Fjordingar

F

felectro

Heej! Nu undrar jag vad en fjordning ska ha för storlek på sadeln om den är 150 cm hög och ganska normalbyggd?? ;)

Sv: Fjordingar

Hej. :) För det första så har inte höjden på hästen nånting med sadeln att göra, och för det andra så behöver man veta hästens ryggform. Vad är normalbyggd? ;) Har hästen bred, platt, smal rygg? Hög, låg manke? Lång, kort rygg? Svängd, rak rygg?

Och oavsett vilken strl det är på sadeln så ska den ju även ligga bra, alltså en 17" och vid i en sadel är inte detsamma i en annan sadel med samma storlek.

Vilken jeansstorlek har en dansk som är 178 cm lång och normalviktig? ;)

Precis som josefinefreed svarade så går det inte att köpa sadel bara genom att ange hästens ras, mankhöjd och vikt. Det är så många andra faktorer som spelar in.

Ta ut en sadelutprovare om du har möjlighet till detta. Annars finns det förhoppningsvis sadelkunniga i din närhet, som kan hjälpa dig att hitta rätt sadel till hästen.
Lycka till!

Det är tyvärr helt omöjligt att svara på. Tycker du ska ta hjälp av någon som provar ut sadlar och därefter se vad som passar.

Liknande trådar

Träning Hej! Min dotter och hennes kompis vill så gärna bada med hästen men jag börjar bli tveksam på om det börjar bli för kallt? Vad tycker...
Svar
9
· Visningar
1 045
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
252
Senast: Lavinia
·
Utrustning Snart är vintern här 🙈 Jag letar vinterridstövlar som är varma och tål att göra annat i då jag inte byter mellan skötsel å ridning. Men...
Svar
1
· Visningar
204
Senast: zarmino
·
Utrustning Vad har ni för storlek på eran mattespadd jämfört med storlek på sadeln? Går i tankarna att införskaffa en mattespadd till...
Svar
7
· Visningar
504
Senast: Anna-Bella
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama