Flapsulor?

Lydia

Trådstartare
Jag funderar på att prova flapsulor till min häst för han trampar av sig skorna så mkt (växande "valpig" 4-åring, stort kallblod). Han är ömfotad nu (gått utan skor 2 månader vid unghästvila, för att fötterna skulle återhämta sig efter alla avtrampade skor. Dock så satt skorna bättre mot slutet då han hade boots hela tiden).

Han har ca storlek 4 på skor. Jag ska prata med min hovslagare i morgon men tänkte kolla runt lite här. För och nackdelar med flapsulor? Använder man "vanliga" skor som man kortar av, eller köps de korta "tåskorna" färdiga?
Jag tror inte min hovslagare har det i lager men jag borde hinna beställa/åka och köpa tills på fredag då hovslagaren kommer..
Det kommer väl vara dags att kunna brodda, så jag funderar på om jag ska välja flapsula med småbrodd eller om det räcker med "räfflade"? Har ni brodd i tårna när ni har flapsulor, på vintern?

Jag har kommit i kontakt med flapsuleskodda hästar förr men det var länge sen, och jag har inte haft någon egen häst som skotts med flapskor.

Sv: Flapsulor?

Det finns färdigkapade tåskor att köpa.
Absolut brodd i tån! Och det kommer inte räcka med räfflade. Till och med de med brodd i sulan blir hala på vintern!
Att tänka på är att de kan få tryck i övergången mellan sko och sula, alltså där skon slutar. Det måste man ha i åtanke. Och detta gör att de ofta inte kan gå med beslaget en längre tid. Utan det brukar användas under begränsad tid när unghästarna växer tex.

Vi körde det 3 skoomgångar när pålle hade trasat sönder sina framtassar med flappisar.

Funkade kanon och sulorna vi hade med rejäla broddar gav ett ordentligt grepp, broddarna var i normalstorlek nästan..nästan mer grepp än vanlig sko med 4 brodd vi normalt har upplevde jag det. Vi bor i norr med både en del blötsnö och isfläckar vintertid, inge problem. Vissa travhästar går ju lopp och i träning med samma skoningstyp utan bekymmer.

I början var det jätteovant dock och man fick ta det försiktigt och kanske bara skritta till en början. Det bästa var att de skadade delarna fick vara ifred helt från söm.

Skulle absolut testa..den enda nackdelen vi hade som gjorde att vi fick pausa var att strålen blev tillplattad men annars så var en sån skoning mer nyttig för min häst. Steget blev helt annat också mot det bättre.

Får man inte tag i färdigkapade så är det lättfixat med en rondell. Min hovslagare hade ingen med sig så jag tog egen med hemifrån.

Tack för svaren! Det kan nog vara läge att prova ett par skoperioder, om jag får hovslagaren med på idén ;) :)

Jag såg att det finns både "hårsulor" och i silicon, med broddar. Vad skulle ni valt?

Liknande trådar

Utrustning Är det någon här som har hästar som går barfota och rids/tränas mer regelbundet? (Alltså inte föl/unghästar eller små sällskapsponnyer...
Svar
9
· Visningar
1 400
Senast: Miingla
·
Hästvård Förstår att ingen kan svara mig på vad som är rätt eller fel, men söker lite stöd... Min häst är tre år. Jag köpte honom i slutet av...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 118
Senast: Nevermind
·
Hästvård *långa funderingar* Jag har hamnat i funderingar när det gäller skor och barfota. Jag är varken i ena eller andra läget, personligen...
Svar
17
· Visningar
3 091
Senast: muslidag
·
Hästvård Jag börjar bli helt uppgiven av dessa ständiga tappskor mina hästar skaffar sig. Vad tusan ska man göra? Min förra häst hade max 4...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
14 242
Senast: Marvin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka