Flaggstångsbelysning

KesoNeso

Trådstartare
Hur lång slinga ska man välja om man har en flaggstång på 9 meter?
Ska slingan då vara 9 meter också, eller ska den vara kortare för att inte gå ner i marken? Ser att de flesta har ett visst antal meter med lampor och sedan två meter utan lampor för att fästa.
Ska jag då välja en med 7 meter lampor och två meter utan?
Hjälp..... :D
 
Ska du linda den runt stången så går det ju åt en del i det. Jag hade köpt en på 10 m och sen lindat många (MÅNGA) varv så kommer den ändå sluta innan marken...
Jag har inte sett några ljusslingor lindade runt stången?

Däremot ett gäng som är formades om granar - dvs ett gäng slingor som går från mark till stångens topp. På håll ser det ut som en gran men är bara lampor.
Tror inte nån stång är så stor som 9 meter dock?
 
Ska du linda den runt stången så går det ju åt en del i det. Jag hade köpt en på 10 m och sen lindat många (MÅNGA) varv så kommer den ändå sluta innan marken...

Förlåt, otydligt förklarat, jag menar sådan slinga som @tanten pratar om, med flera slingor så det ser ut som en gran.
 
Jag har inte sett några ljusslingor lindade runt stången?

Däremot ett gäng som är formades om granar - dvs ett gäng slingor som går från mark till stångens topp. På håll ser det ut som en gran men är bara lampor.
Tror inte nån stång är så stor som 9 meter dock?

Precis, det är en sådan jag menar.
Jo, visst finns det 9 meter hög stång. Det finns betydligt högre än så också. Även slingorna finns i högre höjder.
Eller det var inte så du menade?
 
Jag har inte sett några ljusslingor lindade runt stången?

Däremot ett gäng som är formades om granar - dvs ett gäng slingor som går från mark till stångens topp. På håll ser det ut som en gran men är bara lampor.
Tror inte nån stång är så stor som 9 meter dock?
Här i närheten finns det en som pyntar så och jag tycker det blir mycket finare än de där linorna som petar ut från stången som är så populära. Tyvärr har jag ingen bild
 
Kör på längre om det finns. Det absolut fulaste jag vet är när folk har använt fästsnöret längst ner för att få toppen av granen till toppen av flaggstången. Då är det snyggare om toppen på granen är lägre än flaggstången. Vår flaggstång är så lång att det inte går att få tag på en tillräckligt stor gran till rimligt pris.
 
Ska du linda den runt stången så går det ju åt en del i det. Jag hade köpt en på 10 m och sen lindat många (MÅNGA) varv så kommer den ändå sluta innan marken...

Det finns massor med fina ledslingor till Flaggstänger men när du frågade om slinga trodde jag du menade som jag skrev om, men menar du gran "slinga" till flaggstång finns massor med snygga och ovanligare (och DYRARE)

flaggstång.PNG
 
Enkel matematik?
Slingan är en sida av den rätsidiga triangeln. Marken och stången de andra.

Ja är det så så är det ju inga problem.
Men jag undrade om det liksom finns nån riktlinje eller annat att tänka på. Jag har aldrig haft sån innan och vill ju inte beställa fel storlek.
Tänkte att här kanske finns nån som har sån som vet att till x höjd på flaggstång passar y längd på slinga.
 
Kör på längre om det finns. Det absolut fulaste jag vet är när folk har använt fästsnöret längst ner för att få toppen av granen till toppen av flaggstången. Då är det snyggare om toppen på granen är lägre än flaggstången. Vår flaggstång är så lång att det inte går att få tag på en tillräckligt stor gran till rimligt pris.

Jag tycker inte heller det är snyggt. Det är därför jag vill vara mer säker innan jag beställer.
Men kanske bäst som du säger att ta en längre. Tycker bara inte det är så snyggt när man måste sätta slingorna för långt ut heller.
 
Det finns massor med fina ledslingor till Flaggstänger men när du frågade om slinga trodde jag du menade som jag skrev om, men menar du gran "slinga" till flaggstång finns massor med snygga och ovanligare (och DYRARE)

Visa bifogad fil 106455

Jag tänker mig sån enkel som den andra från vänster på undre raden. Men så är frågan vilken längd som är lagom.
Men det finns kanske inga riktlinjer på det utan det är bara att ta en i högen och försöka anpassa så gott det går. :p
 
Ska du linda den runt stången så går det ju åt en del i det. Jag hade köpt en på 10 m och sen lindat många (MÅNGA) varv så kommer den ändå sluta innan marken...
Om du ska linda en slinga runt en stång på 9m kommer du inte långt med 10m. En vanlig julgran på 3m kräver ungefär 10m slinga per meter gran 😊
 
Vet du hur långt ut du vill fästa linorna? Då räknar du enl triangel med rät vinkel ut hypotenusan.

Roten ur (9^2 + längden ut du fäster linorna^2) = längden lina du behöver för att nå marken.

Vill du fästa dem 4 m ut får jag det till att du behöver 10 m tex.
 
Vet du hur långt ut du vill fästa linorna? Då räknar du enl triangel med rät vinkel ut hypotenusan.

Roten ur (9^2 + längden ut du fäster linorna^2) = längden lina du behöver för att nå marken.

Vill du fästa dem 4 m ut får jag det till att du behöver 10 m tex.

Tack, jag har dock beställt nu. Blev att jag tog en 9 meters av billig modell denna gången, så får den hålla så länge den håller. Då vet jag till nästa gång om jag ska ha kortare eller längre, så kan jag köpa en i bättre kvalitet då.
Blir den för kort får jag göra som @Unafraid sa och inte hissa den hela vägen upp.
 

Liknande trådar

R
Ridning Min ponny vill inte gå från stallet. Han skrittar i snigelfart och stannar var 5e meter. Jag behöver "banka" mjukt med skänklarna länge...
Svar
16
· Visningar
1 428
Senast: nullo-modo
·
Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
982
Senast: Ketrawzc
·
Hundträning Byn som jag bor i anordnar hundpromenader ett par gånger i veckan. Jättebra träning tänkte jag. Själv har jag inget behov av social...
Svar
8
· Visningar
1 871
Senast: Sesca
·
Tjatter Jag handlar ju via ICA online med hemkörning en gång i månaden och där emellan blir det två olika Hemköp, Lidl eller en annan ICA. Jag...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
5 059
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Kattbilder #9
  • Avels fråga

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp