fler barn??

M

milles mamma

jag har en underbar son på 7mån,och börjar känna ett litet sug på ett syskon ,men problemet är att jag tänker inte skaffa flera barn om jag är tvungen till att föda vaginalt igen...... då jag innan min son föddes ville ha kjesarsnitt och pratade med kurator och tänkte att på denna vägen får jag ett kjesarsnitt...jag var i v 34 å tänkte att nej det blir aldrig ngt snitt och varför ska jag börja gå 2 g i v t kuratorn??kände på mej redan från början att det skulle bli kom förlossning...sa det även till kuratorn.....och så blev det oxå....var öppen ca 4cm när jag kom in kl 02:30....kl 06:30 öppen ca 9-10cm......inget händer......kl 1330 säger dom att läkaren e på väg....kl 14.35 e läkaren där...han får tas med sugklocka pga att jag är helt slut...sen säger barnmorskan " hade det gått 1 timme till så hade det varit så alvarligt att vi hade fått ta han med kjesarsnitt....jag vill helt enkelt inte föda normalt igen...men i min k-stad känns det inte som man får ng hjälp.....ska jag behöva avstå fler barn pga att sjukhuset vägrar ge mej kjesarsnitt. jag e redo för att ev föda ng annanstans i skåne...bara jag får kjesarsnitt...hur e det ig var e det lättast att få kjesarsnitt beviljat??
 
Sv: fler barn??

Med risk att bli kallad för elak som märker ord, vill jag bara upplysa om att det heter kejsarsnitt.
Med vänlig hälsning, ordpolis saila ;)
 
Sv: fler barn??

Men blev du vägrad kejsarsnitt då??
På det du skriver låter det som om du själv "gav med dig" till att föda vaglinalt....
 
Sv: fler barn??

*raderat*



*10*
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: fler barn??

Klart du skall ha fler barn. Gå till din mödravård och prata med dom. Gör det så snart du kan.
Om de läser journalerna så kan de säkert ge ett kejsarsnitt.
Men ett snitt är igentligen ingen lösning. Det gör också gör ont. Där har du ett stort sår mitt på magen.
Jag har gjort 1 akutsnitt, 1 planerat snitt för det va tvillingar. 1 Vanlig förlossning tog bara 25 min. Så det behöver inte vara så jobbigt nästa gång . lycka till
 
Sv: fler barn??

jag har en underbar son på 7mån,och börjar känna ett litet sug på ett syskon ,men problemet är att jag tänker inte skaffa flera barn om jag är tvungen till att föda vaginalt igen...... då jag innan min son föddes ville ha kjesarsnitt och pratade med kurator och tänkte att på denna vägen får jag ett kjesarsnitt...jag var i v 34 å tänkte att nej det blir aldrig ngt snitt och varför ska jag börja gå 2 g i v t kuratorn??kände på mej redan från början att det skulle bli kom förlossning...sa det även till kuratorn.....och så blev det oxå....var öppen ca 4cm när jag kom in kl 02:30....kl 06:30 öppen ca 9-10cm......inget händer......kl 1330 säger dom att läkaren e på väg....kl 14.35 e läkaren där...han får tas med sugklocka pga att jag är helt slut...sen säger barnmorskan " hade det gått 1 timme till så hade det varit så alvarligt att vi hade fått ta han med kjesarsnitt....jag vill helt enkelt inte föda normalt igen...men i min k-stad känns det inte som man får ng hjälp.....ska jag behöva avstå fler barn pga att sjukhuset vägrar ge mej kjesarsnitt. jag e redo för att ev föda ng annanstans i skåne...bara jag får kjesarsnitt...hur e det ig var e det lättast att få kjesarsnitt beviljat??

Man kan välja andra sjukhus om man vill, då kan du få ett sjukhus som är mer positiva att ge snitt.Men annars är det bara bråka tills du får din vilja igenom.

Jag rekommenderar verkligen snitt, alla säger ju att förlossningssmärta är obeskrivlig & när man ser förlossningar ligger alla & skriker, ngt som inte snitt patienter gör, så smärta efter snittet är ingenting i jämförelse.
Har snittats & kan jämföra den smärtan med träningsvärk i magen ungefär.
 
Sv: fler barn??

Och jag rekommenderar verkligen att föda vaginalt.
Jag hade ont i sammanlagt 1 timme under förlossningen.
Säg den som snittats som varit fullt rörlig direkt efter förlossningen och inte haft minsta ont.

Jag skrek inte under någon av förlossningarna.
Det ljud som kom från mig var pga kraftanstränging.
Som när man tränar riktigt hårt och tar i.

Ett kejsarsnitt är en bukoperation.
Klart det gör ont och är inte riskfritt.
Det är ingen enkel utväg.
Vill man slippa smärta i samband med barnafödsel kan man adoptera.
 
Sv: fler barn??

Och jag rekommenderar verkligen att föda vaginalt.
Jag hade ont i sammanlagt 1 timme under förlossningen.
Säg den som snittats som varit fullt rörlig direkt efter förlossningen och inte haft minsta ont.

Jag skrek inte under någon av förlossningarna.
Det ljud som kom från mig var pga kraftanstränging.
Som när man tränar riktigt hårt och tar i.

Ett kejsarsnitt är en bukoperation.
Klart det gör ont och är inte riskfritt.
Det är ingen enkel utväg.
Vill man slippa smärta i samband med barnafödsel kan man adoptera.

Alla kan inte adoptera, dessutom är det en vanlig missuppfattning att snitt är så himla riskfyllt, enligt läkarna jag taölade med inför mitt snitt är det ungefär samma infektions & komplikationsrisk vid planerat snitt som vid vaginal förlossning.
Kan även tala om att min sambo som var med på bb tyckte att jag var i mkt bättre skick än de som fött vaginalt, majoriteten av dem kunde knappt gå & jag var ändå uppe & gick samma kväll, den dagen jag blev snittad.
Eftervärkar hade jag inte heller, & omföderskor får ofta kraftiga & smärtsamma eftervärkar & det är ju inte så att smärtan försvinner bara för att man krystat ut barnet, det blir oxå värk i magmuskler efter en vaginal förlossning hos de flesta.
Lite O.T men bra för ts att läsa iaf.
 
Sv: fler barn??

Jo, efter min förlossning har jag börjat söka reda på fakta, inte bara propaganda, om vaginal förlossning och snitt. Att det på något vis skulle vara nyttigare och bättre att föda vaginalt finns det inte riktigt belägg för. I synnerhet för barnet, och för mammans mentala hälsa.

Fny
 
Sv: fler barn??

Alla kan inte adoptera, dessutom är det en vanlig missuppfattning att snitt är så himla riskfyllt, enligt läkarna jag taölade med inför mitt snitt är det ungefär samma infektions & komplikationsrisk vid planerat snitt som vid vaginal förlossning.
Kan även tala om att min sambo som var med på bb tyckte att jag var i mkt bättre skick än de som fött vaginalt, majoriteten av dem kunde knappt gå & jag var ändå uppe & gick samma kväll, den dagen jag blev snittad.
Eftervärkar hade jag inte heller, & omföderskor får ofta kraftiga & smärtsamma eftervärkar & det är ju inte så att smärtan försvinner bara för att man krystat ut barnet, det blir oxå värk i magmuskler efter en vaginal förlossning hos de flesta.
Lite O.T men bra för ts att läsa iaf.


Men man kommer inte ifrån att snitt är en ganska stor bukoperation. Du får ju ganska stränga order om vad du får och inte får göra efteråt, tills magen läkt. Efter en förlossning får du ju göra det du känner att du klarar av, utan förhållningsregler.

Sedan är det så fruktansvärt olika hur man mår efter en förlossning, oavsett om den gjorts med snitt eller vaginalt.

Jag kände ingenting i mina magmuskler efter någon av mina förlossningar, jag krystade inte ut min son med magmusklerna. Eftervärkarna var som en vanlig mensvärk, ingen skillnad på första eller andra barnet för min del. Känslan efter ett snitt bör väl vara mer än lite molande värk några timmar efteråt? Första gången födde jag på kvällen, och kände mig helt okey morgonen efter. Denna gång födde jag halv sex på morgonen, och var ute och gick en promenad runt sjukhuset efter lunchen. Lite obehagligt att sitta var det ju förstås något dygn efteråt, men så snart sonen var ute kände jag mig pigg.
 
Sv: fler barn??

Jag tycker du ska prata med barnmorskorna på din VC och ta upp din rädsla och fundering, kanske det går att redan nu få prata om ev snitt. Jag känner samma som dig... har full förståelse för att du vill ha planerat snitt. Skulle jag ngn gång få för mig att jag vill ha en till barn skulle jag göra på det sättet. Ha på papper innan sexet ens, att snitt ska vara beviljat.

Men för mig är ett till barn väldigt avlägset, jag är otroligt avskräckt, sambon likaså.
 
Sv: fler barn??

Vill man slippa smärta i samband med barnafödsel kan man adoptera.

ursäkta mig men du måste vara den mest PUCKADE människa som skrivit i denna tråden!

Seriöst??? :crazy::crazy:

Till TS, givetvis ska du stå på dig för att få ditt snitt, och förhoppningsvis kommer du att få ett till barn på det sättet:)

Jag håller med de andra som föredragit snitt, ALDRIG ser man folk som snittas gråta vråla hata barnmorskor ångra sig mm..
Jag har talat med folk som snittats o de kan VISST gå, stå,bära sitt nyfödda barn efter att de snittats givetvis med viss försiktighet.

Den perioden efter snitt som man måste ta det lugnt går ju inte att jämföra med TS rädsla över att behöva föda varinalt (och hur dåligt hon skulle må efter att ha blivit tvingad till det en ANDRA gång) för mig skulle det vara solklart att ge snitt om kvinnan inte vill skaffa barn annars.

Fattar inte varför kvinnor som fött vaginalt verkar störa sig så fruktansvärt på de som vill ha snitt? som att ni vore avundsjuka på något sätt :crazy: (samtidigt som ni hävdar att snitt är minst 7 resor värre:o)

Och faktiskt, man får samma barn vare sig man snittas eller föder vaginalt... (med tanke på att folk visar upp bilder på sina barn o skriver att det var ju värt det när man fick denna underbara).
 
Sv: fler barn??

Jo, efter min förlossning har jag börjat söka reda på fakta, inte bara propaganda, om vaginal förlossning och snitt. Att det på något vis skulle vara nyttigare och bättre att föda vaginalt finns det inte riktigt belägg för. I synnerhet för barnet, och för mammans mentala hälsa.

Fny

Det jag har hittat är:
Vaginal förlossning hjälper barnet att komma igång med andningen och få ut slem och sånt "själv".

Snitt är ett stort ingrepp och jag som sett sammanväxningar i bukhinnan på djur vill absolut inte ha det själv :eek: Dessutom försvagas livmoderväggen och det finns en risk att vid nästa gravidiet att livmodern spricker vid en för kraftig värk (man har valt att föda vaginalt då)


Varje förlossning är ju unik, det finns säkert lika % ny förlösta mammor många som vart "uppe och sprungit" efter snitt som vaginalt och lika så de som vart orörliga i flera veckor p.ga. smärtor.



Jag tycker det är bra att man kan få kejsarsnitt, så länge man inte tillhör kategorin som vill ha snitt för att inte förstöra musen och sen väljer att absolut inte amma för att förstöra pattarna. Herregud du har vart gravid i ~40 veckor, de om något har påverkat både musen och pattarna!!
 
Sv: fler barn??

Jag tycker också att det är jättebra att snitt finns, absolut. Är inte alls någon snittmotståndare om det finns belägg för att utföra ett sådant.

Men som du skriver, det ska inte vara för anledningar som att man vill behålla sin forna mus eller tuttar. Eller att man vill slippa det jobbiga med en förlossning.

Jag var både nervös och orolig innan mina båda förlossningar. Min väninna som blev snittad med sina två barn tyckte absolut jag skulle "begära snitt" så jag kunda slippa vara nervös, men det hade jag inte en tanke på. Att vara nervös och orolig innan en förlossning är ju inte ovanligt, klart man är det. Men att vara livrädd är en annan sak.

Ett snitt är ju dessutom mycket mer kostsamt, och jag kan tycka att det inte är rätt att snitta kvinnor om det inte finns belägg för det.

Tyvärr finns det väl inte möjlighet för alla kvinnor som är osäkra att få den förebyggande hjälpen man behöver om man är rädd :mad:
 
Sv: fler barn??

Min kompis fick barn för 3 månader sen.
Hon beskrev förlossningen så att när bebisen var ute, ja då försvann alla smärta.

Hon ringde 5 timmar efter förlossningen till mig och berättade att hon fött. Då sa hon att hon kunde gör det en gång till om det så behövdes. Det var inte så farligt.
Och ändå fick hennes tjej tas ut med sugklocka och hon sprack väldigt mycket. (op efteråt)
 
Sv: fler barn??

Min kompis fick barn för 3 månader sen.
Hon beskrev förlossningen så att när bebisen var ute, ja då försvann alla smärta.QUOTE]

Men det är väl ingen i denna tråden (eller förlossningsrädda mammor för övrigt) som är rädda för känslan EFTER barnet kommit ut, det är ju de timmarna innan, eller i värsta fall de 9 månader av oro man är ledsen/rädd för.

Tror de som alltid ska påpeka att "så fort den är ute är smärtan borta" inte riktigt har fattat att det är tiden INNAN man är orolig för.

Tror heller inte att det är speciellt många som begär snitt för rädslan av att förstöra sitt underliv.
 
Sv: fler barn??

Det jag har hittat är:
Vaginal förlossning hjälper barnet att komma igång med andningen och få ut slem och sånt "själv".

Snitt är ett stort ingrepp och jag som sett sammanväxningar i bukhinnan på djur vill absolut inte ha det själv :eek: Dessutom försvagas livmoderväggen och det finns en risk att vid nästa gravidiet att livmodern spricker vid en för kraftig värk (man har valt att föda vaginalt då)

Varje förlossning är ju unik, det finns säkert lika % ny förlösta mammor många som vart "uppe och sprungit" efter snitt som vaginalt och lika så de som vart orörliga i flera veckor p.ga. smärtor.

Jag tycker det är bra att man kan få kejsarsnitt, så länge man inte tillhör kategorin som vill ha snitt för att inte förstöra musen och sen väljer att absolut inte amma för att förstöra pattarna. Herregud du har vart gravid i ~40 veckor, de om något har påverkat både musen och pattarna!!


Förvisso, men vet du att fler barn dör i magen under vecka 39, 40, 41 och 42 än man möjligtvis kan härleda till har problem efter ett snitt? Barn som tas med snitt tas 10 dagar före BF. Men ingen talar om den risk som finns för barnet under slutet av graviditeten, det är liksom tabu. Detta faktum vill man inte diskutera! Sen är det en annan sak att många kvinnor mår bra av att föda vaginalt och ser det som en kick att ha gjort det. HELT OK.

Själv, efter e i och för sig hemsk förlossning, undermålig mödravård (inget tillväxtUL fastän magen inte växte och bäbisen kom ut svulten) fruktansvärd eftervård och diverse skador som gjorde att jag itne kunde gå normalt förrän efter mer än 3 veckor, så har jag insett:

1, jag kommer aldrig att våga genomgå en vanlig förlossning till.
2, jag vill inte riskera att moderkakan blir värdelös på slutet igen och att barnet kanske svälter ihjäl eller dör av syrebrist de sista veckorna.
3, Jag vill inte riskera att bli lika skadad i underlivet en gång till. Hela förlossningsgrejen och skadorna, bemötandet, allt, kändes som ett stort övergrepp, och det gör jag inte om.

Nu var det där jag och min upplevelse. Jag kan inte svara för andra och deras upplevelse. Om man bara är rädd att få slappa slidmuskler och hängtuttar så tycker jag förvisso att man ska skärpa sig, men det kan vara svårt att skilja dessa från de som verkligen är rädda. naturligtvis ska man få hjälp att komma över sin rädsla om det är så att man kanske skulle vilja föda vaginalt om man bara inte vore så rädd. Men att som i en dels fall, jaga kvinnan med kurator 2 ggr i veckan i vecka 34! Och bara fortsätta och fortsätta eftersom det går någon slags prestige i att få ner KS-talen, det är inte värdigt svensk förlossningsvård!
 
Sv: fler barn??

Risker finns väl under hela graviditeten? Och även efteråt och under själva förlossningen.

Kamrat till mig miste sitt barn i v.36, helt plötsligt hade hans tjej inte känt någon fosterrörelse så de åkte in och kollade.


Och det är självklart att en som är förlossningsrädd eller har något fel (trångt bäcken) ska få snitt, men det måste vara svårt att se framför sig om personen är rädd, eller inte vill "förstöra sin kropp".

Sjukt att de inte gjorde tillväxt UL på dig :eek: Jag är glad att jag tillhör uppsala, har inte hört något negativt även fast det säkert finns, och tydligen ska de va bäst i landet (har ingen fakta på det) men vet fler som skickats akut hit från olika ställen i landet så då borde ju personalen här vara bättre än där de kommer ifrån.
 
Sv: fler barn??

ursäkta mig men du måste vara den mest PUCKADE människa som skrivit i denna tråden!

Seriöst??? :crazy::crazy:

Till TS, givetvis ska du stå på dig för att få ditt snitt, och förhoppningsvis kommer du att få ett till barn på det sättet:)

Jag håller med de andra som föredragit snitt, ALDRIG ser man folk som snittas gråta vråla hata barnmorskor ångra sig mm..
Jag har talat med folk som snittats o de kan VISST gå, stå,bära sitt nyfödda barn efter att de snittats givetvis med viss försiktighet.

Den perioden efter snitt som man måste ta det lugnt går ju inte att jämföra med TS rädsla över att behöva föda varinalt (och hur dåligt hon skulle må efter att ha blivit tvingad till det en ANDRA gång) för mig skulle det vara solklart att ge snitt om kvinnan inte vill skaffa barn annars.

Fattar inte varför kvinnor som fött vaginalt verkar störa sig så fruktansvärt på de som vill ha snitt? som att ni vore avundsjuka på något sätt :crazy: (samtidigt som ni hävdar att snitt är minst 7 resor värre:o)

Och faktiskt, man får samma barn vare sig man snittas eller föder vaginalt... (med tanke på att folk visar upp bilder på sina barn o skriver att det var ju värt det när man fick denna underbara).

Nej, jag ursäktar dig inte.
Och ja, jag är seriös.
Det går inte att få ut ett barn ur magen på ett smärtfritt sätt.
På vilket sätt är jag puckad enligt dig?

Jag är inte ett dugg avundsjuk på de som snittats. Jag tycker synd om de som inte kan föda på naturlig väg.
Skulle själv blivit jätteledsen om det hade blivit kejsarsnitt med nåt av barnen.
Det är jättebra att det går att ta ut bebisar med snitt om det går galet och bebis inte kommer ut på nåt annat sätt.
Men jag förstår inte att man väljer snitt framför naturlig förlossning pga smärtan.
Det är väl självklart att man har ont efter ett snitt.
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Okej, dom som vet vem jag är får hålla detta för sig själva. Tack på förhand. Jag har, sedan sonen kom för snart 2 år sedan, gått på...
Svar
7
· Visningar
3 423
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Efter mitt förra blogginlägg kom jag att tänka på det här med att jag var bra på att förtrycka mig själv under min uppväxt… Och då kom...
Svar
19
· Visningar
3 761
Senast: cassiopeja
·
Småbarn Nån annan som har samma "problem"? Är inte det enda, sonen på snart 14 månader är väldigt sen i mycket, pratar inte, pekar inte, har...
2
Svar
28
· Visningar
8 428
Senast: Sonic76
·
Småbarn Jag födde mitt första barn 2013. Jag vill ha nummer 2 snart, helst 2016 när sonen är ca 2,5 år. Sambon vill ha barn nummer 2 när han...
26 27 28
Svar
553
· Visningar
30 390

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp