Nu har en dansk klinik gått ut med att dom fått in en hund med samma symptom som dom norska hundarna och den dog - men det står ingenting alls om dom tagit prover så dom kan jämföra med dom norska hundarna ? Hunden har heller inte varit i Norge.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Vad jag läste så är det inte ens kliniken som har gått ut med info som har tagit emot hunden.. Utan de varnar bara för de ligger i samma område, typ.Nu har en dansk klinik gått ut med att dom fått in en hund med samma symptom som dom norska hundarna och den dog - men det står ingenting alls om dom tagit prover så dom kan jämföra med dom norska hundarna ? Hunden har heller inte varit i Norge.
Precis. Och eftersom mattilsynet skriver att man ska vara noga med vaccination så undrar jag om alla varit vaccinerade också.Det finns ju en del oklarheter kring de norska fallen:
- Hur snabbt fick de hundar som dog vård?
- I vilket skick var de? Gamla? Unga? Friska i övrigt?
Det finns nog flera svenska kliniker som fått in hundar med samma symptom som ”Oslo-hundarna”, symptomen är som sagt ospecifika.
Det finns ju en del oklarheter kring de norska fallen:
- Hur snabbt fick de hundar som dog vård?
- I vilket skick var de? Gamla? Unga? Friska i övrigt?
- Små hundar? Stora hundar?
Det finns nog flera svenska kliniker som fått in hundar med samma symptom som ”Oslo-hundarna”, symptomen är som sagt ospecifika.
Alla djurklinikerna här hävdar fortfarande att inga fall av "Norgesjukan" bekräftats i Sverige. Hunden det gäller verkar även vara hemmahörande ca 10 mil söder om Lkpg och inte från staden. Men helt klart oroande ändå.Nu ska det ju vara en hund inlagd i Linköping efter det har varit, som ägaren skriver, som ett blodbad hemma.
Man ska vara mycket källkritisk, Linköpings djursjukhus har gått ut i media o talat om att dom har INGET sådant fall.Nu ska det ju vara en hund inlagd i Linköping efter det har varit, som ägaren skriver, som ett blodbad hemma.
Man ska vara mycket källkritisk, Linköpings djursjukhus har gått ut i media o talat om att dom har INGET sådant fall.
Det kan mycket väl var att hunden har haft blodig diarré. Men det betyder inte att det har med norgesjukan att göra.Det var därför jag undrade här, det fanns för få kommentarer. Här är det ägaren själv som gått ut med informationen, så inga andrahandsuppgifter heller. Om det inte stämmer, hur fasiken är folk funtade?
Detta har redan delgetts i trådenEn norsk vän la upp det här i flödet på min fb-sida:
https://www.vetinst.no/nyheter/stat...En4oHM3WaKFRgn96Tyn07aHx0gd4WbwB907WTmXn0Fz8E
Artikeln är från den 11/9.
Det verkar inte smitta så lätt om det nu är en smitta hund-hund eftersom det i familjer med flera hundar kunnat förekomma bara en smittad hund.https://jagareforbundet.se/aktuellt...IzHfNCnLtkt6im7Swwan07MvKJUCEyNibhyYLyRx2cmTo
Jaghar inte följt med så jättenoga men de vet väl fortfarande inte hur det smittar?
Jag tror mer och mer på yttre omständigheter. Säsongbetonat. Har varit mycket dåliga väder med översvämningar i Norge i sommar och det rör ju upp massor med bakterier mmDet verkar inte smitta så lätt om det nu är en smitta hund-hund eftersom det i familjer med flera hundar kunnat förekomma bara en smittad hund.