flera kotledsinfl och utläkningstid

skorpannorpan

Trådstartare
Som rubriker säger så handlar det om kotledsinflammation. Min dam har på snart 2½ år haft skitmånga kotledsinflammationer. När hon kom hem från tillridning sommaren 2008 hade hon den första, sen tog det ett halvår innan nästa kom, sen har de avslöt varandanra med ett halvår emellan. Sista gången hon blev behandlad var i mars i år. I samma veva kom jag i kontakt med en naprapat som rättade till henne, han tyckte inte alls det var konstigt att hon fått kotledsinfl (!), och han kommer nu med 6-8 veckors mellanrum. Jag fortsatte att kolla upp henne å nu i oktober så var det frösta gången på flera år som hon bara markerade några steg efter böjprov. Då var det lägre böj på båda fram och ett bak...(?) Nu var vi tillbaka å då markerade hon bare 3-4 steg på lägre fram, klockren över allt annars. Hon äter cosequine tillsammasn med msm, jag galopperar inte någon annanstan än i ridhuset med rädlsa av underlag, jag ersätter träning med tömkörning 1 g i veckan, hon har BoT paddar 2 veckor i taget, 2 veckor utan. Efter ansträgning får hon även djävulsklorotsgel på frambenen. Och rider ALLTID med stötdämpande benskydd, nu har jag pro choice medicin, ska inhandla veredus piaff.

Det var bakrgrunden, nu ni som orkat ta egenom uppsatsen: JAg fröstår att hon inte blir mirakulöst ren i benen efter så många inflammationer och jag antar att skulle man få se hennes benhinna så skulle den vara ganska ärrig nu, jag antar att det kan liknas vid sån infl man får på smalbenet om man springer för hårt? I alla fall, vad ingen vill svara på är hur stor är möjligheten att hon kommer bli ren? Kan benen bli helt bra efter så många infl? Vet trodde för 1 år sedan att det snart inte skulle räcka med korisonbeh utan att det snart var dax för tuppkam å så var det inte många år kvar. Jag känner ju hopp nu å det känns osm att vi måst ekommit till botten av problemet när vi ändå kommi ur denna sprial neråt. Finns det något som har erfarenhet eller djupare kunskap om hur det funkar? Är det som en övergångsperiod å hur lång är den? Ska jag fortsätta kolla upp henne nu ett tag å så fall hur länge? VIll ju inte koma in om 1 år å så är vi tillbaka i skiten :-( Dock så känns det ju för j-ligt rent ut sagt att göra böjprov i tid å otid, särksilt som det måste irritera den ärrade kotleden, eller? Jag känner ganska väl när det börjar men sen kommer ju alltid den där tviveln... Är jag bara hönsig? Vanans makt säger ju att hon är dålig å det är först nu som jag börjar komma ur det.

Och en anna grej: just nu undviker jag ju hårt underlag men min vilja är ju att succesivt kunna börja stärka henne så jag kan börja trava på asfalt för hennes leder. Hur långt fram i framtiden kan det ligga? Just nu ligger hoppningen när hon varit friskt 1 år (i mars-april nästa år), jag kan ta några galoppstudsar men inga hinder. Min tanke har varit att börja stärka hennes leder när hon varit frisk i 2 år, är det för långt fram? Kankse jag ska trava henne på asfalt i tömkörning? Å i så fall hur långt fram ligger det?
Blev virrigare än vad jag tänk men jag hoppas ni kan urskilja min riktiga frågor.

tack på förhand!

Sv: flera kotledsinfl och utläkningstid

I samma veva kom jag i kontakt med en naprapat som rättade till henne, han tyckte inte alls det var konstigt att hon fått kotledsinfl (!), och han kommer nu med 6-8 veckors mellanrum.

Det här som naprapaten har hittat vad är det och har det undersökts av veterinär? Det låter ju som att huvudproblemet sitter någon annanstans än i kotlederna och att inflammationerna är sekundära.

Har du provat att ändra tidning, träning o så? Inte bara underlag utan helt enkelt bytt koncept.

Även detta är lite rörigt. Hennes veterinär är utbildad kiropraktor men hon är utbildad på de stora områdena, rumpa, hals å det vanliga. Den naprapaten jag har masserar först å sen knäcker han varje revben, varje halskota, hela ansiktet; allt. Å vad han visade mig den första gången han var där var helt sjukt. Det ena bogbladet var nästa 2 cm högre än det andra. Något veterinären inte sett då hon inte tar hand om bröstpartiet. Å då hade min häst ändå varit hos henne i 1½ år på behandlingar å kiropraktik. Å självklart var det ju den sidan som var 2 cm lägre som även var hårdast drabbad av kotledinfl. Sen strålade det ut från denna sjuka låsning ut i hela kroppen. Antagligen ngt hon fått som ung, då hon är som hon är å kan inte riktigt hejda sig själv. Så hon har ju slagit sig rejält i sina dagar å detta har antagligen kommit från något stort trauma typ rest sig å slagit över å hmnat på manken, vilket jag vet hon har gjort. Å det känns ju som att vi kommit till grunden med det i o m att benen har varit friska i snart 8 månader nu vilket de inte varit på evigheter!

Å detta är ju lite av vad Breccia också säger:
Jag har ju nu en känsla av att spiralen neråt har stannat av å vi står still men det är ju ganska långt ner, det är ju fortfarande som jag ser det, att ta hand om en sjuk häst. Jag har fått lägga om allt! Träning, sätt att rida, köpt ny sadel, rider 75% på bettlöst. Allt har ju blivit omskakat ordentligt å jag har bra hjälp, har till och med haft sjukgymnast till mig så jag inte har låsningar som går ner i henne. Jag känner, tror jag, att jag gjort vad jag kunnat å jag känner i hela mig att jag faktiskt vågar tro på att spiralen står still, allt pekar på det, hennes muskler ökar, hon har breddat sig om bogen hon har en bättre resning å hon har inte haft rejäla låsningar på kanske 2 ggr med naprapaten; å det har ju visat sig i benen med då de inte har behövt behandlas, men nu vill jag ju vända på den, spirala uppåt istället.

Men sen är det ju inte bara benen jag måste ta hänsyn till som du säger speedway. Å det är ju pga de helt tokiga låsningarna som jag fått lägga om min ridning. Å det går segt men det är inget jag bryr mig om. Nu vill jag bara ha ett hållbart mål så vi inte ramlar igenom igen. Men jag är optimistik! Men ska jag utgå från att alltid behandla henne som nu eller kan jag räkna med att fakstikt ha en häst jag kan göra allt med? Eller kommer det vara osm nu, som alla säger: den lilla porslinshästen. JAg vill ju gärna ha en häst som håller lilvet ut, tror ni jag kommer kunna komma dit att jag kan börja stärka henne? Kommer hon bli ren om hon nu inte är sjuk längre utan bara lider av sviterna. KOmmer kotlederna att läka ihop helt 100 %?

usch, nu blev det så där långt å virrigt igen.

men den har vart fri från kotledsinflammationer sen i mars nu om jag förstått det rätt?
vänta ut det lite då och fortsätt så som du gör/gjort när hon är "symptomfri" eller hur man ska uttrycka det när det gäller ledinflammationer...
har ni röntgat benen? har hon alltid bara haft reaktioner fram?

om du har lagt om allt så som du kunnat/velat så måste man ju ge det lite tid också men skulle det fortsätta komma tillbaka skulle jag vända mig till en annan veterinär, jag menar inte att din inte är bra men kan man inte komma till bukt med problemet har veterinären uppenbarligen problem att lokalisera det egentliga problemet.

det som är knepigt med ledinflammationer är ju att det kan vara just "bara" ledinflammationer eller något helt annat (ex. rygg, bakdel o.s.v.). hästen kan ju faktiskt vara en svagare individ, ta inte illa upp ;) och kanske behöver rundsmörjas med jämna mellanrum.

är det sen du började med cosequine den vart symptomfri? det kan ju också vara lite vanskligt för att man maskerar problemet speciellt om man inte hittat vart det faktiskt felar.
om man kan säga så kanske du med lite "tur" helt enkelt har en häst som få lov att käka cosequine el liknande resten av livet och fungera, det beror ju på dig och din ekonomi också.

men man vill ju som hästägare hitta det som faktiskt felar! man vill ha en diagnos. jag hade en häst som aldrig fick någon diagnos men vi slutligen fick ta bort för att han mådde så dåligt och vid obduktion hittade de bara en jävla massa fel rent ut sagt, 3 sidor obd.rapport. han reagerade dock aldrig på böjprov eller något annat, men han är ju en "mardrömshistoria".

åå fyyyy, din historia lät iiiiinteeeeee kul :cry: usch, tänk om de kunde prata.

Sista gången hon blev behandad var typ 5 mars, sen kom naprataten 17 mars å sen har hon inte blivit behandlad i benen mer. Hon har markerar bak oxå så jag har ju hela tiden varit säker på att det inte handlar om bara benen, hon är åt det tunna hållet då hon har trakhener i sig men inutiativt känner jag att det inte hänger på det å att det hänger på det som naprapaten har hittat. Hon exportröntgades inför en försäljning innan jag kom in i bilden å hade något med brosket i hoven då men inget som inte påverkar så länge som hästen inte ska tränas i elitnivå, å jag kan inte påstå att jag känner mig träffad där :p

Jag tror oxå att jag aldrig kommer kunna sluta med naprapaten, hon kommer helt eneklt alltid behöva detta. Cosequinet började jag med för snart 2 år sedan tror jag å jag tror inte det har påverkat till det bättre alls, dock började jag inte med msm förrän i sept...tror jag. JAg ööööönskaaaar jag slapp cosequinet om nåt år då jag har mycket annat jag skkulle kunna tänka mig att bränna pengar på, men än tänker jag inte göra det. Då ska hon verkligen varit fri från behandlingar i 2 år innan jag slutar med det. Tror ändå det hjälper lite i utläkningen.

Jag har oxå varit inställd på att byta vet. å det för det du säger men oxå för att hon inte vill att jag har naprapaten medan jag känner att det är sedan han kom som allt börjat gå åt rätt håll. Av honom fick jag ju en orsak till allt, något jag inte fått innan, för det är ju verkligens om du säger. Jag är innerligt trött på at tbehndla symtom utan att koma till orsaken. Men det känns ju som jag är där nu ändå :bump:

Du har väl rätt, jag får väl helt enkelt "hia" mig å låta tiden utvisa när jag kan börja anstränga hennes senor mer. Det känns bara så surt att veta att hennes ben kankse är ärrade för gott, hade varit så skönt att veta att "jo, nog kommer hon markera ett tag, men det kommer gå bort, bara du härdarut"-typ.

tack för alla input!!

hovbroskförbening? det har jag haft hästar som haft, det kan spela absolut ingen roll eller göra jättemycket beroende på hur känslig hästen är, hur stor del av brosket som är förbenat/hur högt (i brist på bättre förklaring...) och om det är aktivt eller inte.
sök på det o läs lite så får du större inblick!

finns det bilder på det från förrut? OM hon blir halt igen skulle jag om jag var i din sits röntga fötterna och jämföra och se om det fortsatt växa. det kan mkt väl vara där det spökar.
jag skodde mina med hbf med sulor och tyckte det hjälpte, hoppade inte och var noga med underlag men det är ju du redan som jag fattat det. finns ju en del som skor m sjukbeslag för det också men det är ju individuellt vad just din häst kan behöva isf.

Måste verkligen ge dig en :bow: för hur mycket du kämpar med din häst! Att du inser att du kan påverka med din kropp och hästens träning och har lagt om det mesta är det inte många som inser att det är ett måste! Kanonbra gjort!

Jag kan inte svara på dina frågor om utläkning, däremot har jag själv en häst med gedigen skadehistorik som jag får hitta andra vägar att träna effektivt än bara att rida. Jag tömkör ca 2-3 dagar i veckan när hon är igång. Rider markarbete 1-2 ggr/ vecka och rider ut beroende på hur den andra träningen ser ut. Eftersom dressyren är det primära för mig så skrittar jag endast när jag rider ut. Helt enkelt för att underlaget sällan är helt bra för annat än skritt, men jag vii ändå att hon ska få den psykiska stimulansen att komma ut.

En annan sak som jag lärde mig för massor av år sen är att galoppen är mer skonsam för hästen än traven. Så länge man rider kontrollerat och i form förstås-annars är ju allt skadligt typ. Så när jag rider är jag nogrann med att inte "trava ihjäl" min häst på volten och att galoppera lika mycket som jag travar. Formen är naturligtvis jätteviktig, att hästen arbetas korrekt är a och o för att hålla den frisk och fräsch:).

Lycka till med din påll!

Ryggproblem visar sig ofta som kotledsinflammationer. Röntga ryggen och chansen att ni hittat kissinge spines är stor. Behöver inte ömma osv på ryggen utan kan bara synnas på röntgen i vissa fall. (Been there, done that)

Carpaltunneln kan vara värt att kolla upp. Kan spöka vid upprepade infl i kotled. Annars sitter det troligen någon annanstans.

Jaha, då var det det med då :crazy:, är det så att det kommer tillbaka eller hon inte blir ren nu i vår, har tänk å tänkt å bestämt mig för att åka till en annan vet i vår, typ maj så om 6 månader. Å markerar hon då med kankse jag borde ta en röntgen igen. Jag vet att uppfödaren å den jag köpte av, som vi står hos, har röntgenbilderna kvar. 2 olika, en från 4 års åldern å en från 5 års åldern. Det var väldigt lite på bilderna sa veterinären å inget jag skulle oroa mig för men å andra sidan är hon ju känslig så man vet ju aldrig. Vi snackar om ett sto som får skav av lammull :cool: å talar högt om när ngt inte är som det ska. Ex jag glömt dra åt sadelgjorden så vägrar hon galoppera. Haha, frustrerande för alla utom mig som har lärt mig att tyda henne. :love:

tack för all hjälp!

TACK, det var väldigt skönt att höra, man kan kämpa å kämpa men man känner sig alrid riktigt tillräckllig. Men ett litet ord med goda baktankar värmer!

Jag skrittar mest oxå när jag rider ut, är oxå dressyr men hon älskar hoppning så jag känner att jag måste ge henne det så jag vill kunna hoppa hinder för tränare varannan vecka i framtiden. Just nu tömkör jag 2 ggr i veckan för skritt är ingen bra ide, hon är som en explosion när det är minus.

Jag lägger alltid upp träningspassen så att jag mjukar upp henne 20 min i skritt, sen 5 min trav på ganska lång tygle så hon får harkla sig, sen brukar jag galoppera då hon har lättast för samling i galoppen. Jag kännerdet är bäst så. Sen att vi inte kommit så långt än, som sagt så har vi ju bara kunnat rida korta perioder innnan det kommit en ny infl, men hon börjar jobba på med rumpan nu, blir inte lika förbannad för att inte få dra på som ett godståg utan kan låtsas om att jag sitter på ryggen. Bättre å bättre,innnan naprapaten gick det inte ens fatta galopp.

Fick oxå tipset av honom att skritta, takt å tempo i låg rund form, det är lika bra som något annat i muskelbygarsyfte.

Återigen, stort tack!

Hon har rötgats å hennes rygg är jättefin. Hon har bara sån skit som ingen veterinär eller röngen maskin kan hitta :mad: Men tack ändå!

ytterligare en sak att kola up om det nu fortsätter (snälla snälla inget mer!!!) Ska förhöra naprapaten om detta! TAck!

Jo, det togs vid andra infl men inget kunde hittas. De rötgade inte hoven eller ryggen iofs men i benen kunde inget hittas. Föörst senare bad jag om att röntga ryggen å då visade sig inget. Vet hade en massa ideer om varför detta var ett problem, bland annat att jag var problemet :( blev jätteledsen å sökte då mig till sjukgymnasten som sa att jag satt rakt å balanserat, verkade inte ha några låsningar som skulle påverka men en lite förkortad SI-led som jag har töjt å töjt på min j-la yogaboll).

Men annars har hennes problem bara bemötts av behandlingar, inget "vi ska gå till botten" jag fick kämpa fram allt. Vet inte vad jag ska tänka om just detta. Hennes vet är verklligen en kanonvet men det är lite skrämmande att det inte finns det där grundliga i modern medicin. Allts om inte kan köpas på apotket är inte medicin. JAg var ett tag helt desperat efter att hitta någon som såg helheten i henne. Var så desperat att jag kunde gett bort henne bara för att jag tydligen inte gjorde saken bättre för henne. Tänkte att om jag hittar någon som kan det där med NH eller alternativt till klassisk engelsk dressyr så kankse hon blir lycklig. VIlle bara att hon skulle bli glad , jag hade aldrig träffat henne som "hel" men när jag lärt känna henne förståd jag ju att det inte var som det skulle. Oavsett om hon blev behandlad fanns det något i hennes blick som var desperat, det har försvunnit nu, slöjan har försvunnit. Många tolkade det som elakhet å hon hade och har fortfarande ett dåligt rykte som opålitlig å knäpp (tjejen med den knäppa hästen). Men så kom naprapaten :bow::bow:

Nu tycker väl alla att jag är knäpp men jag köpte henne faktistk för bara 3 månader sedan. Först red jag henne bara, sen hade jag henne på foder sen köpte jag henne, mitt i all skit, men jag bara kände att hon var min, hur knäpp hon än var å hur mkt pengar jag än fick lägga ut så var det hon.

Eftersom det tydligen finns anmärkningar på tidigare plåtar (var det hovar?) så hade jag börjat med att rekvirera dessa plåtar och lämnat till en BRA veterinär.

Jag har vid ett flertal gånger fått plåtar på hästar som är till salu. Enligt journalen ska hästen vara UA, och min egen veterinär har hittat flera anmärkningar som varit av sådan art att jag direkt avskrivit hästen som köpbar. Hitta en veterinär du har förtroende för och kan diskutera med.

Edit: jag vill redan vid första besöket ha plåtar där man hittat reaktioner. Att behandla problem när det finns röntgenförändringar kan vara mycket pengar till ingen nytta.

ja, du kankse har rätt. Det skulle ju vara för vår skull då hon är mitt hjärta. Får be om plåtarna. Nu kan jag inga namn men då hon skulle sålts utomlands ska det varit en mkt duktig veternär som kollade på dem första gången, andra är jag inte säker på. Hon har NB skor för att rulla över bättre å som jag förstår ska det vara det sättet som är det moderna sättet att tas med sådana hovproblem(?). det är absolut inget jag aktivt jobba med då jag inte tänkt på det så mkt men vet. vet ju om det, liksom hovis som är mycket kompetent å kunnig. Hon är väldigt ömfotat men det är hon på alla 4 medan hon bara hovbroskförbening på en framhov. Ska kolla vilken hov det är framförallt...

Det där med hovbroskförbening verkar ju vara ytterligare en flytande diagnos. Hästen kan ha det utan att ha några som helt problem av det, nån häst kan ha minimalt å ha jätteont.

Jag tror inte att hon har ont av det för hon är inte en sån som lider i tysthet, hon säger till som en käftsmäll :D . Men det är ju ändå bra att jag har fler vägar att gå ifall det kommer tillbaka igen.

Min strategi är som jag har lärt mig gäller allt med denna häst; funkar något å hon verkar nöjd, ändra inget, rör dig inte, prata inte, överväg inte ens att kllia dig på näsan, bara njut! :D

En sak som jag funderar lite på; nu är hon väl fräsch förutom att hon haft små reaktion i de första stegen vid de senaste böjproven? Är hovbroskförbeningen på samma ben som hon haft reaktion på? Personligen hade jag inte dragit upp himmel och jord för den lilla reaktionen-i synnerhet inte med tanke på historiken heller.

Jag hade fortsatt att hålla igång henne och inte leta efter fel. Du känner din häst väl och om hon skulle börja bete sig annorlunda eller verka reagera med smärta på något-då är det dags för att leta vidare-gärna med ny veterinär och nya ögon.

Ang ditt träningsupplägg verkar du vara rätt ute. Meeeen jag har aldrig förstått detta med att trava runt på långa tyglar. Då om något hamnar hästen på framdelen-och det vill du inte. Mitt tips är att skritta fram för hand i 5-10 minuter och när du sen sitter upp börjar du med en gång att arbeta på en viktfördelning bakåt. När du hittar formen i skritten börjar du trava och behåller form och balans. Tappar ni form och balans, gå tillbaka till skritten. En häst som har haft bekymmer med kotlederna fram måste måste måste arbetas i form och får inte slarvridas. Föstås inte sagt att du gör det, men var noggrann i din ridning och "slarva" inte bort varv på volten där inget händer och hästen är i framvikt.

Om du också är dressyrintresserad så börja träna. Även om du tycker att hästen är lite halvkonvalscent så kan du rida korta pass:). Med min har jag tänket att kvalitativa korta pass är bättre än långa pass. Jag skrittar alltid fram och av för hand för att inte sitta för mycket på henne. I senaste Ridsport Special med tema hållbarhet så stod det att det är viktigare med lång avskrittning än dito framskrittning.

Fokusera inte på det negativa utan se framåt!

Ja, det slog mig oxå när jag läste lovisaleonoras att kankse är det på samma ben... Jag kommer inte ihåg, måst ekolla upp det. Men som sagt så är hon nästan lite oförskämt pigg nu. Hon har varit igång ganska länge nu, varje gång hon haft en kotlefsinfl har jag fått typ 2 veckor på mig att ha henne i full gång efter varje friskförklaraing sen har det varit återbesök igen. Jag var alltid lika ångerfull över att det gick fort men ... jag vet inte. Nu har hon iallfall varit igång på riktigt allvar sedan kankse i september. Tränar för tränare 1 gång i veckan. Börjar så smått få muskler nog för att sätta under sig ordentligt men ibladn blir det steg bakåt å då får det vara så så tar vi nya tag nästa pass.

Å det där med långa tyglar... jag är väldigt velig där med å förstår helt din syn. Just nu har jag det för att hon ofta frustar mycket när vi sätter igång för skritten är tråkig å ett bra tillfälle att hitta fruktasnvärda sabeltandade tigrar lite över allt så varje gång vi sätter igång i trav så frusrar hon å är nöjd, sen har hon alltid nån hostning oxå så jag har tänkt att det är bättre att hon får det ur sig utan att jag håller ihop henne. Men jag har lite smått börjat dra ner på tiden hon har på sig att frusta ur sig, har börjat jobba ihop henne mer i traven. Sen har jag ju mest galopp, varje pass är väl 20 min galopp å 10 min trav.
Jag har oxå luuuuuuusläst det numret av ridsport! Helt suveränt. Jag har sån tur att jag har 15-20 min att gå till ridhuset så avskrittningn sitter ju som en smäck :laugh:

Tack för alla tankar å insikter!! Värda guld allihopa! Jag jobbar på att hålla mig positiv, har inte lipat sen senaste behandlingen så det bådar gott ;)

Liknande trådar

Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 253
Senast: skiesabove
·
Övr. Hund Hej! Jag har 2 tikar ( fransk bulldog) den ena är 9 år kastrerad & hon har bott med mig sedan hon var 8 v. Den andra tiken är en rescue...
Svar
3
· Visningar
846
Senast: animalasia
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 868
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 360
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka