flera därute..

FrittePower

Trådstartare
..som inte kan låta bli korna i ladugården?:angel: :D

I söndags tog jag nordsvenskens sele och selade den gamla trogna mjölkkon 25:an och ledde ut henne på fältet.
Selen passade perfekt och hon var väldigt lugn och snäll reagera först lite på skakelkedjorna men det var bara genom att gå några steg framåt.
Som huvudlag tog jag 'monty roberts rid och körgrimma', fungerar ju utmärkt med bettlöst träns!

var lite kul att som omväxling köra något annat och det slog mig hur mycket enklare allt är med en ko! Här behövs inte månaders träning med tömkörning och annat det var bara sela på nåt hon aldrig sett innan eller varit med om i sitt liv. hehe....kanske är så att mitt lugn smittar av sig.:smirk:

Så är ni fler därute som testat köra korna??

(och ja det finns kanske lämpligare saker att dra än en pulka utan snö:o men visst är vi söta hihi)

frida25an2.jpg

Sv: flera därute..

:love: :love:

Jag har ridit ko dock.. men inte med hästsadel! :mad: tkr det e fel o slänga på sadel på kvigor som några gjort tidigare.. men vi lufsade runt, hon hette Rosa :love:

åhh jag har också ridit kor! också alltid barbacka och min alldeles egna hette Rosa-Frida (såklart får dem namnet efter sin mamma så hade ju hon två )...hihi...jag födde själv upp henne med nappflaska.:)
men det var ett tag sen nu.....

Tackar för en fin bild, vad glad jag blir!! :-D Min mosters man var så där "tokig" när jag var liten...Han exprimenterade som sjutton o vi barn tyckte det var jättekul. Han kunde köra kossorna men inte hästarna han hade, det har alltid förundrat mig. Vi har oxå "kossor" men de är utedjur och inte så "tama"...

Tackar för en fin bild, vad glad jag blir!! :-D Min mosters man var så där "tokig" när jag var liten...Han exprimenterade som sjutton o vi barn tyckte det var jättekul. Han kunde köra kossorna men inte hästarna han hade, det har alltid förundrat mig. Vi har oxå "kossor" men de är utedjur och inte så "tama"...

Låter som härliga minnen där också, låter lite speciellt hihi. Får ni någon gång nån mer social individ så rekommenderar jag er att försöka er på lite:) ;)

Vi har uppfödning av stutar(kastrerade tjurar). Jag har funderat på att ta en kalv o hantera så den blir riktigt tam o sedan köra in den när den blir tillräckligt gammal. De är supercoola och lättlärda, jag tror nästan de är mer lättlärda än mina hästar? Om jag uppfyller den här drömmen så skulle stuten få stå ihop med mina hästar. Det enda som talar emot detta är att stutar blir så innih***vetes stora, de blir mycket högre än tjurar..Mankhöjder på upp till 1,80 är nog inte ovanliga och lägg till en matchvikt på ett ton!!!!Fast å andra sidan så är de otroligt kärvänliga av sig...

//mu-llis- nä jag menar millus

Aldrig kört ko men red mycket kor när jag var liten och inte hade nån egen häst! Men alltid barbacka med grimma och grimskaft bara. Och sjutton vad välborstade kossorna var utanför vårt hus! De skulle ju ha daglig skötsel enligt mig! :D

En gång fick jag för mig att tjurkalven som stod tjudrad skulle ridas in...men han var för liten för mig ansåg jag så min 4 år yngre icke ridsugna lillasyster var den som skulle sitta på....hahaha! Det gick sådär...:eek:
Men inga skador men hon ville inte rida mer sen! :rofl:

..som inte kan låta bli korna i ladugården?:angel: :D

I söndags tog jag nordsvenskens sele och selade den gamla trogna mjölkkon 25:an och ledde ut henne på fältet.
Selen passade perfekt och hon var väldigt lugn och snäll reagera först lite på skakelkedjorna men det var bara genom att gå några steg framåt.
Som huvudlag tog jag 'monty roberts rid och körgrimma', fungerar ju utmärkt med bettlöst träns!

var lite kul att som omväxling köra något annat och det slog mig hur mycket enklare allt är med en ko! Här behövs inte månaders träning med tömkörning och annat det var bara sela på nåt hon aldrig sett innan eller varit med om i sitt liv. hehe....kanske är så att mitt lugn smittar av sig.:smirk:

Så är ni fler därute som testat köra korna??

(och ja det finns kanske lämpligare saker att dra än en pulka utan snö:o men visst är vi söta hihi)

hahahaha :bow: :bow: man vet ju inte om det går förän man försökt:) vad gulligt! :banana:

Vi har uppfödning av stutar(kastrerade tjurar). Jag har funderat på att ta en kalv o hantera så den blir riktigt tam o sedan köra in den när den blir tillräckligt gammal. De är supercoola och lättlärda, jag tror nästan de är mer lättlärda än mina hästar? Om jag uppfyller den här drömmen så skulle stuten få stå ihop med mina hästar. Det enda som talar emot detta är att stutar blir så innih***vetes stora, de blir mycket högre än tjurar..Mankhöjder på upp till 1,80 är nog inte ovanliga och lägg till en matchvikt på ett ton!!!!Fast å andra sidan så är de otroligt kärvänliga av sig...

//mu-llis- nä jag menar millus

Oj 1,80!:eek: 25:an på min bild är 1,52 hög hehe (ja jag har mätt varenda ko nästan jag erkänner:p )
Tror absolut att dem är mer lättlärda, men det är bra om dem är lite känsliga och vana att motas på bakifrån. Våra kor är mest vana vid att vallhunden motar så därför kan dem vara aningen istadiga ibland men med lite lock och pock och en ängels tålamod......

åhh med en så stor stut skulle ni ju lugnt kunna köra i skogen!! nu vill jag också ha hihi:idea:

jag tar med min Vera till stranden istället, hon är en "robot-ko" som aldrig sett havet tidigare så jag tyckte hon skulle få göra det. Jag har ridit henne oxå men ack vad spetsig! Hon hade kunnat vara liiite rundare, på bilden är hon ju lite tunn :(
Lägger inte ut en bild på det utan en när hon är i vattnet istället :p

bild.jpg

Senast ändrad av en moderator:

min förra hästs ägares son på typ 70 talet :)

jag har med växt upp med vilda kalvpromenader och oändliga ryktningar på tjurarna :)

Hi hi....uppfödning av stutar. Ploppar de ut kastrerade då?? :D :angel:

weeihh va kul mer småtokiga men underbara bilder!:bow: :)

Vera fyller år den 9 Mars och hon är född 2002. Så förra året ordnade jag ett kalas till henne. Dels trycktes en tårta upp med en digitalbild på henne i marsipanet, sen var det girlanger o ballonger. Vera fick komma in i fikarummet och äta kraftfoder på bordet :D Sen fick hon typ (lära sig äta) morötter och äpplen :crazy: Det e ju gott men hon var inte så van, hon nöjde sig hellre med sin komix :rofl: Men jag försökte göra något speciellt iallafall. Här är två bilder från kalaset, ett där hon precis gått in i fikarummet och ett där hon står o tittar ut genom fönstret. Är det inte hemskt hur jag förmänskligar min älskade kossa??? Men hon verkar mest tycka det är kul att få komma ut på grejer, himla trevlig person är hon. Positiv och glad o älskar att gosa (efter GUL ju)

bild2.jpg

bild3.jpg

Min absoluta favorit kommer här, jag skickar den i ett annat inlägg, vet inte hur illa det är att posta så stora bilder :o så OM moderatorn vill ta bort den ryker ju inte de andra :idea: *förhoppningsvis* :confused:

bild5.jpg

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka