flera kotledsinfl och utläkningstid

Sv: flera kotledsinfl och utläkningstid

En kotledsinflammation är inte att likna vid en benhinneinflammation, det är två helt skilda problem. Några ärr på benhinnan behöver du alltså inte oroa dig för. En riktigt ful ledinflammation kan bli kronisk med kvarstående reaktioner i ledkapsel eller ledbrosk. Tuppkam är inte alls något man tar till när kortison inte längre fungerar, det har du också fått om bakfoten.

Om hästen tidigare hr haft röntgenförändringar är det ju sannolikt att problemet sitter här. Men du vet inte var eller i vilket ben.

Vem är det som böjer hästen gång på gång? Varför? Många hästar som har några år på nacken har svaga reaktioner efter böjprov, markera 3-4 steg är ju inget att hetsa upp sig över om hästen funkar fö. En ledinflmmation läker ofta ut om man behandlar grundorsaken och så länge det inte uppstått några kroniska förändringar.

Hur fungerar benskydd som ger stötdämpning åt kotleden!? OCh hur stärka leder genom trav på asfalt? Varför har hästen specialskor? Det känns lite som att du letar fel och behandlar mot allt möjligt på alla möjliga sätt. Djävulsklo lokalt är ungefär detsamma som NSAID-gel lokalt, det om något kan maskera symptom. Behöver hästen den medicinen? Glukosamintillskott är aldrig fel däremot.

En kotledsinflammation är inte att likna vid en benhinneinflammation, det är två helt skilda problem. Några ärr på benhinnan behöver du alltså inte oroa dig för.

Jasså,, hur vill då du förklara vilka trauma som kan ge uppkomst till återkommande kotledsinflamationer och om belastningen inte tas upp i benets styvaste riktning secundärt kan leda till benhinneinflamation.. Benhinneinflamation kan utveckla sig ytterst allvarligt genom påbyggnad av överben och detta är inte helt ovanligt på hästar som är parallelförskjutna i carpus och där belastningen inte tagits upp i bennets styvaste riktning och då främst i kotan. Detta leder dels till återkommande kotledsinflamationer primärt och benhinneinflamation på skenans mediala sida strax under carpus. Secundärt utvecklas denna benhinneinflamation till "benpåbyggnad" om inte grundorsaken genom veterinärvård i sammarbete med god hovvård utförs.. Vi har nu om så inte sker ett fullt utvecklat överben på skenans mediala del strax under carpus vilket är och för alltid kommer vara en kronisk skada.

Hur stor denna skada påverkar individens framtida hållbarhet kan bara beskrivas som att prognosen är avvaktande och beror helt på framtida ändrade förutsättningar för att avlasta det redan tidigare överbelastade lokala området.

Personligen vill jag inte gå så långt som att påstå att en benhinneinflamation är ngt man kan viffta bort utan jag vill nog hellre söka förklaringen till hur/varför denna benhinneinflamation har uppkommit och hur man bör vidare för att häva denna inflamation innan en förbenings process startar.

Man bör ha i åtanke att en skelettdel som bygger överben är hästens eget naturliga försvar för att stärka en redan försvagad skelettdel för att undvika benbrott.

Är du av annan uppfattning så emotser jag den kunskapen du kan bidra med.

Fast hästen har ju inte haft benhinneinflammation utan kotledsinflammation.
Jag tolkar TantEsters inlägg som att hon påpekar att dessa åkommor inte samma sak vilket ju är helt rätt.

Kotledsinflammationer kanske kan bidra till benhinneinflammation men det är fortfarande två skiljda fel. KS kan ju bidra till kotledsinflammationer men ingen påstår att KS och kotledsinflammationer är samma sak för det ;)

Mvh JV

Men hur skulle det vara om du faktiskt läste både TS inlägg och det som du svarade på? Hästen har inte haft benhinneinflammation, så vad är du så upprörd om?

Är du av åsikten att en kotledsinflammation är synonymt med benhinneinflamamtion? Att patogenesen kan vara densamma, t ex en felaktig benställning, är en helt annan sak.

En kotledsinflammation ger inga ärr i benhinnan.

Är du av åsikten att en kotledsinflammation är synonymt med benhinneinflamamtion?

Ja vid upprepade återkommande kotledsinflamationer som är själva grundfrågan i denna tråd. Detta beroende på att en kotledsinflamation sällan upprepar sig eller återkommer i pluralis så vida belastningen i benet tas upp i benets styvaste riktning och det återkommande primära traumat kommer leda till ett secundärt trauma vilket först blir en benhinneinflamation och sedan som en 3 stegs raket bildande av benpålagring.

Jag blir alltid tveksam till när samma led/leder återkommande behandlas och min erfarenhet säger att man inte har funnit det primära traumat i dessa fall utan endast konsentrerar sig på den synliga secundära åkomman.

Du får ursäkta men jag har belägg för att ta detta som en kraftig varnings signal. Nu ska inte jag tjata vidare om detta men hoppas på att TS fick ngt att reflektera över och i alla fall ställa som en fråga till behandlande veterinär om möjlig orsak.

Periostit och serös artrit är inte samma sak, hur otrevlig och mästrande du än blir. Återkommande kotledsinflammationer har ofta en bakomliggande orsak, den är sällan överben.

Fast jag tror att vi alla (ink behandlande veterinärer) kan vara överens om att återkommande kotledsinflammationer ytterst sällan beror på felställning i benen. 90% av alla kotledsinflamationer beror med största sannolikhet på dålig träning (sammanfattning av dåligt ridning, dåligt underlag, överbelastning osv). Har delat stall med många som har behandlat om och om igen i kotlederna och överben har det aldrig utvecklats till. Däremot så har hästarna fått röntgenförändringar i ledenmest troligt för att träningsupplägg osv har körts på på samma sätt som tidigare.

Hur läng tid har hon fått på sig att läka ordentligt efter konstaterad inflammation?

Är det så att hon satts igång för tidigt och därför fått tillbaka inflammationerna?
Ta det inte som kritik, utan jag är bara nyfiken :)

Jag har en känsla av att många veterinärer känner lite press från hästägare i allmänhet och kanske därför inte ordinerar konvalecens och igångsättande i den bortre änden av skalan.

Läkning måste få ta tid.

Oj, nu var det mycket att svara på :)

Tant Ester: tack för att du reder ut det, det är lite mitt problem att jag inte kan förstå vad som händer i henne. Varför hon fortfarande markerar lite. Det är ju påtaligt att hon är bättre då det aldrig gått så här länge mellan infl. Vet. sa inget om att kortisonet inte lägre fungerade utan menade nog mer att det inte var lönt att utsätta henne för mer då det inte verkade funka, men jag kan mycket väl ha fått det om bakfoten.
Jag har fortfarande inte kollat upp vilket ben men det är ju hovbrosk så det sitter väl på hovbenets traktdel, är det avgörande exakt vart? Jag är ju än så länge ganksa hoppfull om att det varit de här låsningarna som skapat problemet för henne så jag hoppas ju att jag ska slippa rota i det men kommer det till det så kommer jag självklart röntga igen.

Hon är bara 8 år :cry: å allt detta började när hon bara var 6 år å enligt naprapaten kan hon ha haft ont länge men har gått på sånt mjukt underlag att hon inte visat det så mycket. Böjprov går har hon gått igenom de senaste 2, åren kankse 6 gånger om året.

Pro choice har jag för att jag blev rekommenderad, då det ska skydda de lägre delarna av lederna enligt nån undersökning gjord i usa( jag må vara lättpåverkad men alla trådar...) stärka hennes leder, gör man inte det på asfalt? Mer hållbara? NB skorna har vet sagt till mig att sätta på å djävulsklorot, som jag förstår så är det antiinfl oxå å jag använder det på kotorna för hennes skull, aldrig innan ett pass utan efter hård ansträgning, i min tanke för att motarbeta infl. Inte för att jag ska kunna rida på utan att käna av ngt, det vill jag absolut inte. Just nu gör jag allt å det kankse kan låta som att jag överarbetar helt planlöst men allt är ju från vet. eller naprapat eller andra kunniga människor ger mig tips i hur min häst ska kunna komma tillbaka.

Coari: Absolut ser jag detta som något som är fruktansvärt fel, å jag blir ju orolig av alla dessa behandlingar å böjprov, det känns inte rätt någonstanns. Jag hoppas ju som sagt att den primära orsaken är funnen nu å det är skitjobbigt att inse att det enda sättet att veta det är att vänta. Kommer skiten tillbaka är det ju till att rötga hela hästen.

Fiorano: HUr många behandlingar fick de hästarna? HUr länge tog det innan de rötgade å såg förändringarna? Hur visade de sig på hästnara? halta/nedsatta? HUr gamla var de? Hur länge hade hästarna gått med det? Precis sånt jag vill veta!!!!

Trix: ja! Min tanke precis! Jag har somjag skrivit bara haft mellan 2 och 4 veckor på mig (förloppet såg oftast ut såhär: Hästen "sa" till mig att hon har ont, åkte iväg, böjprov å behandling, hem med buta -oftast- och boxvila sen prom i 1 månad, återbesök, oftast blev hon då friskförkarad, 2 gånger återbehndling, hem igen och hade hon då blivit frisk så hade jag 2 veckor på mig inför ett återbesök å då skulle hon vara i full gång, blev det behandling igen var det ytterligare 1 månad till återbesök, sen 1 månad på mig att komma tillabaka med en häst som är i full gång.) att ha henne igång igen så hon galopperar. Varje gång kändes det som att det gick för fort, men samtidigt så litar jag på veternären, hela processen har tagit mycket ur mig å jag fick någonstanns bara bestämma mig för vilka jag ska lita på å vilka jag ska ta bort.

Som alltid tacksam för allt ni skriver, allt ni kan å delar med er av. :bow:

Är hästen ohalt på mjukt underlag? Eller har hon varit ohalt tidigare, på mjukt underlag? Det är ju i så fall lite oroande i fråga om hovbroskförbeningen.

Stressigt värre :crazy:

Jag åkte in på hältutredning då min häst var diffust ofräsch, det gick inte riktigt att avgöra var hältan satt.
Böjprov och bedövning av först hö framkota, fortf halt, bedövning av vä framkota, fortf halt, bedövning av vä hov o då försvann hältan helt.
Diagnos: dubbel kotledsinflammation och misstänkt ligamentskada i vä fram.
Röntgad o sprutad.
Återbes fortf halt, sprutad igen o vet började prata triangelmärkning :confused:
Återbes 2 fortf lite halt, sprutad o vet började prata om att döma ut.

Jag blev jätteupprörd o ifrågasatte först förslaget om triangelmärkning, och sedan varför man skulle döma ut en häst som inte tidigare haft denna typ av skada. Vet menade på att det kunde ta så lång tid att läka: upp till åtta månader pga ligamentet o inflammationerna.
Jag sade då att "Då får det ta åtta månader i så fall".

Åkte inte tillbaka till den kliniken. Liten hage och promenader, i början korta sträckor på asfalt och sedan längre och längre, på slutet gick vi rundor, varje dag, på 45minuter i skogen. Jag red öht inte på drygt 6 månader, men hon var jättefin i kroppen o jag hade världens kondis ;)

Böjprov och genomgången av annan vet: fullständigt fräsch häst :)

Nja... svårt att säga. Hon var ju som sagt iväg när allt "började". Sen, när jag började rida henne så sa hon alltid till direkt när hon hade ont, alltid genom att bli kantig, sur å resa sig i ridhuset å gå rodeo ute. Så jag har lite svårt för att svara på den fråga. Det är ju inte samma reaktion på mjukt som hårt underlag men det är ju reaktion på båda. Sen vet man ju inte hur snabbt hon säger till. Jag har fått för mig att hon säger till snabbt men man kan ju aldrig vara helt säker :( Sen är det ju dubblet på ett annat sätt med. Jag vet ju inte vad hon reagera mest över, med de låsningar hon hade, å den snea kropp så kankse det var det som skapade reaktionen å inte alls att hon hade ont i benen men att när benen gjorde ont kunde hon inte undvika det onda i kroppen på samma vis, du vet som man själv gör när manhar ont någonstanns. Man krummar sig å jobbar runt men får man ont nån annanstanns med så blir det skitjobbigt för då kan man inte längre undvika det.

Hon hade hela perioden jag kännt henne fram till naprapaten haft en liten galen blick i ögonen, En okontaktbarhet å en känsla av "denna hästen kan göra vad som helst". Nu när hon går bra å varit frisk så blir det så svårt att hålla isär begreppen, hönan å ägget. Det jag blivit rädd för nu när så många pratar om hoven är att den är grunden till att hon låst sig å låsningen är orsaken till kotledsinfl. Men då borde det väl visa sig? Låsningarna blir ju mcyket bättre. Sen är ju frågan då hur, om hoven är orsaken tillallt ändå, hur det kommer visa sig om det inte kan låsa kroppen. Hästar har ju en tendens att steloperera sig själva för att undvika å gör det då ont på bara en hov borde ju kroppen bli sne... Får prata med naprapaten om detta, men han verkar säker på att det är ett trauma, inte en skada för han menar att låsnigarna skulle kommit tillbaka starkare då å han skulle känna att ngåt inte stämde. Sen har hon ju blviit så fin i kroppen. :)

Blir lite låsningar i min hjärna nu... är det dumt att vänta å se? Så länge hon går fint å mår bra..? Vill ju byta vet nu men jag kankse kan skicka in plåtarna till min gamla å kolla... vad hon säger... De är väl 3 år de nyaste nu tror jag....

ÅÅ va härligt!!! Va bra att du stod på dig å litade på din känsla!! :bow: Det är inte det lättaste för vissa vet som är så 100 på att det de säger är det rätta, FAST vi känner våra hästar bäst dock utan vet examen. Tänker precis som du: Ni kan kasta hur lång konvalesens ni vill på mig, jag kommer härda ut!

Vilket/ vilka ben rör det sig om?

Är den röntgad? Har du varit på klinik?

Ledinflammationer kan även komma av OC. o är som Tant e. skriver i leder som pålagringar eller broskskador.

Be om en skriftlig igångsättningsplan o följ den.
Jag kanske har missat att du skrivit svar på mina frågor:confused:

Som sagt: vis av erfarenhet vill jag ha plåtar direkt när det känns konstigt. Jag betalar dem själv, så det inte blir tjafs med bolaget. För mig är det A & O att veta hur det ser ut innan behandlingar och tid och pengar.

Fiorano: HUr många behandlingar fick de hästarna? HUr länge tog det innan de rötgade å såg förändringarna? Hur visade de sig på hästnara? halta/nedsatta? HUr gamla var de? Hur länge hade hästarna gått med det? Precis sånt jag vill veta!!!!

Detta handlar om tiotalet hästar (men inte lika många ägare...). Här har det handlat om tävlingsryttare (eller vad man ska kalla dom) som inte gett hästarna tillräckligt med återhåmtning. Hästarna har behandlats oändliga gånger under år, som sedan lett till röntgenförändringar och utdömning. Nån enstaka häst har väl funkat, men då med "rundsmörjning" regelbundet. Har väl tagit ca ett år för förändringar att synas.
MEN jag vill verkligen lägga till att här har det verkligen inte varit fråga om att ändra på nånting i sin träning-för trots att tredje hästen avlivyas för förändringar-eller att fem hästar står som konvalescenter i stallet-så kan det väl verkligen inte vara ryttarna det är fel på:crazy:.

Axel: ber om ursäkt om jag missat dig! Det har varit båda fram hela vägen å 1 eller om det är 2 gånger så har det varit ena bakbenet oxå. Alltid mest på vä fram med en diagonal reaktion på hö bak.

Hon exportrötgades 2 gånger för några år sedan i koppling med 2 olika försäljningar. Vi åker alltid till klinik för behandling, en klinik ohen veterinär med bra rykte. Röntgades efter andra behandlingen men hittade inget, rötgades sedan i ryggen -hittade inget där heller :confused:. Vet som är kirorapktor oxå kände efter detta igenom hästen då hon antaligen misstänkte låsningar eller liknande, var inte så engagerad vid den tidpunkten då jag inte ägde henne än. Hon hittade då grejer som hon trodde inte att ngt var orsaker, hon var inne på andra grejer.

Vad är OC?

Varje gång har jag fått en skriftlig plan som jag följt dock har jag bytt ut ridning mot tömkörning. Har dem kvar.

Ok, hoppas innerligt att jag inte är på det hållet, men då har de inte blivit bra? Vet du hur långa intervaller de hade mellan sjukligheten? Vad menar du med rundsmörjning? Jag ser ju naprapaten som det men det kankse är ngt annat du menar?

Tacksam, som sagt, precis sånt här jag vill veta!!! :bow:

Rundsmörjning är när hästarna behandlas förebyggande med att sprutas i blodet med tuppkam. Då är det meningen att tuppkammet själv letar upp det område där det behövs sas. Olika veterinärer tycker olika ang denna typ av behandling. Men i ett fall (eller tja en ryttare-flera hästar) vet jag att veterinär skrev preparatet och så sprutade ryttaren hemma själv. Intravenöst.

Liknande trådar

Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 253
Senast: skiesabove
·
Övr. Hund Hej! Jag har 2 tikar ( fransk bulldog) den ena är 9 år kastrerad & hon har bott med mig sedan hon var 8 v. Den andra tiken är en rescue...
Svar
3
· Visningar
846
Senast: animalasia
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 868
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 360
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka