Flädern blommar!

Sv: Flädern blommar!

Jag har inte smakat det själv, men min fd styvbror slängde i en klase när han stekte pannkakor. Ska tydligen vara gott :)

Om du gör mycket saft går det ju att använda den i ex glass och efterrätter. Annars är det gott att kombinera fläder och jordgubbar när man gör saft.

Tror dessutom det var i senaste numret av allt om mat som de hade en del olika fläderrecept :)

Blommorna är goda i pannkakor. Man kan göra mousserande vin. Och gele. Sen kan man göra glass, sorbet och curd av saften.

En bekant gör te. Fläderchampagne, och att använda saften i efterrätter mm som andra föreslagit.

Man kan göra saft och likande på bären också, jättegott! :)

Marmelad med fläder och citron är mitt förslag - så otroligt gott! ^^

Flädersaft!!!:love::love::love:
Jisses vad jag blev sugen på det nu, nästan så jag måste cykla hem till föräldrarna och se om deras buske också börjat blomma! :devil:

Alla grejer jag kommer att tänka på på rak arm innebär väl i princip att man gör saft av flädern först och sen använder saften till olika grejer. Som ett par andra skrivit är glass med flädersaft i kanon! :love: Funkar även bra i bakverk istället för att söta med vaniljsocker till exempel (och så får man ju minska ned på övrig vätska lite) tycker det ger en fräsch och god smak. Brukar även ha flädersaft att fukta tårtbottnarna med om jag gör tårtor.

Tack för alla tips!
Då blir det till att göra saft för att kunna göra det mesta av sakerna mao.
Jag hittade ett recept på flädermarmelad som lät spännande, det baserade man också på saften.
Fläderchampagne lät med festligt, då låter man fläderextrakt jäsa i sval rumstemperatur så blir det bubblor i.
Jag får pallra mig uppför backen här hemma och plocka blommor till helgen nu då. De blommar visst inte särskilt länge de där buskarna. Men de doftar gott i hela trädgården av dem nu.

Åh, jag vill också ha fläder!:arghh:

Jag har faktiskt en men den ska ju egentligen inte fungera i vår zon så det hinner liksom inte bli några blommor...

Liknande trådar

Hemmet Jag älskar dofter. Jag tycker speciellt mycket om tyngre dofter och säsongsbundna dofter. Jag vill liksom inte att det ska dofta...
2 3
Svar
52
· Visningar
2 301
Senast: LinnK
·
Trädgård & Växter Lyckades äntligen idag komma iväg till Ulriksdalsslottsträdgård och har köpt så fina blommor till balkongen. Ska resa bort i morgon men...
Svar
9
· Visningar
593
Senast: Acto
·
Kropp & Själ Jag är lärd att när man andas in, spänner sig diafragman, kortar ner sig och lungorna kan därmed expandera. Detta gör att andas in och...
Svar
0
· Visningar
183
Senast: 95johsv
·
Tjatter Nu till våren skulle jag vilja ta med mig min mor och hundarna på en utflykt för att titta på blommor i mängder då min mor älskar det...
2
Svar
31
· Visningar
1 596
Senast: Hazel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård