Flakvagnar

Sv: Flakvagnar

lägger till en fråga här!

hur tycker ni att det fungerar att köra med flakvagn? både ur hästens perspektiv och ert eget. Eftersom ajg itne får någon fason på min loksele eller hittar en bra vagn till den för den delen så funderar jag faktiskt på att skaffa mig en flakvagn för mina körturer. Vad tror ni om det?

Felåt att jag snyltar på din tråd Fjunet! :-)

Ingen fara! Detta undrar även jag, för jag är väldigt sugen på en flakvagn faktiskt!

Jag har inte vad man egentligen kallar för flakvagn, men den nyare är väl "typ" en flakvagn, kanske.... Eller inte, det är mera skogsunderrede, har ingen bild på den just nu.
Den andra har jag köpt som flakvagn, men jag tror att den ska kallas mjölkvagn. Har den som tidsmaskin, underbart att köra med den!

Jo, jag har (eller farsan har) en riktig flakvagn, men jag har inte provat den efter häst ännu. Den används när vi kör hö och så, så det sitter traktordrag på den. Ska prova den i vår, då ska ni få se bilder, om jag inte kan ta någon på skullen där den står f.n.

index.php

Lotta

Hejsan!

Jag har en flakvagn!
Har inte kört på ett tag nu men jag föredrar tvåaxlad vagn.
Har ju två bröder som är duktiga på att svetsa så vi har hjälpts åt att fixa denna vagn:
JPESDPKQLMERQ.jpg

Har den inte fin färg? :D

Driveout har fina flakvagnar :idea:
Denna är fin

Men en riktig vagn går det mjukt (om man har svängel/draglinor)!
Jag tycker det gungar med kärror :(
Har väl inte kört en perfekt balanserad rockard dock, jag gillar fyra hjul bättre!
Har bara kört ponnyerna med vagn och fjordingen bryr sig inte :D

/Lisa

oh den var verkligen fin! nu blir jag väldigt sugen på att skaffa mig en flakvagn eftersom jag har loksele!

Våran snygga :rofl: :

svalleokennet.jpg

Min gulliga sambo får provköra (o vi har lyckats stanna i nerförsbacke för fotograferingen.. himla fint) :D
Bäst att säga att den utomordentligt väl insmältande kuskbocken är fastskruvad ;)
Den här väger förstås rätt mycket i uppförsbackarna och vi har bara använt den ett par gånger pga det och då den än så länge saknar svängel :crazy:

Den är rätt stor, man kan med god marginal ligga raklåg bakom stolarna, trots detta kan man vända på en femöring (nåja). Den rullar tyst och mjukt och väldigt lätt på sina gummihjul och är ju klart trevligare att sitta på än shettisens tvåhjuliga rockard (guppeligupp..)

Hur mysigt som helst att en solig fin sommardag skritta fram längs vägen medans man turas om att ligga utsträckt bakom stolarna på en madrass med ett grässtrå i munnen o filosofera till det taktfasta hovklappret :p

Aj, aj, aj vilka klena hjul!
Är inte det en av detaljerna du brukar slå ner på när någon visar en rockard, eller blandar jag ihop dig med någon annan :angel:

Huvva, skulle inte vilja sätta mig på den vagnen utan hjulbyte!

Lotta

Jo, varför tror du detta var min allra första vagn och varför tror du den såldes snabbt :) Man lär så länge man lever. Notera att shettisen har skitsele med!

Egentligen var vagnen till mitt första vbl *saknad och älskad*, det var hon som fick mig intresserad av körning och redan efter första åkturen fattade jag att här behövdes det svängel. Tyvärr skadade sig hästen så vagnen stod mest sen, men en gång körde jag shettisen med den för att prova. hans rockard (med min egentillverkade svängel) var inte rätt avvägd, så fyrhjularen var mycket bekvämare för honom. Vi körde bara på asfalt kan sägas. Och hur landskapet ser ut i Skåne ser du på bilden, fast jag hade ändå baksele.

det var min reaktion också, med tanke på hur mycket den förväntas bära.

Om man nu skall ut och åka många, vad gör att man föredrar en flakvagn framför en gigg eller trilla.

Ja, absolut, vi åkte aldrig merän 2, och en fick sitta bak annars gick luften ur där fram!

En gigg är ju gjord för 2 pers, inte mer. Trilla brukar låter mera än en flakvagn som oftast har luftgummihjul. Flajvagn känns stabilare i skog o mark, då tyngdpunkten är lägre och däcken tjockare. Flakvagn är bruksvagn.

Ja, då förstår jag! Man gör sina misstag i början!
Själv har jag en trilla stående, där en bit av en löt är borta - alltså törs jag inte köra med den.... Betalade inte dyrt, men onödigt, kan man säga :o Att köpa vagn och inte kolla hjulen, hur korkad får man bli!?

Den ser lite lattjo ut, din vagn, när hjulen sitter utanpå, liksom. Inte är väl maratonvagnar byggda så? Där brukar väl hjulen vara mera under flaket?
Med lite kraftigare hjul med mindre diameter skulle den nog funka till en mindre ponny? Har du den kvar? Byt hjul och sälj den!
Lotta

Sålde den innan jag flyttade till Norrland. Men vi hade mycket glädje med den innan, och jag ångrar inte mitt köp.

Den största nackdelen var att njurarna tog stryk i varenda gupp och man var nog ca 1 dm kortare efter en halvtimmes skrittur på grusväg :) Synd jag aldrig tog bilder på Blomman framför vagnen..för jag hade så kul när jag upptäckte en helt ny värld iom körningen.

Jag tycker det är bekvämast med draglinor, tycker det är jobbigt att gunga fram o tillbaka :smirk:
Men det finns rekade skaklar, har sett sånt på en vagn.
Loksele funkar som sagt bra till det mesta!

Att inte ha fjädring är obekvämt, man kan lika bra åka rutchkana på en tvättbräna :eek:
Så var det för mig på den krokiga grusvägen när vi travade lite :(
Måste fixa det nån dag...
vilken fin vagn! härlig färg! matchar till ponnyn!
Tack!
Men inte har jag en lila ponny, fast jag så önskar :D :rofl: :p

/L

Det går nog att använda så´n färg som man färgar garn med, det använde syrran till håret!! Hon har varit både blå å lila :banana:

Det blir nog lättast att färga fjordingen, som är ljus ;)

Vill gärna se bilder sen!

Lotta

Måste börja med att skriva att de är jättefina vagnar ni har haftmed =) Sen så har ja haft turen att fått tag på en flakvagn som inte var så bra men som jag har fixat till.. så kommentera gärna. jag vet redan att det är järnhjul ochattdet låter förskräckligt men jag håller på att jobba med den detaljen. vill heller inte förstöra den fina så jag håller på att bygga en ny flakvagn men tyvärr så tar det tid..:crazy:
Tyvärr så blir det fel kan inte lägga upp bilderna. Finns det ngn som kan säga en bra sida där man kan lägga upp bilder??

Liknande trådar

Trav Hej, drömmer om att äga en pensionerad varmblodstravare som skulle kunna agera som läromästare inom körning. Skulle vilja ha råd o tips...
Svar
1
· Visningar
330
Senast: CaisaCax
·
Hemmet Plötsligt går min diskmaskin, som installerades för ett halvår sedan, inte att öppna helt. Diskmaskinen var begagnad när den...
Svar
11
· Visningar
640
Trav Hej alla travkunniga! Jag har i många år sagt att jag vill prova köra en travhäst men det blir liksom inte av, för jag känner mig osäker...
Svar
10
· Visningar
983
Senast: Cattis_E
·
Körning Hej, har en undran hur ni gör när ni tömkör eller kör häst o vagn när ett fordon närmar sig, antingen framifrån eller bakifrån. Stannar...
Svar
11
· Visningar
622

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka