Fläta manen?

Excall

Trådstartare
Hej,

har en förmodligen enkel fråga - på alla dressyrtävlingar blir man ju ut-tittad om man mot förmodan visar sig med en oflätad man. Hur är det på ft-dressyren? Förväntas man fläta manen där oxå? Eller är det inte lika petigt? Och frågan gäller hur det ser ut på debutant/lättnivå och inte något vm-liknande...
//excall

Sv: Fläta manen?

Excall skrev:
Hej,

har en förmodligen enkel fråga - på alla dressyrtävlingar blir man ju ut-tittad om man mot förmodan visar sig med en oflätad man. Hur är det på ft-dressyren? Förväntas man fläta manen där oxå? Eller är det inte lika petigt? Och frågan gäller hur det ser ut på debutant/lättnivå och inte något vm-liknande...
//excall

Såklart måste de vara flätade i dressyren...här flätas det dessutom o även hoppningen o terrängen!!! :d

Excall skrev:
Hej,

//excall

På deb/lätt struntar alltid en del i att fläta. :idea: En del flätar men borde låtit bli. :eek:
Fast det är bara att träna. Jag tycker att det ska vara flätat i dr och hopp men terrängen struntar vi i det. Lilla tjejen får inte ha flätor i hopp. (Vill att hon ska kunna ta tag i manen :angel: )

OK då är det väl bara att fläta på då - hade väl en from förhoppning om att jag skulle slippa. Å jag har ju tränat på att fläta på den tiden som jag tävlade en del i dressyr så jag tror åtminstone att jag inte är kvalificerad till gruppen som borde låta bli :smirk:

Men i terrängen? Tycker att hålla-i-manen kommentaren är bra, tror jag ansluter mig till den. Men det kanske blir svårt att skylla på det i dressyren....

Jag flätar till allt, men har ibland manen ute i terrängen om det är en häst man kan behöva hålla i manen på...

Jga flätar aldri.. Min häst har så kraftig man att den är oflätbar! Men min tränare (Kvalat OS och har en son som ridit J- Em och varit med i sporten jätte länge) sa att det var OK! Ser ju inte så snyggt ut att tunna ut en man på en häst som har så mkt man och svans! så i de lägre klasserna är dte nog Ok om du inte gör det, men de högra klasserna ser man väl helst att hästarna är flätade i.

Ja är nog en av dem som är i gruppen ej kvalificerad för flätning :)
Men en idé, som jag också tänker använda mig av, är en kompis som är en riktig hejare på att fläta. Varför göra de tråkiga när någon annan vill....

Jag har alltid flätat i dressyr och hopp, tycker att det ser oseriöst ut utan flätor i dressyren, och orkar inte ta ur dem till hoppningen. (och på långa tävlingar ska det vara flätat till vet.bes. som är före hoppningen)
I terrängen däremot vill jag ha ngt att hålla i :D

flätar alltid till dressyren men tar ut flätorna i den nedre halvan av manen till hoppningen..bara för att ha man och ta tag i ifall man behöver,tycker det är bättre än att ha snygga flätor och sen rycka hästen i munnen vid fel anridning lr så...tar ut flätorna sedan helt till terrängen.

Personligen tycker jag att man alltid ska ha flätad man i dressyren och hoppningen. Däremot i terrängen är det inte alls lika viktigt. Självklart finns det alltid vissa som inte flätar, men jag tycker att själva "tävlingsstämningen" höjs ännu mer om hästarna är flätade och fina. ;)

Det finns ju inga regler om att man måste fläta men jag tycker alltid det är finare att ha flätat (knoppat) och domarna brukar ju vilja det. Jag tycker man ska ha samma utrustning och putsa upp lika mkt som till en vanlig dressyrtävling :smirk:

Jag tycker också att man ska ha manen flätat både i dressyren och hoppningen..Terrängen spelar inte så stor roll.

*kl*

Men om man nu har flätat i dressyren...
Manen blir ju alltid krullig om man har haft knoppar en liten stund, så då måste ju hästen se jättedum ut när man ska ge sig ut och hoppa/terränga.. :D :p

Eller ska man bada manen efter dressyren..? :p

*kl*

Men om man nu har flätat i dressyren...
Manen blir ju alltid krullig om man har haft knoppar en liten stund, så då måste ju hästen se jättedum ut när man ska ge sig ut och hoppa/terränga.. :D :p

Eller ska man bada manen efter dressyren..? :p

Men det är ju det som är grejen! Krullig man i terrängen RULES....:p :devil:

Tycker oxå de ska va flätat.. jag har de i dressyren o hoppningen, me inte i terängen..;)
Visst e de otroligt snyggt när dom blir så krulliga i manen, brukar kalla dom "Tant-Agda" haha :D

Nej det är ju så fult :rofl:

Jag har inte ens tänkt på det här innan, jag hade ju fjording förrut :D
Om det nu blir så att jag börjar tävla FT, så blir det nog att ta med lite vatten o blöta manen med innan terrängen :angel:

Men om det är två-dagars så brukar det väll oftast lägga sig lite. Annars tar man väll inte ur knopparna vid en-dagars utan låter dom sitta i hela dagen. :smirk:

Jo men jag syftar på endagars nu.. ;)

Jo jag skulle garanterat göra det. Skulle inte "våga" hoppa min häst utan.. :angel:

Liknande trådar

Relationer Jag skulle vilja bolla lite kring det här med initiativförmåga och känslan som jag har av att alltid vara den som tar initiativ och "tar...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
6 861
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 624
Samhälle En av mina mostrar har dött och jag och min bror tillhör dödsbodelägarna, eftersom hon inte hade några barn och vår mor är död. Det...
Svar
9
· Visningar
1 937
Senast: Ramona
·
Relationer Ok, virrigt inlägg och jag vet inte om det platsar under relationer men... Jag har lite svårt att tolka folk (ADD och Asperger) och att...
Svar
4
· Visningar
1 510
Senast: Red_Chili
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Utreda för allergi eller inte
  • Oseriös avel 2023
  • Uppdateringstråd 30