Flåsig häst

_moa_

Trådstartare
För några dagar sedan var Kjarni jätte flåsig efter en normal ridtur, han flåsade så mycket att jag fick skritta av honom i 20 minuter innan han kom ner i hyfsad normal andning. Lät honom vila någon dag och sedan har jag longerat och promenerat korta rundor och mycket försiktigt.

Igår var det dags igen, tömkörde och red sedan lite i paddocken och han flåsade lika mycket igen. Jag får panik, man tror ju han pang bom ska falla ner och dö.

På fredag har vi träning, först ska han gå upp, 40 minuter, vila några timmar sedan träna 45 minuter och sedan gå hem 40 minuter. Jag tvekar på om jag vågar göra detta med honom. Kommer han orka? Nu känns det ändå som att jag tränat jätte mycket kondition men det blir inget resultat och jag tror inte han flåsar på grund av för dålig kondis utan snarare annat. Han har ingen feber och äter med god aptit.

För mycket päls kanske? Kan det påverka honom så otroligt mycket? För så varmt har det ju egentligen inte varit alla gånger vi tränat. Vågar man helklippa honom nu när han fäller jätte mycket eller är det bara att vänta och se glad ut tills han tappat mer päls? Han har innan aldrig påverkats av fällning.

Hur ska jag göra? Främst med träningen undrar jag över, det ingår i min skola så det är ju ändå relativt viktigt men verkligen inte så viktigt att det ska skada Kjarni!

Sv: Flåsig häst

Jag hade tagit mig till träningen lugnt och stilla och frågat tränaren om råd! det kan vara pälsen, men det kan ju också vara något annat.. Hoppas du har en tränare du kan lite på. Annars får du kanske ringa en vet och se vad de säger och tror, skriv ned symptomen innan du ringer så du inte glömmer något..
Lycka till!

Hur är han i andningen innan du har ridit/ jobbat med honom? Är han normal då?

Mitt förslag är att dels tempa honom men även att du pulsar honom innan ridning, ett antal gånger under ridning samt efter avskrittning.

Min förra sköthäst var extremt flåsig en period. Så illa att vi tog ut veterinären för en koll, han visade sig ha järnbrist. (Järn håller ihop med hemoglobinet som binder syret i blodet)

Blir det inte bättre allteftersom pälsen åker av så låt göra ett blodprov.

Men jag får ju säga att jag upplever mina hästar som mer flåsiga så här på vårkanten oxå. Pälsmängden kontra värmen har nog stor betydelse.

Vi har ett sto som har eksem och vi misstänker att hon dessutom är pollenallergisk. Varje vår får hon andningsproblem och kan inte prestera som innan. Förra året vilade hon till slutet av juni, sen kunde vi sätta igång igen...

För några dagar sedan var Kjarni jätte flåsig efter en normal ridtur, han flåsade så mycket att jag fick skritta av honom i 20 minuter innan han kom ner i hyfsad normal andning. Lät honom vila någon dag och sedan har jag longerat och promenerat korta rundor och mycket försiktigt.

Igår var det dags igen, tömkörde och red sedan lite i paddocken och han flåsade lika mycket igen. Jag får panik, man tror ju han pang bom ska falla ner och dö.

På fredag har vi träning, först ska han gå upp, 40 minuter, vila några timmar sedan träna 45 minuter och sedan gå hem 40 minuter. Jag tvekar på om jag vågar göra detta med honom. Kommer han orka? Nu känns det ändå som att jag tränat jätte mycket kondition men det blir inget resultat och jag tror inte han flåsar på grund av för dålig kondis utan snarare annat. Han har ingen feber och äter med god aptit.

För mycket päls kanske? Kan det påverka honom så otroligt mycket? För så varmt har det ju egentligen inte varit alla gånger vi tränat. Vågar man helklippa honom nu när han fäller jätte mycket eller är det bara att vänta och se glad ut tills han tappat mer päls? Han har innan aldrig påverkats av fällning.

Hur ska jag göra? Främst med träningen undrar jag över, det ingår i min skola så det är ju ändå relativt viktigt men verkligen inte så viktigt att det ska skada Kjarni!

Hej Jag har inget bra svar mer än att ta det mycket lugnt. Min häst är exakt likadan och visst blir man rädd!! Jag personligen tror att det är en kombination värme/ päls då vi har haft varmt 12-13 grader...Det märks dock inget på hans ork (han skulle nog kunna springa ihjäl sig!!) Lycka till och ta det lugnt!

Liknande trådar

Hundhälsa Hej där, Jag har en shiba som är okastrerad på nästan så exakt 2 år, han har betett sig väldigt konstigt de senaste 2 veckorna. Vi...
Svar
0
· Visningar
828
Senast: ryujaneiro
·
Hundträning Så, jag har aldrig lämnat mina hundar ensamma i bilen förutom en enda gång på 5-10 minuter. Jag vet ju inte hur dom var när jag var...
Svar
16
· Visningar
1 205
Senast: Lillefrun
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 666
Senast: Ragdoll
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 544
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Träning och hälsa del 12
  • Tips i London