Flera hästar olika utrustning

Sv: Flera hästar olika utrustning

*kl*

Är så förvånad över hur många som är så bekymrad över smittorisken? Om hästarna står i samma stall och det är samma person som hanterar dom och inte byter kläderna emellan kommer hästarna att utsättas för samma smitta i vilket fall som.

När jag har jobbat i stall med viss omsättning på tävlingshästar har vi aldrig bytt schabrak ens melan hästarna och använt samma träns till flera hästar. Där om något finns ett smittryck, men har aldrig hört om någon häst som blivit sjuk av den anledningen.

Håller med dig. Har varit i en del tävlingsstall och där är det aldrig snack om att någon häst ska ha egna saker, om det inte är av speciella skäl.

Samma har gällt när jag haft två hästar, de delar på allt som gått. Ser inga problem med att använda samma saker på flera hästar, särskilt eftersom det bara var jag som motionerade dem. Lättare när man har mindre att plocka fram och mindre att putsa efter sig :)

Mina delar på allt som passar båda. Just nu har de bara olika träns, resten funkar på båda tom sadeln :D men ska skaffa en till. Några saker finns i dubbel uppsättning för att båda ska kunna vara med på samma ridtur (har en extrasadel som funkar på båda men som ger mig ont i rumpan).

Mina hästar har olika storlek på täcken så det har de egna - dessutom måste man ju ändå ha tillräckligt många för att kunna lägga på torrt osv. Grimmor har de också egna.

Borstar har hingsten egna och stona delar på sina, helt enkelt för att de går i samma lösdrift och jag pysslar om dem bägge två samtidigt. Smittorisken bryr jag mig inte om i och med att de är tillsammans dygnet runt, kliar varandra osv. Sadlar, träns osv är det allra mesta hingstens.

kl

Jag köpte ny häst här för några veckor sedan och pga storleksskäl så kan jag inte använda mina gamla täcken på honom men däremot använder jag shabraken, borstar, och allt annat. Min förra var så ofta hos veterinären så jag vet att det inte är någon smitta i hennes borstar och den nya är ju väl genomkollad. Sen så tvättade jag ju mina borstar innan jag använde de på den nya. Annars så har jag mina gamla grejer.

Jag har 5 hästar varav tre är vuxna. Allt som passar i storlek har dom. Jag kanske köper ett schabrak med häst 1 i åtanke, men det hindrar inte att häst 2 eller 3 använder det. Med träns är det lättast att ha en till varje häst, men två av hästarna har samma bettstorlek, dvs där kan jag använda varandras träns med ev justering i nacken. Brukar hålla mig till hästarnas egna träns dock.

Täcke, benlindor, transportskydd, grimmor etc är samma storlek så där särskiljer jag inget speciellt. Möjligtvis att fuxen slipper de rosa grejerna köpt till gråa stoet ;)

Borstar, salvor, schampoon o sånt är alltid samma oavsett häst.

Unghästarna kan av praktiska skäl inte ha de vuxnas grejer storleksmässigt, men den dagen kommer!

Vi har tre hästar och dom brukar dela på saker som dom har samma storlek på ;) Alltså vissa täcken, schabrak, lindor, skydd, boots osv.

Men dom har eget av det mesta, det har mest blivit att dom fått dela eftersom en av hästarna inte har bott hos oss så länge så han har inte hunnit få eget av allt :D

Sadel och träns delar dock ingen på, men det är för att alla har olika storlek. Tro mig, gick det att ha Pärlans sadel på Ikaros så skulle jag ha det dom få gånger jag rider honom :grin:

Nu står visserligen mina hästar i 2 olika stall så därför blir det lite komplicerat om de ska dela på allt. I nuläget delar de på hoppsadeln, så småningom får nog unghästen en egen.
Hade de stått i samma stall hade jag låtit dom dela på fler saker, onödigt med dubbel uppsättning borstar exempelvis..

Hade de stått i samma stall hade jag låtit dom dela på fler saker, onödigt med dubbel uppsättning borstar exempelvis..

Det är ganska drygt att bara ha 1 uppsättning borstar om ngn ska hjälpa till att borsta...

Men visst jag förstår dig, jag har min huvuduppsättning med borstar som jag använder på mina hästar men har en till om ngn kompis följer med eller sambon ska borsta :)

Kl
När jag hade flera hästar hade de varsin uppsättning saker, mest pga. att jag tyckte det var "kul" att hästarna fick ha egna saker :angel:
Men samma borstar tex. var inte så kul att använda till alla 3, blev lagom roligt med ljusa pälsstrån som envisades att ramla av på den mörka hästen och tvärt om;) Speciellt när jag tyckte jag varit jätteduktig och rensat borstarna sååå fint :p

Jag har en uppsjö av utrustning!
Men mina hästar har iaf
1 egen sadel som är utprovad just för den hästen
1 varsitt träns med namn
1 varsitt täcke av vinter, regn och fleece med namn
1 varsin grimma med namn
Samt 1 varsitt schabrak med namn
Och en varsin uppsättning med skydd.

Resten av alla mina miljontals saker får dom dela på ^^
eftersom båda är svarta så är det ju rent tekniskt omöjligt att inte låta bli att köpa en miljon olika färger och kombinationer och matchningar som är snyggt :$
Sen att båda har samma storlek gör att det blir billigare så man slipper köpa 2 uppsättningar i olika storlekar :D

Borstar har vi samma till alla. Täcken, träns osv har dom i grunden egna men det lånas lite fram och tillbaks med det också.

Mina hästar är rätt olika stora (151 vs 170) så de har nästan allt eget inkl borstar. Har dock bara en sadel för tillfället men den passar lyckligtvis båda två. De kan även ha samma träns och bett så lånar ibland av varandra men de har några var.

Ett stall där jag stod innan blev drabbat av ringorm och då blev inte alla hästar drabbade inte ens de som stod i samma hage/boxgrannar etc. Nu delade iofs inga täcken eller så men risken lär ju varit förhöjd om de hade gjort det. ;)

Mina hästar har egna borstar, grimmor, täcken och träns. Däremot delar dem på (nytvättade) schabrak, lindor, gjordar av olika slag och två av dem delar sadel då den passar båda (ska skaffa en till sadel i sommar tror jag bestämt). Bett har dem inte samma storlek på så har egna av dem också.

Tycker det känns bättre att varje häst har sin uppsättning av det mesta. Dem har varsin ryktlåda som man tar fram när man ska borsta dem, innan har det bara blivit så att borstarna försvunnit när alla delat för man har på något sätt burit iväg med dem (har lösdrift kan tilläggas) och plötsligt vet ingen var dem är. Att dela träns känns bara krångligt om man ska ändra hål med olika hästar. Täcken har dem också olika storlekar på och olika passform. Inga av mina har samma kroppsform och när jag köper täcken köper jag efter varje individs kroppstyp, så därför delas det inte på täcken hemma hos mig.

Nej... Har haft som mest fyra hästar samtidigt, har två nu. Jag har samma saker till alla, skulle någon få någon sjukdom får man isolera den och ge den egna saker då. Håller inte på att greja med det annars, har inte varit några problem. Blir för dyrt och tar för mycket plats att ha dubbel eller då fyrdubbel uppsättning av allt.

Har samma sadlar till båda nu, byter vojlock mellan jag rider hästarna om den svettig annars har de samma. Träns har de egna om de har stor skillnad på storlek eller behöver olika bett. Det blir för jobbigt att ändra annars.

Täcken däremot har de egna eftersom de har olika storlekar och det blir lättare att hålla reda på vad de ska ha om det är någon annan som byter om de alltid har samma.

Liknande trådar

• Låst
Utrustning Vad behöver jag för utrustning för att lägga i tappade broddar på hästen? Min häst tappar snabbt broddar med nuvarande hovslagare vilket... 5 6 7
Svar
132
· Visningar
4 860
Senast: Görel
·
Utrustning Hej! Någon som har koll på företag man skulle kunna anlita för att köra en häst från stockholmstrakten till Nederläderna? (Eindhoven)...
Svar
3
· Visningar
259
Senast: Rosett
·
Utrustning Jag har en två-åring som kommer börja bli inriden mot slutet av året då hon kommer vara runt 2,5 år. Vi har ett fåtal pensionerande...
Svar
5
· Visningar
411
Senast: Emuliiaa
·
Utrustning Hej! Närmar mig nu min första vinter med transport och funderar på det här med broddar. Jag har ett Fautras och jag misstänker att den...
Svar
4
· Visningar
429
Senast: Anna-Bella
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka