Flanellograf

Stinaelin

Trådstartare
Hej!
Jag har försökt mig på att göra en egen flanellograf.

Problemet är att mina bilder med påklistrade kardborreband inte fastnar tillräckligt hårt på flanellen.

Vad är det som bildernas baksida ska vara gjort av egentligen? Är det inte kardborre?

Eller finns det olika flanell, och min är inte fluffig nog?

Hjälp!
 
Sv: Flanellograf

Hm, då har jag nog fel flanell. Inte tusan skulle sandpapper fastna på den. Satan i gatan. :o
 
Sv: Flanellograf

Vad jag kan komma ihåg så användes nog mest sån där filt (sån som man sydde små djur o dockor av), inte riktig flanell.
 
Sv: Flanellograf

När jag var liten hade vi sånt flanellograf-figurmaterial hemma. Det användes flitigt och pappas flanellskjortor fick ofta tjänstgöra som tavla. :D Jag minns det som att det var rätt strävt utan att vara taggigt. Så nån slags filtvariant var det nog. Jag minns också att jag tyckte det var fascinerande att det faktiskt fastnade, för det såg ju inte ut som att det skulle göra det.

Jag vet inte om mitt svar är till så mycket hjälp, men i och med att vi hade det hemma skulle jag ju kunna fråga mamma om det finns något mer korrekt namn på det än flanellograf-figurmaterial. :)
 
Sv: Flanellograf

Det du behöver för att det ska fastna på flanellen eller filten är flanokartong. Kolla t.ex. på Aba-skol, Brio lek o lär eller liknande företag som riktar sig mot skola och förskola.
 

Liknande trådar

IT & mobiler Vänder mig hit igen eftersom det blev så bra hjälp förra gången och för flera användare 😆 Har försökt googla men inte hittar något...
Svar
14
· Visningar
943
Senast: Cattis_E
·
Skola & Jobb Hej, Jag undrar hur ni hade gjort i denna situation. Jobbar med ett företags ekonomi och sköter allt inom det området, har även...
Svar
9
· Visningar
667
Senast: Tilly_85
·
Kropp & Själ Jag trodde aldrig att det här problemet skulle uppstå! Jag går på semester om två veckor och har inte någon plan för min första vecka...
2
Svar
30
· Visningar
1 298
Senast: Rie
·
R
Tjatter Hej! 🌺 Jag är ny här på bukefalos, så ville bara presentera mig. ☺️ Av privata skäl så kan jag inte skriva nåt som kan avslöja vem jag...
2 3
Svar
58
· Visningar
2 876
Senast: Raderad medlem 149639
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Senil häst?
  • Ridskoleryttare
  • Ordspråk

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp