flera därute..

Sv: flera därute..

Hihi jag förstår precis! :o Du får be om ursäkt...:D

Vad är så särskilt med Vera då? Mjölkar hon bra, får fina kalvar eller är hon en bra utställningskossa..

Hehe, fisförnäma "kor" kan inte kallas "kossor". Så såg jag på det iallafall. Herregud, hon skulle ju ha fest inne hos människorna!

lite off topic jag vet inte men iaf kan kor trava o galoppera? :o :D

Trava går fint, fast med mjölkkor är juvret ivägen rätt rejält ibland. Galoppera går men det är med största sannolikhet korsgalopp:D Har sett en och annan ivrig ta ren men då byter dem ofta efter ett par steg. ( galoppombyten;) )

Dessutom kan dem sparka bakut, göra långa bockserier, ha svansen i vädret, och .....ja du ju hört uttrycket som kalv på grönbete:p :bump:

såg i sommras att en av kalvarna hade riktigt höga benlyft:love: men det var ju bara en parantes....(börja direkt fundera ut den ovetande kalvens framtid på dressyrbanan:angel: )

Hihi jag förstår precis! :o Du får be om ursäkt...:D

Japp, genomfört! Vera säger att hon är trött på dessa liknelser med "kossor" hela tiden, hon är en fiiiin dam :p :D

...evigt tjat tycker hon...:angel:

Vad är så särskilt med Vera då? Mjölkar hon bra, får fina kalvar eller är hon en bra utställningskossa..

mäh... det är ju VERA!!! :idea: :banana: det är fullt tillräckligt för att uppfylla kriterien "en LADY" ;)

Hon är faktiskt min favorit eftersom hon är så himla go o kelen ko (läs lady) och hon är så koooool. Men efter att jag favoriserat henne upptäckte jag att:

Vera ligger i toppligan i ladugården, hon har legat etta länge men börjar sakteliga dala nedåt eftersom hennes laktationsperiod lider mot sitt slut. Hon mjölkar hela 50kg per dygn. På gården finns det drygt 300 mjölkkor och de mjölkas i automatiska robotar så kallade VMS (Voluntary Milking System) där kossan går in helt själv när hon själv känner för det. I roboten serveras förstklassigt kraftfoder :idea: och all tvättning och mjölkning av spenar sker per automatik, positioner avläses med digital kamera + två laserstrålar.

Hon är en ko med fina ben och ger mycket fina kalvar, hon är tålig och FRISK! Och jag tror att hon kommer klara sig läääääänge :love: Kossor idag avlas hårt för mjölkproduktionen och speciellt SLB (svartvita) är ofta gängliga och åker ut fort av sjukdomar som juverinflammationer, benlidande eller annat :( (Produktion = inte så kul för kossan när det blir en stor industri)

Därför tänkte jag starta en "Rädda-Vera-Fonden" :idea: För att köpa ut henne så jag vet att hon inte kommer slitas ut av produktionen och skadas i förtid.

Sen har jag ställt ut henne en gång bara för skojs skull, hon kom femma av sex :D Vi siktade på att inte komma sist så vi var nöjda :) Så hon är ingen egentlig "fin" kossa, men en frisk sådan som mjölkar bra och är trevlig i sinnet

edit: i begreppet "bra utställningskossa" ingår att kossan mjölkar bra och ev. ger fina kalvar så det görs alltså en helhetsbedömning, alltså inte bara en exteriör bedömning :)

Senast ändrad av en moderator:

for sure they can :)

Där Vera bor är det lösdrift så alla kossor gör som de själva vill om de vill äta, vila eller mjölkas.

Värstingarna galopperar till och med på spalten (ca 15-20 cm breda stålbalkar som läggs med mellanrum (kanske 3 cm?) i ladugårdar (alltså det är "golvet") så gödseln åker ner emellan) där det är riktigt halt! :eek:

Men de klarar det galant (oftast :eek: ), springer med svansen RAKT upp i luften :D

Det bästa är ju att klä spalten med gummibeläggning för bättre fäste, men inte alla bönder som investerat i det.

edit:
Frittepower: Jag har dock sett många kossor i ordentliga galopper, alltså inga korsgalopper :) :p

Kanske vore något för dressyrbanorna om vi korsar era kor med "dressyrsteg" med våra med "galopp" :idea: ;)

Senast ändrad av en moderator:

edit: i begreppet "bra utställningskossa" ingår att kossan mjölkar bra och ev. ger fina kalvar så det görs alltså en helhetsbedömning, alltså inte bara en exteriör bedömning :)

Jo, jag vet det. Jobbar med kor, har kor hemma å ställer ut andras kor..
Jag har iofs oxå en favvo, men den tar jag inte in i fikarummet;)
Å så är de en stut på två år. Så han åker nog tyvärr till slakt snart.
De skulle,om jag hade tänkt på det från början varit kul å köra in honom. Men det kanske inte hade gått då stackarn föddes förtidigt å drabbades senare av rakitis. Så dödsdommen hängde över honom redan som bäbis. Men med mycket kärkek å besvär så är det bara han kutrygghet som syns nu...

Säg till om du behöver ett bidrag till Rädda Vera fonden:)

Tackar för intresset av bidrag till Rädda-Vera-Fonden :) :bow:

Det var tråkigt att höra om din stut, kul ändå att han återhämtat sig så bra! Ja kor är inte dumma, men ofta envisa :D så det hade säkert blivit en fin "körstut" om man bara lagt manken till.
Att jag tog in Vera i fikarummet är helt enkelt min knäppa idé :idea: Det var en kul grej för o liva upp stället lite + att jag tycker det är kul att göra ovanliga saker, därför tog jag med henne till havet också :)

Men de är ju underbara kossorna, så himla sööööööööta :love:

jag rider på Milla :)
Hon tycker det är roligt men jag kan säga att det inte är som att rida häst, de har ju "ingen" hals och ibland när de böjer sig ner för att äta gräs åker man av framför huvudet..hehe
här är lite bilder på Milla
PICT2477.jpg

PICT2481.jpg

När Milla var liten.
PICT1115.jpg

copyright på bilderna!

nämen guuuuuuu va sööööööööööt :love: :love: :love:
Alltså jag såg en tjej som hoppade med sin ko en gång, har ni provat det? :p

nämen guuuuuuu va sööööööööööt :love: :love: :love:
Alltså jag såg en tjej som hoppade med sin ko en gång, har ni provat det? :p

sa du åt mig eller åt Vera? Men Milla tar åt sig och säger tack i alla fall :angel: :D
Jag har testat hoppat Milla men jag tror inte att hon tycker det r roligt, hon tyckte däremot att det var roligt när hon var mindre.:D

häftigt hahaha :) jo jag sa till dig och Milla, svarade ju på "din knapp" :)

Vilken fin tös! :)
Men varför lägga ner tid på att sudda ut öronlappsnumrena när de syns klart å tydligt på sista bilden.. Inte för att jag tror någon bryr sig om att kolla upp vad de e för ena lita kossa..;) ;)

Men varför lägga ner tid på att sudda ut öronlappsnumrena när de syns klart å tydligt på sista bilden.. Inte för att jag tror någon bryr sig om att kolla upp vad de e för ena lita kossa..;) ;)

tänkte jag med hihihi ;):p

Det var sen förut.. annars hade jag väl suddat på den sista också ;)

Senast ändrad:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka