Fläskfilégryta

pepp

Trådstartare
Jsg har fått för mig att jag vill göra en krämig gryta med fläskfilé! Har googlat lite men ej funnit.

Jag tänker mig en gräddig gryta, utan svamp. Gillar starka smaker..
Är inte jätteförtjust i så många grönsaker tyvärr..

Fläskfile med gröna örter.
1 fläskfilén a ca 400g
1/2 dl konjak
1/2 dl gräslök
1/2 dl persilja
1 låda kryddkrasse
1/2 grönsaksbuljongstärning
2 dl creme fraiche.
1 klyfta vitlök.

Bryn filé och flambera släng i allt annat och låt bubbla några minuter. Enkelt krämigt och gott.
Servera med ris

Fläskfilé oriental
4-5 port:
1 stor fläskfilé
3-4 bananer
2 msk socker
salt & peppar
smör att steka i

5 dl vispgrädde
2 msk curry
salt & peppar

Putsa filén och skär den i skivor. Stek i panna tills köttet
fått fin färg på båda sidor. Salta & peppra. Lägg sedan köttet i botten på en ugnsform. Skär bananerna i 4 skivor vardera och stek i smör. Häll på socker så de krameliseras och lägg sedan över dem i ugnsformen.

Vipsa grädden och smaksätt med curry och lite salt & peppar. Bred gräddblandningen överst i formen och ställ in i ugnen 200 C ca 20 min. Servera med ris och sallad.

Jag vispar aldrig grädden. Hittar du sen curry på en asiatiskaffär så kan du få den hur stark du vill.

Fläskfile med gröna örter.
1 fläskfilén a ca 400g
1/2 dl konjak
1/2 dl gräslök
1/2 dl persilja
1 låda kryddkrasse
1/2 grönsaksbuljongstärning
2 dl creme fraiche.
1 klyfta vitlök.

Bryn filé och flambera släng i allt annat och låt bubbla några minuter. Enkelt krämigt och gott.
Servera med ris

Den lät jättegod! Kan man skippa flamberingen tro? Sånt vågar jag mig inte på :o

Denna kanske?

Krämig och god gryta där du styr hettan själv med mängden chili!

Ca 600 g fläskfilé
1 knippe salladslök
2-3 vitlöksklyftor
1 röd chilifrukt, tex Spansk peppar
Flingsalt och nymalen svartpeppar
1 bit färskriven ingefära, ca 4 cm
1 burk kokosmjölk
1 1/2 msk köttfond eller 1 buljongtärning
2 dl matyoghurt

Skär bort senor och hinnor från fläskfilén. Dela den sedan i skivor, ca 2 cm tjocka. Strimla salladslökarna. Skala och finhacka vitlökarna. Dela, kärna ur och strimla chilin.

Hetta upp smöret i en panna med hög kant. Stek köttskivorna ca 3 minuter på varje sida. Tillsätt salladslök, vitlök och chili efter halva tiden. Salta och peppra. Skala och riv ner ingefäran.

Häll på kokosmjölken, fond eller buljongtärning och yoghurt. Låt grytan koka upp och sedan sjuda i ca 3 -5 minuter tills köttet är klart! Servera med ris.

Den lät jättegod! Kan man skippa flamberingen tro? Sånt vågar jag mig inte på :o
Det är plättlätt. Ta bort pannan från värmen häll på konjak, släng i en tändsticka och ha lock redo. Det är inte komplicerat. Får man höga lågor har man inte tagit bort från plattan och då blir det ångor som tar eld. Det är just konjaken som sätter piff på rätten..

Fläskfile (kryddas med grillkrydda), smörgåsgurka, paprika, syltlök (om man vill ha), grädde och mejram. :up:

Verkar det intressant kan jag ge mer instruktioner.

Jsg har fått för mig att jag vill göra en krämig gryta med fläskfilé! Har googlat lite men ej funnit.

Jag tänker mig en gräddig gryta, utan svamp. Gillar starka smaker..
Är inte jätteförtjust i så många grönsaker tyvärr..
Jag åt en god gryta hos min faster igår. Visserligen var det kycklingfilé i den, men skulle tro att man lika väl kan göra den med fläskfilé. Sås på creme fraiche, grädde och en flaska teriyakisås. Den var inte speciellt stark, men det går säkert jättebra att krydda lite med chiliflakes, till exempel. Jättegod var den i alla fall :) . Serverad med klyftpotatis och grönsallad.

Kasta i vad du vill ha i grytan samt lite vatten och låt puttra länge på låg värme - krydda med vad du vill ha kryddat med och sen reder du av den med grädde på slutet och om det behövs lite vetemjöl eller majzena.
Bra mat - går att skarva på varteftersom och hålla liv i i nån vecka eller två!

Jag brukar göra en vegetarisk gryta (men som ursprungligen görs med fläskfilé) med en sås av cantadou paprika chili och grädde. Kanske kan vara något?

Jag brukar göra en vegetarisk gryta (men som ursprungligen görs med fläskfilé) med en sås av cantadou paprika chili och grädde. Kanske kan vara något?

Lät också väldigt gott! Måste dock vara laktosfritt glömde jag nämna, är cantadou det?

Den pepparcantadoun (4peppar) är otroligt god att göra sås på brukar ta en burk och 2,5dl mellangrädde men är troligen inte laktosfri tyvärr
https://www.coop.se/handla-online/varor/ost/matost/farskost/11619-cantadou-farskost-4-sorters-peppar

annars ha i sånt du gillar typ, laktosfri grädde, knaperstekt bacon (förhöjer alltid smaken) och för lite hetta så skulle jag ha i en halv till en tesked sambal olek :D

Älskar ju färskost!! Undrar om magen pallar det ändå...
Kanske får testa utmana ödet...

Liknande trådar

Mat Vi ska till Scandinavium på en torsdag. Funderade på att äta något innan vid 16-17 tiden. Har googlat lite men mest hittat äldre trådar...
Svar
15
· Visningar
916
Senast: Mabuse
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag märker att folk i min närhet alltid ska tycka till om val jag gör. Jag vet att de flesta är rädda och därav kan ju detta vara av...
2
Svar
33
· Visningar
2 171
Samhälle Jag känner ett äldre par, som just nu är i följande situation: De bor i en gemensam villa och är gifta sedan många år. Båda är gamla...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
6 081
Senast: Mabuse
·
Juridik & Ekonomi En omöjlig fråga att svara på, jag vet, men jag undrar ändå om någon som kan mer än jag om sådant här vågar sig på en spekulation...
2 3
Svar
44
· Visningar
2 020
Senast: Sharpless
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Säng
  • Vad gör vi? Del CCV
  • Tjockistråden 4