Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Fläskfile med gröna örter.
1 fläskfilén a ca 400g
1/2 dl konjak
1/2 dl gräslök
1/2 dl persilja
1 låda kryddkrasse
1/2 grönsaksbuljongstärning
2 dl creme fraiche.
1 klyfta vitlök.
Bryn filé och flambera släng i allt annat och låt bubbla några minuter. Enkelt krämigt och gott.
Servera med ris
Det är plättlätt. Ta bort pannan från värmen häll på konjak, släng i en tändsticka och ha lock redo. Det är inte komplicerat. Får man höga lågor har man inte tagit bort från plattan och då blir det ångor som tar eld. Det är just konjaken som sätter piff på rätten..Den lät jättegod! Kan man skippa flamberingen tro? Sånt vågar jag mig inte på
Jag åt en god gryta hos min faster igår. Visserligen var det kycklingfilé i den, men skulle tro att man lika väl kan göra den med fläskfilé. Sås på creme fraiche, grädde och en flaska teriyakisås. Den var inte speciellt stark, men det går säkert jättebra att krydda lite med chiliflakes, till exempel. Jättegod var den i alla fall . Serverad med klyftpotatis och grönsallad.Jsg har fått för mig att jag vill göra en krämig gryta med fläskfilé! Har googlat lite men ej funnit.
Jag tänker mig en gräddig gryta, utan svamp. Gillar starka smaker..
Är inte jätteförtjust i så många grönsaker tyvärr..
Jag brukar göra en vegetarisk gryta (men som ursprungligen görs med fläskfilé) med en sås av cantadou paprika chili och grädde. Kanske kan vara något?
Den pepparcantadoun (4peppar) är otroligt god att göra sås på brukar ta en burk och 2,5dl mellangrädde men är troligen inte laktosfri tyvärr
https://www.coop.se/handla-online/varor/ost/matost/farskost/11619-cantadou-farskost-4-sorters-peppar
annars ha i sånt du gillar typ, laktosfri grädde, knaperstekt bacon (förhöjer alltid smaken) och för lite hetta så skulle jag ha i en halv till en tesked sambal olek
Älskar ju färskost!! Undrar om magen pallar det ändå...
Kanske får testa utmana ödet...
Det finns laktosfri färskost, Valio har med vitlök och Creme Bonjour i rätt många olika smaker.