Flexibla sadlar

J

joneya

Som jag har förstått det så finns det ett flertal isländska sadlar som är så kallat "flexibla" i bommen.

Vilka typer av flexibla sadlar finns? Och HUR är de flexibla? (t.ex. utbytbara koppjärn, omformbar bom, en bom som anpassar sig efter hästen, flexibla punkter i bommen o.s.v.)

Tacksam för lite tips.

M.v.h. från Joneya

Vad menas med flexibel i detta fall?
Mjuk nog att forma sig mot hästen, eller bara flexande nog för att inte gå sönder så lätt?

Har ju inte haft möjlighet att klämma på någon av de s.k. flexibla sadlarna, därför vill jag gärna höra ifrån er som har sett någon av dessa.

Många islandssadlar sägs ha flexibel bom. T.ex. Astund, Top Reiter, Bennys Harmony (¿stavning?) m.fl.

Ärligt talat så vet jag inte riktigt hur de fungerar, men de är jättebra sadlar.

Ingenting jag suttit i går upp emot Saldi Isafold. Flexibel bom, tror att den är i nylon och den kan flexa åt alla håll, man kan böjja upp bakvalvet, man kan trycka bakvalvet åt sidan, etc. Kort sagt så kan sadeln följa med i alla hästen rörelser i alla riktningar utan att vara så slapp att den blir FÖr rörlig.
Det bästa jag nånsin sutti i och alla hästar älskar den ( alla ryttare som prövar den oxå). Den är väldigt bred oc passar bra på runda små ponnyryggar men jag har haft den på spensliga fullblod oxå när folk velat testa den på sina egna djur.

:D

Joneya: Jag TROR att det där med "flexibel" inte ska överdrivas.

Var inne på Ástunds hemsida och läste om deras sadlar. De är gjorda på "flexibel träbom med fjäderstål". Men träbommar ska ju vara just flexibla - i den meningen att de ska "tänja" lite när hästen rör sig.

På det viset tror jag att träbommar alltid är mer flexibla en komposit- eller andra plastblandningar i bommar.

Men när en träbom beskrivs som "flexibel" så tror jag inte att det betyder nåt mer än att den ÄR lite flexibel, precis som den ska.

Sen kan man ju kalla en sadel flexibel för att det går att värma om bommen, byta koppjärn osv - men det är en ju en annan sak.

Om du letar efter en flexibel sadelbom till din pålle behöver du alltså inte gå till islandssadlar utan välja vilken som helst bra träbom med stål.

Sadeln som Djurjouren nämner en Rolls i sammanhanget. Sadelmakaren finns här på västkusten, måttsyr dem och liknar bommen närmast vid en bladbom. Men den är alltså av läder, rörlig i alla ledder och förstärkt med fjäderstål. Om du råkar ha Hästfynd nr 11 2003 liggande så finns ett reportage om den där.

mandalaki

Jag letar efter en sadel som rör sig efter min pålle, d.v.s. en som är mera flexibel än många flexbommar. Men samtidigt undrar man om ALLA flexbommar är relativt hårda träbommar...?

Köper tyvärr inte Hästfynd, så jag har den inte liggandes.

Det finns ingen internetförsäljare av någon sadel med "mjuk bom"? (förutom Branderupsadeln som kostar multum). Eller länkar där man kan läsa om dem?

Equisoft har några sadlar som jag tänkte kolla på i alla fall. Och tur har jag eftersom hon bor alldeles i närheten.

Torsion är uteslutet eftersom jag redan har en fitform och inte är nöjd (för stor sits, för lite stöd för skänkeln, för dålig bekvämlighet (pälsen naggas under sadeln, och ryggkanalen/padden är svår att få mitt över så att den fungerar som den ska)).

Freeform har väl inte den heller bossor som får upp sadeln från ryggraden?

Kan inte så mkt om sadlar men har inte alla sadlar nån form av bossor som frilägger ryggraden? Låter obekvämt för hästen annars.
Grejerna du nämner, ruggad päls och sadel som inte stannar på mitteln av hästen tyder oftast inte bara på dålig sadel utan även på att ryttaren inte kan sitta emot hästens snedheter utan följer med sadeln hit och dit när hästen bular ut.

Jag tycker Àstund, Loftur och Taktur är bra i bommen. Har själv ägt de två första.

Nu har jag en Prestige och en Loftur. Prestigen finns som islandssadel om man så önskar. Båda har följsamma bra bommar så man känner vart hästen har benen. Att det blev dessa två beror på de är korta och breda o passar de hästar jag har idag.

Snarare tror jag det beror på när jag ändrar sits. Terrängen vi har gör att jag red brant uppför eller brant nedför, och då ändrar jag sits mellan avlastningssits uppför, något mellanting till avlastningssits nedför, och mitt på hästen på lite mindre lutningar och raksträckor (avlastningssits (utan att stå i stigbyglarna) uppför eftersom jag är medveten om att just denna sadel har dåligt med plats för ryggen). Sadeln är stor i sitsen och man kan positionera sig lite hur som helst i den, vilket gör att i alla fall jag ändrade position flertalet gånger (man kan sitta väldigt långt bak, eller mera "normalt" mot manken; och ibland när man satt sig ner insér man att man måste ändra sits). Sedan är hästen säkerligen sned och dessutom trång fram, så han har en märkligt stötig gång nedför, och att han just är igångsatt och rätt omusklad gör nog inte rörelserna mindre stötiga (skritt nedför kändes stötigare än trav).

Torsion, fitform, barefoot och sportssaddle har inga bossor, utan de är mera som en tjock dyna med sadelgjord, stigbyglar och någon form av fram/bakvalv. Man förlitar sig istället på en specialpad (Skito/ Equalizer/ Tempura) som har fickor på varsin sida av ryggraden som är stoppade med ett väldigt tryckutjämnande material. Men som jag sa ovan tycker jag inte om lösningen, eftersom padden måste ligga PRECIS rakt för att avlasta ryggraden; sadlar man det minsta lilla snett eller om sadeln hamnar lite på sniskan så ligger kanalen inte längre jämnt över ryggraden. "Kanalen" i specialpadden är inte mera än ca. 5 cm, och inläggen är under tryck inte ett dugg tjockare än en halv centimeter.

I originalpadden i ull från Torsion är det 2 cm tjock hårdpressad ullfilt. Den blir ca 1,5 cm vid normalt tryck och 1 cm vid koncentrerat punkttryck. Ibland är billigast bäst :D

Vad gäller flexibla bommar så rekommenderar jag en titt på www.sadlar.nu

Idag har jag klämt på en sadel som jag bara älskar! Den sägs vara jättebekväm att rida i, och jag klämde lite på den och "bladen" under sadeln är så gott som flexibla, medans själva sadeln troligen har en träbom.

Ni skulle ha sett stallägarens min när jag frågade om jag kunde få pröva sadeln på min häst :rofl:
Hon frågade om jag var medveten om att det är en tölt-sadel; men mig spelar det ingen större roll vad sadeln är till för så länge den passar min pålle!
Själv har jag ju en varmblodig travare så en inbiten isisägare undrar nog vad i hela fridens namn jag ska pröva en islandssadel för :) Men jag är ju lite rolig också :angel:

Så nu ska vi ut och pröva, om den passar är det ju bara att ta märke på sadeln, mäta bomvinkel och köpa :) (begagnat troligen, eftersom det är en äldre sadel).

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag startade en tråd här igår där jag ville höra folks åsikter om vilken hund som kanske passar mig. Jag hade ändå fäst mig vid en sorts...
Svar
14
· Visningar
1 915
Senast: Roheryn
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 235
Senast: Juli0a
·
Utrustning Är i akut behov av ny sadel till hästen. Har några andar trådar här där jag testar två sadlar, Prestige Michel Robert(34/17 ullstoppad)...
Svar
7
· Visningar
2 588
Senast: Oknytt
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 887
Senast: __sofia__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Black Friday
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Dejtingtråden del 38