Flera hästar olika utrustning

Agent Orange

Trådstartare
Hej! Ni som har flera hästar har ni olika set med borstar och täcken eller får hästarna dela på grejerna?

Har en till häst på ingång och funderar på vad jag behöver införskaffa...=)

Sv: Flera hästar olika utrustning

Mina har alltid sina egna saker. Visst kan jag låna ett träns eller schabrak från den ena till den andra, men de har sin egen utrustning, skydd, lindor, borstar, sadlar, träns, täcken etc.

Våra har haft olika uppsättningar. Främst för risken för smittspridning även vad gäller enklare åkommor. Sedan har de haft lite olika behov också, så det har varit lättare att ha vars en uppsättning. Särskilt om man är två som kanske ska ta hand om djuren samtidigt.

har 2 hästar, de har egna täcken men de delar på några täcken då de är olika fodrade förutom vintertäckena som är likadana.

träns har de också egna men jag bukar använda alla tränsen till alla för att variera med bett och nosgrimma.

schabrak har jag bara inhandlat till en häst, de gamla schabraken som ligger halv bra får foderhästen använda då jag inte vill ha hennes vita hår på min fux :p. men foderhästen rids inte så ofta ändå så det gör inget att hon rids i slitna schabrak :rofl:

det jag tycker är viktigast är att häst nr 2 får en egen sadel, eget bett och ett bra täcke som passar. jag har haft super tur med mina som har samma storlek i bett, träns, täcke senskydd osv. bara en av sadlarna jag hade hemma som inte passade :D.

Jag brukade byta sinsemellan (kommer gör även i framtiden när jag har fler hästar, men just nu har jag bara ett sto med föl). Borstar och grimmor kunde de få ha egna, men resten fick de samsas om så länge det passade :D

Det är främst grimmor, täcken och borstar jag tänker på. sadel och träns får de ha sina egna.. Men nu blir det nog lite shopping ändå....:d

Alla mina har egen uppsättning borstar, de täcken de behöver, grimmor etc.
Det enda som kan ibland flyttas är träns om jag behöver ett på en annan. Longergjord har jag bara en dock :) Men schabrak har dom egna som ligger under.

Jag har en valack o ett sto, de står i boxarna bredvid varandra med öppna överdörrar och går i samma hage. De har egna anpassade sadlar och jag har olika träns till dem mer av bekvämlighetsskäl då jag inte orkar byta bett o spänna om. De sam-nyttjar i stort sett allt annat som passar i storlek, schabrak, täcken, grimmor, borstar, sprayer o andra medel. Men jag har tillräckligt med borstar, täcken o utrustning för att ha "egna", så jag behöver aldrig använda samma saker samtidigt, utan de har "eget" schabrak tills det har tvättats.

Senast ändrad:

Mina har egna sadlar, träns, benskydd, täcken, grimmor osv... Det de delar på är schabrak, lindor/paddar, borstar och sådant men jag har massor av schabrak och lindor så de har ju lite som "sina egna". Ibland lånar de lite av varandra då de har samma storlekar, tex har jag endast ett kandar som jag bara rider på någon enstaka gång ibland så det är ju inte nödvändigt att ha två av det :)

Alla 6 har egna uppsättningar av allt. Tömkörningsgjorden är det enda jag kommer på som delas. Det kan hända att någon får låna ett täcke om inte deras är torrt eller så.
Tycker det är bäst om man skulle få in något smittsamt så kan man begränsa det iallafall.

Jag har 2 hästar. Har ALLDELES för mkt saker, har alltså inte direkt köpt nya saker till den nya hästen. Dock är hon 10 cm större än min valack, och därmed fått de större täckena och han får numera nöja sej med att bara ha de 145 täckena ;)

Nu står de i olika stalldelar så nu är de olika borstar, shabral och lindor.
Täckena som sagt är uppdelade, tränsen likaså iom de olika storlekarna.
Men sadlarna är enbart uppdelade iom att de dessutom är olika i grenarna. Ena hopp och den andra dressyr.
Har 2 longergjordar så de har en uppsättning var av det med...

Men hade de stått i samma stalldel hade jag nog delat betydligt mer på min saker...

kl

Jag har en häst men har alldeles för mycket saker..jag hade utan problem kunnat ha en häst till på mina täcken, grimmor, schabrak osv. :D

Så såna saker hade mina fått dela på förutsatt att de har samma storlek, medans sadel och träns främst hade de fått eget.

Jag har en valack o ett sto, de står i boxarna bredvid varandra med öppna överdörrar och går i samma hage. De har egna anpassade sadlar och jag har olika träns till dem mer av bekvämlighetsskäl då jag inte orkar byta bett o spänna om. De sam-nyttjar i stort sett allt annat som passar i storlek, schabrak, täcken, grimmor, borstar, sprayer o andra medel. Men jag har tillräckligt med borstar, täcken o utrustning för att ha "egna", så jag behöver aldrig använda samma saker samtidigt, utan de har "eget" schabrak tills det har tvättats.

Så här har jag också gjort när jag haft två eller flera hästar:). Dom har iofs kunnat dela sadlar också.

Just nu har jag bara en häst men jag har haft flera samtidigt förr och nej de har inte fått dela på grejerna.

Snart kommer jag att köpa en till häst och de kommer inte att dela på grejerna även om en del av sakerna skulle passa den nya hästen också.

Hästarna ska ha sina egna saker, sen kan de väl bli så att den ena får låna ett schabrak eller liknande om det skulle bli bristvara på rena schabrak men det brukar inte hända :p

Mina har egna saker, men så har jag bara två hästar också. Har man många så blir det nog lättare om de delar mera. Det enda jag delar mellan mina är nog hovkratsarna:)

Mina hästar delar på allt som passar utom träns och de flesta av dem har egen förbygel, för det är så jobbigt att ställa om så många remmar nästan varje dag + att det är lättare så på tävling.
Vissa tävlingstäcken försöker jag begränsa - jag vill inte ha vita hår på en mörk häst.

Skulle jag misstänka smitta eller att det kommer in en ny häst får den egna specialgrejer som sedan tvättas och desinficeras om det visade sig vara något smittsamt, sen används grejerna på alla hästar igen.

Våra hästar har varsin egen uppsättning med utrustning. Mina två är en storhäst och en a-ponny, så där är det inte så mycket som öht kan lånas sinsemellan ;) Mammas häst är ungefär samma size som min så vi lånar ibland av varandra, typ om något gått sönder eller kommit bort, eller kanske man vill pröva ett annat bett eller nosgrimma. Jag är lite av en pedant och tycker det är lättare att hålla ordning om var och en har sina egna grejer.

Mina hästar får dela på sakerna. Dock har unghästen växt om min tanthäst så honom har jag fått köpa nya täcken till. Har även olika träns, borstar och benskydd till dem men jag följer inte det slaviskt. Smittorisken är jag inte speciellt rädd för eftersom hästarna står bredvid varandra :)

Mina två delar på vissa saker som borstar, benskydd(har väldigt många av den varan men växlar)schabrak och ländtäcken. De har egna sadlar, träns, täcken och grimmor även om de ibland får ärva av varandra om något sitter bättre på den ena än den andra. De har ju samma storlek i allt så det är ju ganska smidigt;)

Liknande trådar

• Låst
Utrustning Vad behöver jag för utrustning för att lägga i tappade broddar på hästen? Min häst tappar snabbt broddar med nuvarande hovslagare vilket... 5 6 7
Svar
132
· Visningar
4 860
Senast: Görel
·
Utrustning Hej! Någon som har koll på företag man skulle kunna anlita för att köra en häst från stockholmstrakten till Nederläderna? (Eindhoven)...
Svar
3
· Visningar
259
Senast: Rosett
·
Utrustning Jag har en två-åring som kommer börja bli inriden mot slutet av året då hon kommer vara runt 2,5 år. Vi har ett fåtal pensionerande...
Svar
5
· Visningar
411
Senast: Emuliiaa
·
Utrustning Hej! Närmar mig nu min första vinter med transport och funderar på det här med broddar. Jag har ett Fautras och jag misstänker att den...
Svar
4
· Visningar
429
Senast: Anna-Bella
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka