Sv: fjortis och straff
Luff skrev:
Nu HÅNSKRATTAR jag åt detta ofantligt dumma tillvägagångssätt. Ungdomar som blir bjudna på sprit hemma dricker MER än andra fortsättningsvis. ÄVEN om det är bara en gång. Vad gör du om ungen inte vill dricka så den blir sjuk - använder tratt kanske.
Det är som att du skulle banka skiten ur din häst efter att du tvingat den att vägra på ett hinder.
Eller som att du fyller ditt lilla barn med vatten så att det ska kissa på sig första natten utan blöja för att det ska känna hur obehagligt det är.
Om man inte vill att ens barn ska debutera tidigt m alkohol har man en god relation till sitt barn, hämtar o skjutsar och låter det veta att du alltid finns där.
Trygghet gör att barn skjuter upp sin spritdebut
Jag håller med dig !
Mina föräldrar har ALLTID funnits där, skjutsat & hämtat.
Även fast det har blitt lite sent vissa kvällar ! Det är en
trygghet, tycker att man ska känna sig trygg till sina föräldrar.
Jag tycker själv inte att utegångförbud gör saken bättre.
Många av mina kompisar har haft utegångsförbud,tycker inte
det har fungerat särsilt bra, snarare tvärt om.
Själv har jag ALDRIG haft
utegångförbud ! Mamma har inte tyckt att det är den rätta lösningen.
Mina föräldrar har gjort det naturligt för mej & mina äldre syskon att
man kan diskutera & prata igenom när det händer saker. Reda ut problemen genom att diskutera. Tycker att det funkat bra. Men visst har mina föräldrar dragit in på tiden när man skulle ut på helgerna, nån timme sådär, och sett till att man är hemma den tiden vi bestämt om man har varit OLYDIG :smirk:
Vill tillägga att jag är 20 år !
Mina föräldrar finns ALLTID där.
Om jag är ute & festar brukar pappa låta sin mobil vara på
så man kan nå honom OM man skulle ha svårt att ta sig hem
eller om det händer nått. Det är så tryggt ! Så har det varit i alla tider. Det uppskattas. En riktig trygghet ! Har man det då vill man komma hem till sina föräldrar !