Fjordingar

F

felectro

Heej! Nu undrar jag vad en fjordning ska ha för storlek på sadeln om den är 150 cm hög och ganska normalbyggd?? ;)

Sv: Fjordingar

Hej. :) För det första så har inte höjden på hästen nånting med sadeln att göra, och för det andra så behöver man veta hästens ryggform. Vad är normalbyggd? ;) Har hästen bred, platt, smal rygg? Hög, låg manke? Lång, kort rygg? Svängd, rak rygg?

Och oavsett vilken strl det är på sadeln så ska den ju även ligga bra, alltså en 17" och vid i en sadel är inte detsamma i en annan sadel med samma storlek.

Vilken jeansstorlek har en dansk som är 178 cm lång och normalviktig? ;)

Precis som josefinefreed svarade så går det inte att köpa sadel bara genom att ange hästens ras, mankhöjd och vikt. Det är så många andra faktorer som spelar in.

Ta ut en sadelutprovare om du har möjlighet till detta. Annars finns det förhoppningsvis sadelkunniga i din närhet, som kan hjälpa dig att hitta rätt sadel till hästen.
Lycka till!

Det är tyvärr helt omöjligt att svara på. Tycker du ska ta hjälp av någon som provar ut sadlar och därefter se vad som passar.

Liknande trådar

Träning Hej, Har letat & letat efter någon form av träningsresa. Jag tänker som upplägg att det erbjuds boende, med frukost eller samtliga...
Svar
1
· Visningar
269
Senast: Jeps
·
Utrustning Hejsan! Jag undrar vad ni som är duktiga på sadlar skulle säga om hur denna ligger och passar på denna rygg? Jag tycker att kurvan på...
2
Svar
22
· Visningar
1 563
Senast: morgaine
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 179
Träning Hej! Min dotter och hennes kompis vill så gärna bada med hästen men jag börjar bli tveksam på om det börjar bli för kallt? Vad tycker...
Svar
9
· Visningar
1 171

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Valp 2025
  • Tips på mellanstor hund för barnfamilj

Hästrelaterat

Omröstningar