Flera kaninfrågor.

P

Pyrusan

1. Jag har fått lära mig att gamla hankaniner (över ca 7 år) ofta inte kan få bebisar. Köper mina kaniner genom en väldigt duktig kvinna som varit uppfödare i 20 år och hon har några honor med äldre hanar (ingen av hennes kaniner är kastrerade). Stämmer detta med att hanarna blir "sterila" på äldre dagar?

2. Ni som är uppfödare och har kaninerna ute året om; hur gör ni med era dräktiga honor? Har ni dem ute under hela graviditeten och även när ungarna är födda?

3. Hur länge är en kanin dräktig? Jag har glömt! :o :crazy:

4. Hur vanligt är det att en honkanin hoppar på en hane och "juckar" vid första ihopsläppet?
:confused:

1. Det beror på kaninen, vissa blir sterila och vissa inte. Själv är min gamle man här hemma en 7-åring som fick bli far till en kull förra året.

2. Eftersom man IGENTLIGEN ska ta kullar på våren så går det alldeles utmärkt att honan är ute, men ge henne en låda med halm i så hon kan boa åt sina små. Ungarna klarar sig utmärkt bara honan kan göra ett bo åt dom.

3. ca 28-32 dagar, beror på hur envisa dom är :smirk:

4. Haha ja detta är INGET ovanligt! :D Honan gör så här p.g.a. att hon är brunstig själv! Så här gjorde min tjej på min arm! :smirk:

Hoppas du fick nåt vettigt svar på frågorna :p

Tack för svaren! :bow:

Jag har nämligen en äldre herre (7 år) som vill ha en kompis i sin bur och då har jag en hermelinhona som han har hälsat på och de verkar gilla varandra.
Doch är jag fundersam på detta om han kan göra henne dräktig eller ej. Han har inte visat något intresse för parning det senaste året utan enda gångerna han har hoppat på en kanin har varit just vid ihopsläpp med ny kanin, men då är det ju mer för att visa att "hey, I´m the boss!".
Iofs har jag planerat att ta en kull på hermelinhonan nästa vår så det är ingen absolut jättekatastrof om hon blir dräktig. Hade bara inte tänkt migg Hjalle som pappan till ungarna.
Vad skulle du ha gjort?

Aaa okej!

Hur gammal är honan? Man ska helst ta kull på honan om hon är strax runt 1 år gammal, det kan bli farligt om man tar när hon är 2 år för då har hennes bäcken växt till ordentligt och kan få svårt att föda fram sin ungar.
En ung hona vidgar ut sitt mjukare bäckenet när hon föder som ung och sen hålls det mer "öppet" så hon kan få ungar lätt när hon blir äldre. Om hon nu inte har fått ungar när hon var runt 1 och ska få senare så är ju hennes bäcken hårt. Men det KAN gå men man ska ju helst inte utsätta dom för nåt farligt.

Angående det där att om du kan ha dom tillsammans, äldre hanar som aldrig har fått betäckt en hona vet ofta inte hur man gör, kaniner är ju kända att vara såna som hoppar på allt! Men så är det inte, vissa hanar blir upphetsade av honan men vet sen inte alls hur han ska göra :p
Det kan ju bli så att han försöker men inte lyckas men till slut kanske ha får till det.

Men det är ju inte bra om man har en okastrerad hane med en hona för han kan ständigt försöka betäcka henne och det blir dom trött av kan jag lova! Det är ju inte vidare bra för en gammal gubbe att anstränga ihjäl sig!
Så ska du ha dom tillsammans får du nog kastrera hanen före. Och så är det inte så kul för honan att ha en hane som är på henne hela tiden. Jag vet en som hade en okastrerad hane tillsammans med sina hona och hon fick alltid ungar och var dräktig när hon hade ungar.
Och detta tar ju otroligt mycket på honan, man kan ju tänka sig själv att ha en massa småbarn samtidigt som man är gravid!

Så ska du ha dom tillsammans: kastrera hanen

Bäst för honom och honan

om du nu inte beslutar att han ska fortsätta att gå själv.

///Sussi

Liknande trådar

Däggdjur Barnen har ett tag önskat sig kanin/kaniner. Jag är fullt medveten om hur sånt här brukar bli i längden (barnen tröttnar och föräldrarna...
Svar
6
· Visningar
1 959
Senast: KesoNeso
·
Övr. Djur Hur ska jag göra. Jag är starkt emot att avliva friska djur. Ändast såna som lider och ej kan räddas tycker jag bör avlivas så dom...
2
Svar
38
· Visningar
7 518
Övr. Barn (OBS! Långt) Har ett problem jag gruvat mig över länge nu och hoppas på att få hjälp med lite nya tankar... Jag är gift sedan många...
2 3
Svar
59
· Visningar
18 012
Senast: Björk
·
Katthälsa Hej Har en huskatt modell 10 plus. Han har alltid varit en lugn och ganska feg katt, men enormt kelsjuk, han har nog inte riktigt...
Svar
3
· Visningar
1 749
Senast: CassyJo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30
  • Promenadskor vinter