Lindon
Trådstartare
Köpte i februari ett marsvin av en familj som tröttnat,en hane som var 9 mån. Har haft honom ensam tills nu då jag fick frågan att ta över 2 marsvinshanar på 2 år som den familjen tröttnat på. Tänkte att jag provar och tog hem dom. Bodde förståss i skilda burar och endast "umgåtts" utanför buren lösa i ett eget rum (ca 9kvm). I början gick det jätte bra och alla åt ihop på golvet, men eftersom den ena av dom större hanarna är mer dominant och morrar och knapprar tänder åt den "lille" har det nu blivit mer struligt. Dom gör inte upp utan den stora springer efter den lille. Båda stora har ibland lite dispyter men det går aldrig över gränsen utan gnabbas lite och så är det bra. Har den senaste tiden haft lillen ut på samma gång som den"snällare" och de trivs väldigt bra ihop. Sover tillsammans och äter båda på samma matbit.
Nu har min man byggt en bur åt alla tre, som är 2,20 m x 0,90m med 2-plan så att de kan gå upp på rampar upp och ner. Är indelad i två delar med en lite mindre del åt lillen. Hade förståss sett att alla tre kunnat gå ihop, men vet inte hur jag ska få det att lyckas. Idag gick den snälle stora in med lillen och umgicks ett par timmar. Sen då han går tillbaka till den andra stora står lillen och piper och försöker komma över till den andra buren där de sitter. Nu vet jag inte om jag ska byta ordning på dom och sätta lillen med snällisen och låta den dominanta vara ensam eller om jag bara ska låta dom umgås utanför eller i buren och ha ordningen som den är nu.
Tre är ett väldigt ojämnt tal, svårt att få det att gå ihop. Min man är inte riktigt pigg på att ta ÄNNU ett marsvin.....
Hur hade ni gjort?
Nu har min man byggt en bur åt alla tre, som är 2,20 m x 0,90m med 2-plan så att de kan gå upp på rampar upp och ner. Är indelad i två delar med en lite mindre del åt lillen. Hade förståss sett att alla tre kunnat gå ihop, men vet inte hur jag ska få det att lyckas. Idag gick den snälle stora in med lillen och umgicks ett par timmar. Sen då han går tillbaka till den andra stora står lillen och piper och försöker komma över till den andra buren där de sitter. Nu vet jag inte om jag ska byta ordning på dom och sätta lillen med snällisen och låta den dominanta vara ensam eller om jag bara ska låta dom umgås utanför eller i buren och ha ordningen som den är nu.
Tre är ett väldigt ojämnt tal, svårt att få det att gå ihop. Min man är inte riktigt pigg på att ta ÄNNU ett marsvin.....
Hur hade ni gjort?