Flakvagnar

Sv: Flakvagnar

Hehehe...det är ingen ardenner utan en JYDSK valack vid namn Engsbjergs Hauke (läs mer om jydska hesten på www.jydskhesteavloest.dk)

Jag fick tag i en baksele som passade strax efter bilden togs men innan dess var det svårt att få tag i en som gick runt hela hans läckra rumpa! :love: Det har dock funkat utan också (mest eftersom det är så platt här på Öland...*L*)

Jag vet inte riktigt hur tung vagnen blir men den rullar förvånadsvärt lätt. Vi går ju mest på asfalt och så är det ju som jag skrev- platt!

hehhe...såg att det fanns uppmärksamma läsare här...:smirk:
Ingen fara- de flesta tar honom för en ardenner (skulle kunna tänka mig en ardenner i par med honom för att folk ska kunna jämföra!)

Det är den som är på Öland...*L*(alltså en för under 5000 kr...tror att det finns en dyrare på Öland också..)

Just den här har vi inte byggt själva utan en gubbe har byggt den i Gamleby. Men det är inget svårt! Jag ska se om jag har några fler bilder i datorn så kan jag PM:a dig dem så kan ni gå efter dem.

Tänk på att ha en del "utfarter" för passagerare. Händer det något vill man ju kunna komma av
utan trängsel.
Fotbroms har vagnen och det är KANON! Hjälper jättemycket i de små nerförsbackar vi har. Att få stopp på Hauke med hjälp av den bromsen hjälper INTE men det är ju inte det som avsikten utan att underlätta för honom när han bromsar och folk kliver av.

Jag saknar också ett kapell eller tak av något slag. I somras blev det VÄLDIGT varmt (och jag var bara tacksam att det inte regnade på någon körning!)

LYCKA TILL´!

Thuja skrev:
Just den här har vi inte byggt själva utan en gubbe har byggt den i Gamleby. Men det är inget svårt! Jag ska se om jag har några fler bilder i datorn så kan jag PM:a dig dem så kan ni gå efter dem.

Tänk på att ha en del "utfarter" för passagerare. Händer det något vill man ju kunna komma av
utan trängsel.
Fotbroms har vagnen och det är KANON! Hjälper jättemycket i de små nerförsbackar vi har. Att få stopp på Hauke med hjälp av den bromsen hjälper INTE men det är ju inte det som avsikten utan att underlätta för honom när han bromsar och folk kliver av.

Jag saknar också ett kapell eller tak av något slag. I somras blev det VÄLDIGT varmt (och jag var bara tacksam att det inte regnade på någon körning!)

LYCKA TILL´!

Tack så mycket för dina tips. Jag hade nämligen tänkt börja köra för kristinehamns komun och det skulle vara roligt och testa och köra turister..

Det rekommenderas varmt! Kul att köra intresserade turister. Tänk bara på att inte ta för långa rundor. Jag körde en tur i somras (på bilden t om) som var 20-30 min körning till lunchrestaurang. tråkig väntan medan de åt (ca 1 tim) och 20-30 min tillbaks. De tyckte det var lagom lång åkning. Glöm inte att ta betalt för "väntan" också.

Jag lånade ett gäng med skräniga barn som gjorde konstiga oväntade ljud och rörelser som träning för hästen innan vi tog premiärturen. Han är ju lugn och van vid att köra folk men det kändes bra för mig som inte haft honom längre än ett halvår när vi började köra turister. Barnen tyckte dessutom det var kul med "gratis-turer" till stranden!

Jag hittade inte fler bättre bilder i datorn men det är som sagts inget svårt om man är lite snickarkunnig!

Oj, vad fine vagnar ni har att köre med. Jag blir rikigt sugen på att köpe mig ena ny finer vagn jag med.

Sirpafinnen skrev:
Våran snygga :rofl: :

svalleokennet.jpg

Min gulliga sambo får provköra (o vi har lyckats stanna i nerförsbacke för fotograferingen.. himla fint) :D
Bäst att säga att den utomordentligt väl insmältande kuskbocken är fastskruvad ;)
Den här väger förstås rätt mycket i uppförsbackarna och vi har bara använt den ett par gånger pga det och då den än så länge saknar svängel :crazy:

Den är rätt stor, man kan med god marginal ligga raklåg bakom stolarna, trots detta kan man vända på en femöring (nåja). Den rullar tyst och mjukt och väldigt lätt på sina gummihjul och är ju klart trevligare att sitta på än shettisens tvåhjuliga rockard (guppeligupp..)

Hur mysigt som helst att en solig fin sommardag skritta fram längs vägen medans man turas om att ligga utsträckt bakom stolarna på en madrass med ett grässtrå i munnen o filosofera till det taktfasta hovklappret :p
Nu skull jag ju svare på _L_ inlägg. Men så ser min vagn ut fast jag har ett helt säte på som vi tog från en gammal victoria vagn. Jag tror att det kallas victoria vagn. Jag kommer ju int opp i den vagnen länger. Och nu så kan jag köre med dubber på vintern med. Det tyck jag är bra då jag kör lit på vintern när jag far till Valdemar etter mjölk till mig och Karlsson.

Jag har släde men har int åkt i den på månge år. Tyck att det är svårt att komme i dom.

Thuja skrev:
Det rekommenderas varmt! Kul att köra intresserade turister. Tänk bara på att inte ta för långa rundor. Jag körde en tur i somras (på bilden t om) som var 20-30 min körning till lunchrestaurang. tråkig väntan medan de åt (ca 1 tim) och 20-30 min tillbaks. De tyckte det var lagom lång åkning. Glöm inte att ta betalt för "väntan" också.

Jag lånade ett gäng med skräniga barn som gjorde konstiga oväntade ljud och rörelser som träning för hästen innan vi tog premiärturen. Han är ju lugn och van vid att köra folk men det kändes bra för mig som inte haft honom längre än ett halvår när vi började köra turister. Barnen tyckte dessutom det var kul med "gratis-turer" till stranden!

Jag hittade inte fler bättre bilder i datorn men det är som sagts inget svårt om man är lite snickarkunnig!

Tack än en gång.. NU håller jag på att leta efter delar till vagnen. Jag måste ju ha en stomme till vagnen.

Det ska jag inte glömma men först så får det bli några gratis turer med grannungarna.. *ler* de uppskattar det mycket =)

Liknande trådar

Trav Hej, drömmer om att äga en pensionerad varmblodstravare som skulle kunna agera som läromästare inom körning. Skulle vilja ha råd o tips...
Svar
1
· Visningar
330
Senast: CaisaCax
·
Hemmet Plötsligt går min diskmaskin, som installerades för ett halvår sedan, inte att öppna helt. Diskmaskinen var begagnad när den...
Svar
11
· Visningar
640
Trav Hej alla travkunniga! Jag har i många år sagt att jag vill prova köra en travhäst men det blir liksom inte av, för jag känner mig osäker...
Svar
10
· Visningar
983
Senast: Cattis_E
·
Körning Hej, har en undran hur ni gör när ni tömkör eller kör häst o vagn när ett fordon närmar sig, antingen framifrån eller bakifrån. Stannar...
Svar
11
· Visningar
622

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka