Fläta pannband

Nomina

Trådstartare
Jag har fått ett opyntat pannband över och tänkte för första gången i mitt liv försöka mig på att fläta det (eller vad man säger :p). Nu har jag dock tio miljoner frågor innan jag kan sätta igång ;)

För det första: Hur gör man? :o Jag hittar bara beskrivning för hur man gör med två färger, men jag vill ha tre (marinblått-rött-vitt). Har funderat på om det kanske finns sidenband med en färg på varje sida? I så fall kunde man ju använt två band bara, och fortfarande få tre färger :idea: Någon som vet om det finns?
Rosetterna vet jag hur man gör så där behövs ingen beskrivning.

Tänker mig klassiskt hajtandsmönster, men finns det andra roliga så är jag öppen för förslag :D

För det andra: Hur breda sidenband ska man använda sig av? Har hört både 5, 7 och 10mm. Förstår att det är valfritt, men kan någon visa upp exempel på hur stort mönstret blir med olika bredder?

Och för det tredje: Hur långa band behöver man?

Tipsa gärna om allt annat som jag kan tänka på också. Kom på en till fråga: Finns det någon som helst möjlighet att det blir snyggt första gången? :rofl:

Edit: Pannbandet är förresten både fodrat och "rundat" framtill, så det är kanske inte det bästa, men samtidigt har jag ändå ingen användning för det annars, så man kan likaväl försöka göra det lite snyggare :)

Sv: Fläta pannband

"Tänderna" i mönstret blir ju så breda (i kanterna) som banden är breda. När vi flätade med plastband på 70/80talet var banden drygt 1 cm breda. (1,5 kanske.) När vi ville ha smalare mönster vek vi banden dubbla. Eftersom man använder 2 band vid den klassiska sick-sackflätningen tror jag det blir svårt att få med tre färger. Då får du nog fläta med någon annan teknik. Det är enklast att fläta ett helt slätt pannband, men det funkar säkert med ett tjokare, fodrat också. Öva. Bllir det inte bra första gången så ta upp det och gör om. Själva flätningen är enkel, men jag tror inte det är lika lätt att förklara hur man gör. Googla och se om du hittar någon beskrivning med bilder. (och ta en bild så vi får se resultatet när du är klar)

Senast ändrad:

Fast jag har sett zickzack-flätning med 3 färger, det är jag helt säker på! :o

Tack för dina tips annars, jag ska nog lösa det på ett eller annat sätt :angel:

Lovar att ni får bild när jag är färdig, kan till och med ta en bild efter varje försök, misstänker att det kommer krävas ganska många eftersom jag dels är perfektionist och dels helt värdelös på att göra saker med händerna :rofl:

Enklast är att göra som jag när man vill ha fler färger :)

Jag har flätat med samma färger som du ville ha och då fläta jag vanligt med rött och blått och när det va klart snurrade ja ett 3mm brett vitt band åt båda håll så att det blir ett trekants mönster :)

Har även gjort bara åt ena hållet så det blir mindre vitt.

Har även lagt tex det röda bandet lite över det vita (så att de vita syns några mm av) och sen flätat på som vanligt.

Kan tilläggas att jag använder mest 10 mm oavsett hur breda pannband man flätar på.

Det brukar räcka med 2 meter per pannband (och då blir det nog lite över med).

Kan tyvärr inte lägga in bild då ja sitter vid mobilen, men om någon vänlig själ vill lägga in en bild åt mig så kan ja i så fall skicka på mejl (det går med mobilen) så att TS får se hur jag gjort :)

Du får jättegärna maila mig bilder, främst på hur det ser ut när du lägger på det vita efteråt :) Ser gärna det andra sättet du nämnde också dock.

Jag har lagt ut bilder åt dig i en annan tråd innan, så du kanske har min mail kvar? Annars får du pm:a mig så skriver jag adressen :)

Informativt. (Men jag har aldrig limmat banden. Tycker det är bättre att knyta så vet jag att det sitter ordentligt.)
Trodde för övrigt aldrig att det här med flätade pannband skulle komma tillbaka. Det är så 70-tal för mig, men där ser man. Allt kommer tillbaka.

Jag har egentligen aldrig tyckt att det är speciellt snyggt :p (Fast sedan var jag inte född på 70-talet heller)

De med två färger tycker jag är hemskt fula till och med :rofl: Men just ett marinblått-vitt-rött tilltalar mig på något vis, och när jag ändå har ett pannband som bara hänger och samlar damm tänker jag att - varför inte? :D

Haha min länk verkar dyka upp på massa ställen nu på senaste, kul!

Här är hajtandsflätning med tre färger:
DSC_4648.jpg

Man har helt enkelt ett brett band och två smalare band :)

Men just ett marinblått-vitt-rött tilltalar mig på något vis, och när jag ändå har ett pannband som bara hänger och samlar damm tänker jag att - varför inte? :D

Här är en variant jag gjorde med just de färgerna:
diverse113.jpg

Inget flätande behövs, bara snurra banden runt pannbandet och sen är man klar :)

Det där var ju ursnyggt! :love: Men, stannar banden verkligen på plats om man bara snurrar dem? :confused:

Har förmodligen glömt bort hur man gör men för ett antal år sen så lattjade jag lite med olika flätningar på gamla fula pannband. Sådana som är fodrade och upphöjda på framsidan tycker jag nästan blir snyggast för det blir lite mera "liv" i dem när de flätas. Här är några exempel:
24208601.jpg

Detta är flätat med fyra smala band; creme, silver, guld och svart.

24208600.jpg

Detta är också flätat med fyra band. Två guldfärgade och två svarta. Det ena hade guldkanter.

24208602.jpg

En annan variant med helt slätt pannband. Tre, eller fyra?, band i olika bredder.

Nu när jag ser dina bilder håller jag faktiskt med om att de "rundade" blir snyggare än de helt släta. Skitbra ju :D

Ska köpa lite band bara så börjar jag fläta sedan :D

kl

Jag blir så frustrerad! Har precis införskaffat allt man behöver för att fläta lite pannband.. och så hittar jag inte mitt trasiga pannband som jag tänkte piffa till! *suck* :(
Har ju inte lust att köpa ett helt nytt pannband bara för att testa lite flätningar..
Finns det något annat man kan använda för att forma/göra själva pannbandet?

Beskrivning av Flugskimmel:
Förstod jag det rätt så kommer hon beskriva varje bild i text också, i ett eget inlägg.

Bild 1:

Bild 2:

Bild 3:

Bild 4:

Bild 5:

Andra tekniker hon använder sig av:

Bild 1:

Bild 2:

Bild 3:

Bild 4:

Bild 5:

Liknande trådar

Kläder & Bli fin Jag ska på bröllop på sydligare breddgrader i mitten av juli och har börjat fundera på klädsel. Jag snubblade över den här klänningen på...
Svar
18
· Visningar
1 425
Senast: Amha
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Himlen är stjärnklar, det har blivit februari. Snart är det vår. Som så oändligt många gånger förut är det dags att släppa in hästarna... 2
Svar
23
· Visningar
2 778
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 657
Relationer Hej Då jag inte har någon i min krets att vända mig till kollar jag om det finns någon på buke. Kanske blir ett långt inlägg, så ni...
Svar
11
· Visningar
2 349
Senast: Twihard
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka