Fler barn eller...

Status
Stängd för vidare inlägg.
E

Ellika

Jag grubblar och grubblar...och vill höra era synpunkter. :confused:

Jag har två barn, 3 1/2 och 1 år gamla. En tjej och en kille. Världens goaste och mammas ögonstenar - självklart! :love:

Min man är nöjd och tycker att det räcker med två barn. Själv har jag en längtan efter att bli gravid igen. Jag vill uppleva allt en gång till - graviditet, förlossning, amning och allt som hör till. Jag har inte förklarat det för min man och jag tror att han skulle gå att övertala om jag förklarade min längtan.

Men så tänker jag ekonomiskt. Vi måste kanske ha en större bil. Det kommer att bli trångt i huset. (Fast vi har fyra sovrum, så det skulle gå...!) När barnen blir äldre så kommer de att villa vara med på en massa aktiviteter med allt vad det innebär med skjutsning och hämtning och inte minst - det kostar.

Men så "ska" man ju inte tänka! Jag var själv "ensambarn" och har varit ganska nöjd med det, men jag vill att mina barna ska få ha syskon. Jag vill ha barn och deras kompisar i huset och jag vill uppfostra dem och ge dem kärlek.

Ni som har fler än två barn och ni som har "nöjt" er med två eller ett barn. Hur har ni resonerat och varför? Kan man ställa kärleken till ett barn mot ekonomi? Det känns kallt på något vis...

Nä, nu har jag svamlat nog. Förstår ni hur jag tänker? Vad har ni för åsikter?
 
Sv: Fler barn eller...

Jag har tre barn, 16, 14 och 6 i år. Tyckte det var jättemysigt med den sista, var liksom "efterätt". Det var många intensiva år med aktiviteter innan den sista kom så jag är glad att jag väntade för det räckte med allt flängande. Nu är man mer "cool" och har inte det där kravet på samma sätt, dom större barnen kan även hjälpa till.
Rent ekonomiskt så har det inte varit någon större skillnad.

Lycka till ;)
 
Sv: Fler barn eller...

Kan bara hålla med föregående inlägg. Men mitt råd är att vänta lite med "trean" så att de andra två hinner växa upp lite. Mina stora var 7½ och 6 när trean kom. Helt perfekt! Dom var inte så stora så att man kände att man fick börja om från början, men ändå ganska självständiga, så man kunde verkligen njuta att det lilla grynet. Och nu när dom är 15, 14 och 8 känns det också precis lagom åldersskillnad.
 
Sv: Fler barn eller...

Hmm, Jag är 34 och vill inte vänta! Man blir ju inte yngre precis! Annars förstår jag precis er tanke. De stora klarar sig själva och man kan verkligen njuta av den lilla som kommit.

Jag får väl fundera vidare. Barn kommer ju inte på beställning heller. Är det meningen att vi ska få en "trea" så kommer han eller hon. Annars har jag två guldklimpar som jag älskar över allt annat! :love:
 
Sv: Fler barn eller...

har två vänner som skaffade sig en tredje, eller en är på g nu i sommar.
Den andra skulle skaffa en tredje men fick en fjärde på köpet :banana: ;) .

Känner lite som dig, nu är minsta bara 3 månader, så behöver ju inte direkt snabba mig (är bara 27 själv också)... men tanken finns där, ska man "nöja" sig nu, eller ska man försöka få någon mer...:crazy:
 
Sv: Fler barn eller...

Jag är nöjd med mina två pojkar den ena blir 4 i augusti och den andra vart 1 år januari -06 och jag ska inte ha nå flera barn det räcker för mig. När dom blir äldre å ska hålla på med aktiviteter så kan man dela på sig om dom ska åt varsit håll då behöver ingen bli lämnad!! men jag är ju bara 24 allt kan ju ändras men för tillfället så är jag 200% säker på att det inte blir nå mer barn har fullt upp ändå med barn, gård , djur å vad allt det innebär :p :p
 
Sv: Fler barn eller...

Jag skaffade 3an när jag var 40.
Det är mysigt med en sladdis.
Nu så är de 14, 11 och 4år.
 
Sv: Fler barn eller...

Har 4 barn i åldrarna 11,9,4,1½. Det enda jag ångrar är att det är så långt mellan barnen. Fick missfall mellan 2 o 3an samt mellan 3an och 4an. Det är skönt att ha dem med bara några år imellan. Jobbigt att börja om igen med blöjbarn när man varit fri ett par år.
Att gå från 2 till 3 innebar inga problem rent ekonomiskt. Bilar har plats för 3 barn i baksätet. Det är värre när man skaffar sig 4an, då är det stora 7 sitsiga bilar som gäller och då blir det genast lite dyrare.
Hade också en sådan längtan efter barn 2 och se på oss.....nu är det 4a:rofl:
Visst är det inte billigt med barn men man lär sig att omprioritera sina värderingar. Det är mysigare att krypa ihop hela familjen framför en hyrdvd än att gå på bio. Ärvda kläder är inte att förakta och du, barnbidraget är högre from 3an iom att du får flerbarnstillägg
 
Sv: Fler barn eller...

Vi har två barn, tvillingar som fyller 8 i år. Jag har hela tiden velat ha fler barn men, maken vill inte. Det gör mig lite ledsen och jag försöker förstå honom även om det är svårt. (Troligen för att jag inte tycker som honom...) Fyller 40 i år så snart är jag för gammal. De flesta av våra kompisar har skaffat ett tredje barn så det är inte så att vi skulle vara de enda som hade fler. Ibland kan jag önska att vi fick ett barn först och sen fick tvillingar för då hade det blivit fler än två. Hade gärna velat vara gravid igen och att barnen fick ett syskon, något de gärna vill ha.
 
Sv: Fler barn eller...

Ha, ha... Ja, det kan ju bli två till också, så långt har jag inte ens tänkt, trots att jag har vänner som har tvillingar.

Pratade med min man i helgen och han är lite kluven precis som mig. Hans rädsla är att en ev. "trea" inte ska vara frisk. "Vi har haft sån tur och har två fina underbara barn, tänk om det inte går lika bra tredja gången".
 
Sv: Fler barn eller...

Åh, jag då har jag ju lite tid på mig att fundera. När jag är 40 är lileman 6 år. Ska han blir så stor! :crazy: Min lille gosgrabb!
 
Sv: Fler barn eller...

Jag har också haft ett mf. Det var delvis därför jag skrev att barnen inte kommer på beställning. Men längtan finns där!
Jag är en hemma människa så några utsvävningar behöver jag inte försaka. Jag kryper gärna upp i soffan och kollar på video. Och några kläder har jag inte gjort mig av med, kan liksom inte släppa dem. Och får vi en trea finns det båda flick- och pojkkläder att ta av!

Mer barnbidrag och flerbarnstillägg - kanske ett argument som biter på gubben! ;)
 
Sv: Fler barn eller...

Jag förstår hur du känner Javill! Jag är lite rädd för att jag väntar för länge och sedan tycker att jag är för gammal och så blir det ingen trea.
Vi har vänner som har två barn och jättegärna vill ha en trea och några som är fullkomligt nöjda med att ha två.
 
Sv: Fler barn eller...

Ellika skrev:
Hans rädsla är att en ev. "trea" inte ska vara frisk. "Vi har haft sån tur och har två fina underbara barn, tänk om det inte går lika bra tredja gången".
Så kände jag det också.
Därför så gjorde jag all fosterdiagnostik som finns.
När mamman är 40 så är t.ex. risken för Downs 1/100.
Det var skönt att få veta tidigt att barnet i alla fall inte hade några större fel.
 
Sv: Fler barn eller...

Inte_Ung skrev:
Så kände jag det också.
Därför så gjorde jag all fosterdiagnostik som finns.
När mamman är 40 så är t.ex. risken för Downs 1/100.
Det var skönt att få veta tidigt att barnet i alla fall inte hade några större fel.

Japp, jag kommer nog att vilja göra fostervattensprov om jag blir gravid igen. Det finns ju en risk för missfall, men för att stilla oron kommer jag att kräva alla tester som finns att tillgå!
Blir man nojjigare när man blir äldre eller är man bara "praktisk"?
 
Sv: Fler barn eller...

Ellika skrev:
Blir man nojjigare när man blir äldre eller är man bara "praktisk"?
Jag tror att när man redan har barn, så vill man att nästa skall vara friskt.
Annars så kan det liksom vara.

Att ha 2 barn räcker ju, så om det inte blir ett 3dje så kan man ta det.
Medans vid det första, så tar man nog hellre ett barn som det är än att riskerar att det inte blir något alls.
 
Sv: Fler barn eller...

Inte_Ung skrev:
Jag tror att när man redan har barn, så vill man att nästa skall vara friskt.
Annars så kan det liksom vara.

Att ha 2 barn räcker ju, så om det inte blir ett 3dje så kan man ta det.
Medans vid det första, så tar man nog hellre ett barn som det är än att riskerar att det inte blir något alls.

Jo, så är det! Du har så rätt! :bow:
 
Sv: Fler barn eller...

Vi har fem barn som är 8, 10, snart 14, snart 16 och snart 18. De tre första var mer eller mindre "planerade", för vi ville ha "många" barn. Nummer 4 var inte planerad men lika välkommet för det !!(anv. inget preventivmedel så båda var medvetna om chansen att det kunde bli ett barn till!!) Nummer fem blev till i en "säker" period (men nu tror jag inte längre på sådana perioder :angel: ) och då blev maken lite tveksam...:smirk: ! För mig fanns inget alternativ, har man redan 4 så varför inte fem?? Jag menar, han (maken alltså) kunde ju ha engagerat sig om han ville vara på den säkra sidan ;)
Vi hade redan stor bil och var på gång att flytta till större hus!
Maken sa sedan att "nu får det ändå vara bra" men det tog faktist rätt många år efter det sista barnet innan jag kunde känna så!! Jag kände länge en konstig tomhet; ska jag aldrig få vara med om detta igen (gravid, föda, amma, osv). Nu får jag vänta på barnbarn :love: och under tiden "låna" kusinens minsting (snart 4)!
 
Sv: Fler barn eller...

Jag har svårt att förstå hur man kan neka ett barn till om man har god möjlighet att ta hand om det och dessutom slipper bära det själv :o SNÅLT mot resten av familjen tycker jag!

Vad beror det på ? Rädsla ? Kan du komma igenom det och se vad han egentligen har för argument ???? Kan du förhandla dig till att ta den relativt lilla chans som finns nu när du är såååå gammal ;) ?
 
Sv: Fler barn eller...

Inte_Ung skrev:
Därför så gjorde jag all fosterdiagnostik som finns.
När mamman är 40 så är t.ex. risken för Downs 1/100.

Hur stor är risken att få ett barn med Downs syndrom som yngre kvinna? Jag vet fler yngre par som fått barn med Downs syndrom än äldre.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
4 702
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
8 833
Senast: lundsbo
·
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
22 896
Senast: Gunnar
·
Tjatter En gång för länge sedan (så länge sedan att du inte var född, och kanske inte heller dina föräldrar) var det 4 barn som på grund av...
39 40 41
Svar
804
· Visningar
18 268
Senast: cirkus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp