker jag att du ska ge.

Varför eksemtäcke om ej knottkänslig?

Dock flyttade han från norrland till södra sverige i sommras, först sthlm och nu bohuslän.

Ja, jag har för mig att knotten på västkusten är bland de "värsta" - vet inte om de är giftigare, andra typer (finns det olika typer av svidknott?) eller mer aggressiva, dvs biter mer.

Vad är oddsen för att någon insekts skulle bita bara din, i alla olika hagar, och det bara skulle ge symptom där.

Jag tror Tant Ester (som för övrigt brukar veta vad hon pratar om ju) är närmast sanningen/att gissa rätt faktiskt?

Jag tror inte att min häst är den enda isf som blir biten, men han kanske är den ende som har ngn form av allergi mot det?

Det kan hon absolut ha, nu känner inte jag Tant Ester men hon är säkert kunnig :)

Han kanske blir stressad av alla flyttar. Det påverkar allergier på en del. Det syns inte på beteendet utan på immunförsvaret.

Jo tyvärr blir han stressad av flytt, tyvärr har han fått flytta för mycket och jag önskar att jag inte behövde flytta egentligen men nu har jag fått plats på ett stall som är mkt närmare (10min resväg ist för 35 min) med ridhus, kompisar till mig i närheten och även möjlighet för extrajobb för mig på den gården.

Men har bestämt att om inget "konstigt" händer så skall han få bo där LÄNGE sen, helst resten av livet då det är ett toppenställe :love:

Bra inställning. MIn har blivit bättre för varje år i mitt stall, 7 år nu, och jag tänker inte flytta!

Den förklaringen ger jag inte mycket för. Snarare låter det som en allergi, antingen mot svidknott eller annat, och kanske skulle nu utreda detta och se om det finns bättre behandlingsalternativ. "Produkter ej anpassade för häst" ger inte kroniskt eksem utan möjligen en övergående kontaktallergi som inte påverkar immunförsvaret annat än tillfälligt.

Omega 3/6 (kolla D Baddaky) tycker jag att du ska ge.

Varför eksemtäcke om ej knottkänslig?

Den produkt han fick på sig då var Salubrin, efter detta kliade han av sig rubbet och fick helt klart mkt sämre immunförsvar i huden.
Efter detta har han börjat klia sig och om det är myggen/knotten vad det nu är det vet jag inte, men täckar man och smörjer så brukar han klara sig bättre. Ännu bättre om han får vara inne om natten.

Egentligen skall han inte få knottallergi bara sådär som svenskfödd islänning, isl.född pappa men helt utan problem. Svensk mamma, norsk morfar alla utan problem. Så genetiskt finns det inte.
Sen började han klia sig vid 8års ålder vilket också är lite "ovanligt" och detta direkt efter salubrinkuren. Kan tillägga att det inte är jag som hällt på detta medel...

Har rådfrågat vet mycket iom detta och han har blivit mycket finare i eksemet om man jämnför med förra året, har gett han lite olika tillskott som skall stärka huden och än så länge verkar det hjälpa honom, är bara dessa skumma skorpor då som ställer till det för honom.
Klorhexidin skall inhandlas idag!

Ang genetiskt finns det inte. Det finns gott om svenskfödda hästar UTAN eksemföräldrar som kliar.

Min welsh, svenskfödd, mamma och pappa (svenskfödda) kliar inte, utvecklade eksem som ung. Hade jag hällt salubrin på honom samma höst hade det varit LÄTT skylla på det t ex, men det är knotten och inget annat.

Ingen i hans släkt har eksem, närmsta man kommer är att hans 'moster' kliar litegrann men räcker med spray. Och hon eksemkliar inte, utan kliar litegrann bara.

Att det är bättre om de täckas, smörjs och går in på natten är typiskt för eksem. Knotten är värst gryning och skymning, står hästen inne då kommer den må bättre då den utsätts för mindre knott.

Sen har du rätt i att det vanliga inte är debut vid 8 års ålder, men om hästen då t ex flyttar etc kan det räcka, mer knott och det blossar upp.

Så avfärda inte knotteksem tycker jag.

(Tant Ester är veterinär för övrigt, så begrunda det hon säger, hennes ord ska/bör väg mycket tyngre än t ex mina. Som inte är veterinär)

Senast ändrad:

Jag har mycket svårt att tro att Salubrinsalva skulle orsaka eksem som sitter i i flera år efteråt. Dessutom beror allergier på ett för aktivt immunförsvar, inte ett sänkt.

Nej avfärda knotteksem törs jag inte göra iom att vi inte gjort allergitester, det verkar ju vara det han utvecklat plus att han är allmänt överkänslig då han lätt får mugg, svampinfektion i svansen ect.

Men peppar peppar så håller sig eksemet sig fint hittils, så hoppas verkligen att det blir en lättare sommar iår än förra året.

Ingen flytt gjordes iofs då han började utveckla eksemet, han stod i samma stall i över ett år efter det och sedan flyttade jag honom till en gård några kilometer därifrån. Men som sagt jag förstår att flyttar har negativ inverkad iom att han blir stressad.

Bra att veta att vi har veterinärer som hänger här på Buke :)

Avfärda inte "vanligt" eksem. Vi har haft en eksemhäst vi fick sy hellånga ben till täcket - han fick svullnader med skorpor ovanför hovränderna ungefär som du beskriver och det spred sig upp mot kotorna. Han hade också utslag på mulen och en specialsydd lång luva.

Det klingade av på 3-4 dagar när det kom in under täcket.

Har du möjlighet så testa och se om det hjälper med ngn form av täckning, tex tunna transportskydd eller lindor.

Många svenskfödda hästar har knottallergi och din hästs symptom stämmer väl överens med detta. Salubrin orsakar inte bestående "nedsatt immunförsvar i huden", no way. Troligare att allergin startade då; orsaken till de kraftiga symptomen var säkert allergin och inte att man fösökte behandla med Salubrin. För han lär väl inte ha behandlats med Salubrin utan orsak!?

Omega 3/6!!

Får han som hårda knölar under skorpan?
Det är nämligen precis så som eksemet yttrar sig på min häst. Fast på honom är det i manen. Som hårda knölar med en gul skorpaktig yta som man kan plocka bort. Han får alltid det en gång i början av sommaren och det försvinner på ca en vecka. Förra året fick han det i juni men på alla eksemhästar i vårat stall har det kommit tidigt iår. Det började för några dagar sen.
Det verkar inte vara något som gör att det kliar eftersom min kliar sig ytterst lite om ens något.

Som sagt, jag avfärdar inte vanligt eksem men vill heller inte säga att det är det det är utan att ha gjort tester på det.
Men håller med om att det helt klart verkar vara det, eller allergi mot ngn annan insekt men då känns ju knott mer troligt.
Han verkar också reagera på mygg har jag märkt, ngt som de andra i hans hage (i fjol) inte reagerade så starkt på.

Det kan vara en idé att prova, skall ha det i åtanke!
"Probbade" in honom ordentligt på de drabbade ställena i fredags med Prob Olja, sen har jag varit borta lör-sön och var i stallet idag, och idag hittade jag bara 2 skorpor! Så vet inte om det är pga Proben eller pga värmen = torrare, men skönt hursom.
Prob är ju bra mot eksem, mugg, klåda ja nästan allt, så hoppas att det kan göra susen. Shamponering med Prob shampo + olja med jämna mellanrum håller ju det värsta kliet borta i man/svans så det fungerar ju på honom helt klart.
Schamponerade honom idag med schampot så får se om det är bättring imorgon/nu i veckan. :)

Många svenskfödda hästar har knottallergi och din hästs symptom stämmer väl överens med detta. Salubrin orsakar inte bestående "nedsatt immunförsvar i huden", no way. Troligare att allergin startade då; orsaken till de kraftiga symptomen var säkert allergin och inte att man fösökte behandla med Salubrin. För han lär väl inte ha behandlats med Salubrin utan orsak!?

Omega 3/6!!

Jo jag håller med om att symptomen stämmer in väl, men kan inte en häst som av ngn andlending fått sänkt immunförsvar utveckla eksem då?
Och när eksemet väl är utvecklat så är det svårt att bli av med?
Vet nämligen en vet. som forskade inom denna teori och en vän till mig hade en unghingst (svenskfödd) som utvecklade eksem vid 4års ålder efter att han blivit skadad och fått en hel del medicin.
Veterinären hade då en teori att det sänkt immunförsvaret + mage i obalans i samband med medicinering kan göra att hästen lättare utvecklar eksem.
Jag vet inte alls, jag bara spånar. Men tycker det låter som en intressant teori så det blir spännande att se om hon kommer fram till någonting.

Vad gäller Salubrinen som andvändes på min häst så var det inte bara han utan alla i hans flock som behandlades pga mycket mygg det året, dock var det bara han som reagerade så starkt och det är ju ett tecken på att han hade känslig hud redan innan.
Efter detta började han iaf klia sig mycket, innan hade han haft jättelång man/svans och var relativt obrydd om insekter. Men men, det kunde de ju inte veta.

Hursom är det inte så viktigt hur han fått eksemproblemen, det jag undrade mest vad om ngn visste vad dessa skorpor var och varför han får dem, hur man kan behandla ect och det har jag ju fått lite olika svar på och jag är jättetacksam för det :)

Och jag undrar samma som Balderum, är Omegan bättre än Linfrö?
Min häst får Linfröpellets, Pelletrerat B-vitamin och speciellt foder som skall vara bra för hudkänsliga hästar, svårt att säga ännu om det hjälper men än så länge så har han inte börjat klia man/svans iaf :)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Uppdateringstråd 30
  • Stillsam sysselsättning?

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka