flera kotledsinfl och utläkningstid

Sv: flera kotledsinfl och utläkningstid

aaahaaaaa.... det var det vet sa min kankse skulle komma att behöva om det inte slutade komma tillbaka... fy f-n dit vill jag inte!!! Fick ju lite mer hopp sist vi var inne å vet. verkade så positiv till hur länge det gått utan att vi fallit tillbaka. Nu föll nån polett ned. Har inte fattat det där med tuppkam innan. Ibladn önskar man att man kunde öppan en lucka å kolla 6 månader fram i tiden.

Tack så mycket!

Ett tips är att läsa senaste Hippson tidningen. Fanns faktiskt en väldigt bra artikel om just ledbehandlingar:).

Ett tips är att läsa senaste Hippson tidningen. Fanns faktiskt en väldigt bra artikel om just ledbehandlingar:).

Framgår det i den artikeln att det alltid finns en naturlig förklaring till varför man tvingas till att behandla en led och man bör söka grundorsaken, inte bara behandla det secundära?? I så fall ska jag oxå köpa tidningen för det måste då vara en väldigt ovanligt seriös artikel.

Är det inte konstigt att veterinärer inte har denna grundsyn? Att man får kämpa för att det ska finnas ett helhetskoncept i hästarnas sjukvård. Fast det är väl likadant med människors hälsa. Tänk om det fanns ett center där allt kunde erbjudas (veterinär, naprapat, hovis, sadelutprovare, kunniga beridare som ser å kände om ngt i rörlesemönstret inte stämmer, sjukgymnast, allt, där de jobbar sida vid sida å resonerar med varandra medan de tittar på hästen), där människor inte envisas med att deras kunnande är den enda rätta vägen å alla andra är bara humbug. Va det varit KANON!! Någon som kan tänka sig öppna ett sånt i skåne?

Framgår det i den artikeln att det alltid finns en naturlig förklaring till varför man tvingas till att behandla en led och man bör söka grundorsaken, inte bara behandla det secundära?? I så fall ska jag oxå köpa tidningen för det måste då vara en väldigt ovanligt seriös artikel.

Det är en självklarhet för alla veterinärer jag vet iaf... Ingen är väl så dum att man behandlar inflamation efter inflamation utan att leta efter orsaken?! :crazy:
Och det heter sekundär.

iaf... Ingen är väl så dum att man behandlar inflamation efter inflamation utan att leta efter orsaken?! :crazy:
Och det heter sekundär.

Med risk för att tråden spårar ut till en rättstavnings kurs så kanske du borde tänka ett steg längre.. Vad tror du själv Veterinärer har en stor inkomstbringande inkomst i, vad tror du dom som säljer dessa ledpreparat har som inkomst källa..???

Se bara tillbaka på trådstarten och hur dumt det kan vara när ngn beskriver hur det förhåller sig i verkligheten..

Du som är så välformulerad välskrivande,, vad är din uppfattning om att TS:s häst behandlats med ledinjektion (stavas det så?) flertalet ggr.

Sedan är det felaktig menadsuppbyggnad när man skriver Det är en självklarhet för alla veterinärer jag vet Bättre hade varit att dela av meningen eller skriva. Det är en självklarhet för alla veterinärer jag har erfarehet av.

Tro mig,, det är inte ovanligt med så dumma veterinärer för även vet är inte så dumma att dom inte vet hur dom ska kunna bedriva ett ekonomiskt företag.

Men ärligt... Tror du inte att det finns nog med sjuka djur ändå utan att veterinärer ska behöva symptombehandla för att tjäna mer pengar???
Dags att göra en realitycheck kanske, tycker du spårat ur mer än vanligt på sistone.

*KL*

Jag som ju tyvärr åkt jojo på klinik med olika hästar har till dags dato inte mött EN enda veterinär på EN enda klinik som haft det synsätt Coari refererar till.

Sen kan man få behandla sekundärinflammationer upprepade gånger medan man letar efter grundorsaken. Men aldrig mött en veterinär som sprutar led efter led om och om igen utan att försöka ta reda på VARFÖR hästens leder blir inflammerade. Dvs kolla om det finns rtgfynd, mjukdelsskador, sen/ligamentskador, är skoning/verkning okej, är hästen felställd i sina ben, rör den sig avvikande, har den ont/skador/defekter någon annanstans i kroppen, är tänderna okej, är den besvärad av utrustningen, tränas den fel, är ryttaren sned, är underlaget fel, har den satts igång för fort/fel/etc, behöver den kiropraktor/etc.

Iaf alla veterinärer jag mött vill se friska hästar som håller sig friska och gör sitt absolut bästa för det. Och om man utrett och behandlat om och om igen och inte kan åstadkomma att hästen blir frisk och håller sig frisk rekommenderas det att hästen får byta sysselsättning eller slås ut (beroende på problem, möjlighet etc).

Däremot är det lite olika hur fort de röntgar. Om man rtg första besöket/innan första beh, eller efter andra beh som inte tagit. Men förutom det, så hitills inte mött en enda veterinär som ser minsta mening att ett behandla och behandla och behandla utan mål.

Men ärligt... Tror du inte att det finns nog med sjuka djur ändå utan att veterinärer ska behöva symptombehandla för att tjäna mer pengar???
Dags att göra en realitycheck kanske, tycker du spårat ur mer än vanligt på sistone.

Det där tycker jag du ska göra en realitycheck med landets försäkringsbolag innan du spårar ur ytterligare.

*KL*

Jag som ju tyvärr åkt jojo på klinik med olika hästar har till dags dato inte mött EN enda veterinär på EN enda klinik som haft det synsätt Coari refererar till.

Antingen har du haft tur eller så har jag haft maximal otur med de veterinärer som jag har mött. Lite drygt sex månader efter att jag hade köpt min häst blev den halt (detta var för ungefär nio år sedan). Den satta diagnosen var kotledsinflammation, som sedan blev till knäledsinflammation, som därefter åter blev till kotledsinflammation.

Under de kommande fyra åren hann jag avverka fyra veterinärer på tre olika kliniker innan den femte veterinären hittade den primära orsaken till hältan. Ingen av de fyra föregående veterinärerna tänkte längre än till den sekundära skadan och inga försök till att hitta den egentliga orsaken till den ständigt återkommande hältan gjordes. Detta trots att jag vid ett flertal besök ifrågasatte varför så inte skedde.

:mad:

Onödigt inlägg! Lägg ner snorkigheten.

Angående hästens rtg förändringar minns jag att den var aktuell för en körkarriär och gick igenom en exportrtg inför den försäljningen. Veterinären var landslagsvet. De förändringar som fanns i hovbrosket (inte säker på lokalisation) var diskreta och som jag förstod det utan signifikans för en häst i normalt arbete. Däremot skulle det inte fungera att använda henne som körhäst i elitklasser.

Tror därför inte att det är ssk mycket som syns på rtg.

Rätta mig om jag minns fel!

:mad:

Onödigt inlägg! Lägg ner snorkigheten.

Angående hästens rtg förändringar minns jag att den var aktuell för en körkarriär och gick igenom en exportrtg inför den försäljningen. Veterinären var landslagsvet. De förändringar som fanns i hovbrosket (inte säker på lokalisation) var diskreta och som jag förstod det utan signifikans för en häst i normalt arbete. Däremot skulle det inte fungera att använda henne som körhäst i elitklasser.

Tror därför inte att det är ssk mycket som syns på rtg.

Rätta mig om jag minns fel!

Va? På vilket vis har jag retat upp dig?

Tro mig,, det är inte ovanligt med så dumma veterinärer för även vet är inte så dumma att dom inte vet hur dom ska kunna bedriva ett ekonomiskt företag.

Så nu förtalar du en hel yrkesgrupp? Tycker du kanske att det är bättre att vända sig till alternativare? Eller kanske direkt till hovslagaren?

Försäkringsbolagens statistik säger inte ett skit om veterinärens vilja el påstådda ovilja att gå till botten med problemet.
Precis som den inte säger ett skit om behandlade hästars benställning, arbetsbelastning, utfodring, ryttarens kunskap, underlaget den rids på, kompetensen hos den som skor, osv osv.

Dina konspirationsteorier hör inte hemma i verkligheten.

Antingen har du haft tur eller så har jag haft maximal otur med de veterinärer som jag har mött. Lite drygt sex månader efter att jag hade köpt min häst blev den halt (detta var för ungefär nio år sedan). Den satta diagnosen var kotledsinflammation, som sedan blev till knäledsinflammation, som därefter åter blev till kotledsinflammation.

Under de kommande fyra åren hann jag avverka fyra veterinärer på tre olika kliniker innan den femte veterinären hittade den primära orsaken till hältan. Ingen av de fyra föregående veterinärerna tänkte längre än till den sekundära skadan och inga försök till att hitta den egentliga orsaken till den ständigt återkommande hältan gjordes. Detta trots att jag vid ett flertal besök ifrågasatte varför så inte skedde.

Måste jag säga att jag delvis delar din erfarenhet. Senaste fem åren har jag utrett tre hästar (fem kliniker, 8 behandlande veterinärer plus ytterligare som har rådfrågats) och det har lärt mig att en veterinär kan vara bra men ändå fel för just min hästs problem. Hade jag då kunnat vad jag kan idag hade jag stått på mig mer vilket jag tror hade besparat mig och mina hästar flera veterinärbesök och behandlingar. Fast klart, lätt att säga så här med facit i hand. Men jag kan ändå inte riktigt släppa att jag skulle ha ifrågasatt mer. Vågat säga att jag vill att vi gör så här...

Jag vet inte vad du har råkat ut för, men jag håller med om att problemet för dagen, t ex en kotledsinflammation, behandlas utan att man reflekterar över den bakomliggande orsaken. Det är i de flesta fall helt ok om det är första gången eller möjligen länge sedan hästen senast hade en dylik inflammation, men när det rör sig om återkommande inflammationer är det förstås a och o att hitta grundproblemet.

I det detektivarbetet har onekligen hästägaren en oerhört stor roll. Klinikveterinären kan informera om tänkbara anledningar men har ingen möjlighet att kontrollera träningen, underlaget, ryttarens eventuella snedheter osv. På kliniken ska hästen undersökas, är anatomin en tänkbar orsak? Finns det ömheter/inflammationer/snedheter hos hästen på andra lokaler?

Att behandla leden är dock ofta en nödvändighet, oavsett orsak så måste den/de uppkomna inflammationerna stoppas så att den negativa inflammationspocessen med sina skadeeffekter stannar upp. Det kan förstås, beroende på skada, räcka med orala preparat.

Jag tror att veterinärer kan vara dåliga på att informera om tänkbara orsaker och råda hästägaren att kontrollera ett antal punkter. Eller kanske skulle, som någon föreslog, kliniker bestå av ett team med veterinärer, hovslagare, sjukgymnaster för både människor och djur, tränare osv. Fast å andra sidan blir det väl mer så och så på klinikerna!? (Jag varken jobbar på hästklinik eller har häst som varit halt på evigheter (peppar, peppar....)).

Att veterinärer skulle göra ett dåligt arbete för att tjäna mer pengar, som Coari väljer att tro, anser jag dock vara trams och förtal!

Låter som om du haft lite otur med dina veterinärer. MEN en sak jag verkligen vill påpeka är att man som hästägare själv bör läsa på lite om eventuella orsaker och även rannsaka sig själv till varför hästen får återkommande ledinflammationer. Som hästägare tycker jag att man har en skyldighet att fråga veterinär om vad de gör, varför och vad symptomet kan bero på. För att kunna fråga måste man själv också ha en viss grundkunskap om vad som kan orsaka inflammationerna.

Får dock säga att de veterinärer jag har haft har alla varit mycket engagerade i varför hästen inte varit fräsch. Sista vändan på klinik med mitt sto (som har en gedigen skadehistorik pga yttre trauma) så ville inte veterinär ens behandla de sekundära reaktioner som hade uppkommit pga det primära problemet. Det primära problemet var hennes gamla skada som i sin tur skapade spänningar och låsningar i ryggen som i sin tur gav reaktioner i kotlederna. Så i detta fallet får man verkligen säga att veterinären var mycket engagerad (hon var även kiropraktor och löste låsningarna i ryggen). Eftersom jag tack vare denna veterinären fick reda på hur jag skulle hålla ögonen på med hästen, hålls hon *peppar peppar* fräsch från samma problem:).

I första utredningen var jag på en annan klinik (detta var alltså när första skadan upptäcktes) och i diagnostiseringen då red en av veterinärerna hästen för att själv känna vad jag upplevde. Mycket bra hjälp! Jag uppfattar dock det som att veterinärer i allmänhet plockar fram en extra växel när de har en hästäagare som är uppriktigt intresserad, frågvis och har en grundkunskap. Vilket egentligen inte är så konstigt:).

Liknande trådar

Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 253
Senast: skiesabove
·
Övr. Hund Hej! Jag har 2 tikar ( fransk bulldog) den ena är 9 år kastrerad & hon har bott med mig sedan hon var 8 v. Den andra tiken är en rescue...
Svar
3
· Visningar
846
Senast: animalasia
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 868
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 360
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka