Flanellograf

Stinaelin

Trådstartare
Hej!
Jag har försökt mig på att göra en egen flanellograf.

Problemet är att mina bilder med påklistrade kardborreband inte fastnar tillräckligt hårt på flanellen.

Vad är det som bildernas baksida ska vara gjort av egentligen? Är det inte kardborre?

Eller finns det olika flanell, och min är inte fluffig nog?

Hjälp!

Sv: Flanellograf

Hm, då har jag nog fel flanell. Inte tusan skulle sandpapper fastna på den. Satan i gatan. :o

Vad jag kan komma ihåg så användes nog mest sån där filt (sån som man sydde små djur o dockor av), inte riktig flanell.

När jag var liten hade vi sånt flanellograf-figurmaterial hemma. Det användes flitigt och pappas flanellskjortor fick ofta tjänstgöra som tavla. :D Jag minns det som att det var rätt strävt utan att vara taggigt. Så nån slags filtvariant var det nog. Jag minns också att jag tyckte det var fascinerande att det faktiskt fastnade, för det såg ju inte ut som att det skulle göra det.

Jag vet inte om mitt svar är till så mycket hjälp, men i och med att vi hade det hemma skulle jag ju kunna fråga mamma om det finns något mer korrekt namn på det än flanellograf-figurmaterial. :)

Det du behöver för att det ska fastna på flanellen eller filten är flanokartong. Kolla t.ex. på Aba-skol, Brio lek o lär eller liknande företag som riktar sig mot skola och förskola.

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag läste tråden där någon efterfrågade tips på en fotobok och då dök denna tanke upp men jag tänkte att den gjorde sig bättre i en egen... 2
Svar
26
· Visningar
1 234
Senast: Iamia
·
Skola & Jobb Jag har funderat mycket över detta sista tiden. Enligt färska siffror ökade andelen barn som fått en adhd- diagnos med 50% mellan åren... 5 6 7
Svar
122
· Visningar
6 455
Senast: Badger
·
Småbarn Hej, Önskar lite input här men om ni ska döma och ge kommentarer om hur taskigt det är att inte låta barnen sova med föräldrar kan ni...
Svar
17
· Visningar
1 026
Senast: Blyger
·
Relationer Hej! Vill väll mest skriva av mig. Jag och mitt nu ex hade varit tillsammans i 4 år och bott ihop i 3 år. Jag hade ett samtal med...
Svar
6
· Visningar
922
Senast: cewe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Valp 2025