Fläckar på vit häst..

L

linabergmer

Hello! Jag har en svart vit shäck, och nu får hon lera/bajs/kiss fläckar på sej, nån som har ngt bra tips hur man tar bort dom??

Sålänge man är hemma i stallet så får man strunta i det. Men om man ska iväg och träna och tävla så vill man ju att hästen ska vara ren.. Det enda som hjälper riktigt ordentligt är att tvätta. Torrschampo är inte så bra, för fläckarna blir för rena så att resten ser smutigt ut :smirk:.

Låt dem vara =) om man borstar rejält på dem går de bort på ett par dagar. Du kan prova ha på potatismjöl medan fläcken är BLÖT, låta det suag upp och sen borsta bort.

Torrshampoo fungerar lite FÖR bra. Man har då istället för en smutsgul/smutsbrun fläck en KRITVIT fläck på en ljusgul häst ;)

Om man har på pälsgland (INTE där sadeln ska ligga) så är det svårare för hästarna att få fäste.

Eller så täckar du med ett tunt täcke inne om det är viktigt för dig.

Jag brukar skämta om att jag har vit häst sommartid och gul häst vintertid =) (Kan inte duscha vintertid). inte för han ligger i bajset direkt, men de blir lite gula i tonen ändå när de inte badas på hela vintern, och det märks TYDLIGT om man anv torrshampoo och får en KRITVIT fläck ;)

använd en ryktsten!

funkade jättebra på en nästan vit arabhingst som jag red ett tag..

man behöver inte blöta fläcken så mycket för att få bort fläckarna.

när jag hade vit/gul häst fuktade jag fläckarna med en blöt papperstuss, gnuggade in potatismjölet och väntade en liten stund innan jag borstade bort mjölet.
funkade jättebra!

gnid in fläcken med TRÄKOL och borsta sen - både pissfläck och svarta kolrester försvinner! :idea:

Liknande trådar

Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
919
Senast: Fiorano
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 313
Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 117
Senast: Kilauea
·
Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 198
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Störiga saker vi stör oss på, del 37.
  • Burkmat
  • Valet i USA