P

Partyboy

Hej!

Jag är helt ny här på bukefalos och skulle behöva lite svar från kunniga personer angående min fjording.

Jag är nybörjare inom ridning har gått 3 terminer vanlig ridning ingen dressyr eller western. Jag fastanade för ridningen och bestämde mig i våras för att köpa en egen häst som jag kunde träna och växa med. Hittade en fin fjording på 10 år som är hur snäll som helst och vi har ridit ut och haft det bra, hon bockar när vi ska galoppera med det bryr jag mig inte om för hon har börjar förstå att det inte är lönt att bråka så nu får vi fina galopper från o till. Hon hade en viss övervikt som vi kämpar för att få ner och det syns resultat.

Men nu till mina frågor:
1. Hon har gått i en så kallad magerhage med 6 andra men blev flyttat till alla de andra hästarna i vanliga hagen omkring 25 st och efter det har hon börjat slänga med huvudet både i grimma på väg in till stallet och med träns när vi rider.
2. Hon kommer inte fram till mig som hon gjorde i andra hagen.
3. När vi är ute och rider sedan hon bytte hage är det full fart på henne snabb skritt och alldeles för snabb trav och känner att hon vill galoppera i full fart men det får hon inte av mig.
4. Hon ska ständigt äta när vi är ute i skogen och jag får inte henne att sluta äta någon som har tips?

Skulle uppskatta svar om hur jag ska göra.

mvh andreas

Sv: Fjording

Hästen får ju mera energi, när den kommer på bättre bete!
Du får rida mera för att hon inte ska gå upp i vikt igen. Du har tur att hon själv vill springa mera, så låt henne göra det.
Att hon bockar i galloppen kan bero på att hon har för mycket vikt på frambenen, så prov om du kan luta dig lite tillbaka så du sitter mera rakt upp.
grattis med hästen, hoppas du får mycket nöje av henne.

Ang bockningarna kanske hon är lite omusklad? Hästen bockar gärna då för att "få koll på benen", rätta till allt. Sedan att hon har blivit piggare skulle jag känna var ganska positivt egentligen? Gör mycket övningar när du är ute och rider så det inte blir för enformigt så att hon bara vill springa på istället. Sysselsätt henne och känn att du får ordentlig kontroll.

Sedan låter det som att hon kanske testar dig lite med tanke på gräsätandet och att hn kan vara lite "flängig" i grimma. När hon tar ner huvudet för att äta tycker jag det är tillåtet att använda pisken bestämt på halsen, det är trots allt DU som SKA bestämma, och hon lär knappst på ont av pisken. Du har en sån med dig när du rider ut va?;)

Senast ändrad:

Du måste få henne att sluta äta när du är ute med henne. Hon börjar ta över. Du får göra som med bockandet. Hon får inte äta. DU måste ta henne med det med en gång.. STressar hon på det viset hade jag aldrig låtit henne springa på. Sätt henne på långa tyglar, börjar hon att trava saktar du ner och ger henne långa tyglar.
Att sitta och dra henne i munnen blir värre.
Funkar inte detta så gör du volter på vägen. Tills hon går avslappnat i skritt. Låt henne inte trava fören hon går helt lugn i skritt. Stressar hon när du tra trav saktar du ner och skrittar igen. Ge dej inte fören du har lugn skritt och trav.

du bestämmer vilket tempo hon ska ha.. Om hon får äta eller inte. Hon bestämmer inget där.

Låter du henne rusa i väg och äta när hon vill så kommer du snart inte kunna rida henne mer, utan hon blir farlig. Du måste ta kommandot över henne. Det är en fjordning och de kan bli lätt envisa. SÅ du måste bara bli ännu mer envisen. Du bestämmer.. Inget annat...

Du kommer se att hon lika snabbt som hon börjat med det kommer lägga av.
Bara du betsämmer dej för att bestämma över henne och att det inte är hon som bestämmer över dej, för det tycker hon..

Senast ändrad:

Grattis till hästen. :)

Jag har haft fjording under hela min uppväxt och jag kan ju säga att om han gick i en hage med mindre bete så var han MYCKET mer intresserad av att komma när jag kom till hagen. (=det kan ju innebära MAT)
Gick han i stor hage med mycket bete och med kompisar, då kunde jag vara ända framme vid honom innan han ens låtsades om att jag existerade.

Att hästen slår med huvudet kan ju ha med insekterna att göra. Det är, iaf hos oss, mycket mer insekter nu än det var bara för nån vecka sen. Har du provat med en flughuva? Det kan ju vara så enkelt. :)
Energin är ju inte heller konstigt att den ökat när hästen nu går på kraftigare bete. För mig personligen gör det inget om hästen är pigg, bara den går att kontrollera. Så du kanske kan trava lite längre sträckor än du brukar, gör halter-sätt igång igen (skritt-halt, halt-trav, halt-skritt osv) så att hon får annat att tänka på. + att hon blir mer uppmärksam på dig. Rid små serpentiner över vägen om det finns utrymme, öka och minska tempot när du rider, ju mer du aktiverar hennes hjärna desto mindre energi lägger hon på att bara vilja springa fort. (förhoppningsvis)

Sen det där med ätandet är ju lite krångligare. Vissa hästar är hopplösa på det. När vi rider genom ställen med högt gräs så brukar jag låta min häst tölta genom, då har hon inte tid att nafsa efter gräset. ;)
Ha så kul med din fina häst. :)

Jag menar inget elakt nu, men iom att du skriver att du ridit i tre terminer så hoppas jag bara att du har stöd omkring dig.

Jag har inte stor erfarenhet av fjordingar, men jag skulle nog aldrig ha orken till att ha en egen. Jag har träffat underbara fjordingar, men jag vet även vägen dit.

Jag hoppas du och din häst får en underbar tid ihop, men olater är som sagt olater och ta itu med de stora som små direkt och bestämt. Och klarar du inte av det själv så ta hjälp av någon duktig i din närhet.
Det är svårt att läsa sig till hjälp och sedan sätta det i praktiken. För det kan ofta ta en annan väg och då står man fast där.

Huvudkastningen skulle det kunna bero på sår eller liknande som skaver där träns/grimma ligger ann. Annars kan det också bero på att hon är otålig och kanske lite missnöjd över att tas ifrån sina kompisar eller dras med på ridtur, en sorts protest helt enkelt. Många hästar är ju mer förtjusta i att gluffsa gräs i hagen med kompisarna än att jobba. ;)

Att hon inte kommer fram till dig i hagen kan bero på många olika saker och behöver inte nödvändigtvis bero på hagbyte. Men det är möjligt att hon har blivit riktigt bundis med någon/några av de nya hagkompisarna?

Ridningen kanske ska finslipas lite? Jag tror ni skulle må bra av att rida för tränare. Om du nu bara har ridit 3 terminer som du sagt så bör du låta dig utvecklas mer för att din och hästens samarbete ska fungera utan missförstånd och skador.

Att äta under arbete (ritt) är ett "big no no" (i vaje fall i min mening). Stannar hon till för att äta så driv henne framåt i skritt igen. Att bara dra i tyglarna ger ett onödigt hårt tryck i munnen och är dessutom ganska jobbigt. :cool:

Kanon att hon vill springa! Är hon i kondition så ta långa galopper på bra underlag i varierande tempo (efter en ordentlig uppvärmning såklart!) och träna mycket intervaller. Klättra mycket och trötta ut henne (inget överdrivet såklart). Då får du upp kondition och hästen sätter muskler, bränner fett och blir dessutom trött och nöjd! (och orkar inte bocka ;))

Jag hade ett fullblod som verkligen behövde springa. En sommar var hon full av energi och frustration pga det. Då släppte jag henne på ett stort fält (med mig på) och galopperade några kilometer och hon var supernöjd och varken ville eller orkade bråka mer. Hon satte dessutom jättefina muskler!

Lycka till med din fjording :)

Senast ändrad:

Att hästen varit snäll och lugn innan när den stod i "magerhage" kan ju vara att den hade brist, då den inte fått i sig så pass mycket som den borde.
När hon sedan blev flyttad till vanlig hage och fick i sig mat fick hon i sig den energi som den borde ha? det är så jag nog skulle tänka. Då måste man ju rida den mycket mer, för att kompensera.

Fjordingar är ju rätt så starka och envisa.. men det är viktigt att du verkligen tar tag i det, annars blir det okontrollerbart till slut. Låt den inte slå med huvudet eller springa. Det tempot hästen ska ha är det tempot som du bestämmer. Lägg in en longering innan du rider och sen sitt upp och rid i 1 timme. Mycket övergångar.. trav - skritt. trav - galopp. galopp - trav.
Testa sätta på den någon hjälptygel, så att den inte kan göra med dig. Viktigt att du får tillbaka den till det tempo du vill ha.

Ang att hon inte kommer fram till dig i hagen.. Så gjorde min häst med när den fick stå med många andra. De är flockdjur och står dem med så många så vill dem ju inte gå därifrån. Jag personligen skulle ställa min häst i annan hage med färre hästar :p Har nog egentligen med att göra att jag är tävlingsryttare och att mina hästar aldrig gått mer än 2 och 2 i hage. För hästar trivs ju i flock. Många hästar blir ju lite "hispiga" när man tar dem ifrån flocken om de fått stå så. Kanske är det som din häst känner av?

Hej!

Jag är helt ny här på bukefalos och skulle behöva lite svar från kunniga personer angående min fjording.

Jag är nybörjare inom ridning har gått 3 terminer vanlig ridning ingen dressyr eller western. Jag fastanade för ridningen och bestämde mig i våras för att köpa en egen häst som jag kunde träna och växa med. Hittade en fin fjording på 10 år som är hur snäll som helst och vi har ridit ut och haft det bra, hon bockar när vi ska galoppera med det bryr jag mig inte om för hon har börjar förstå att det inte är lönt att bråka så nu får vi fina galopper från o till. Hon hade en viss övervikt som vi kämpar för att få ner och det syns resultat.

Men nu till mina frågor:
1. Hon har gått i en så kallad magerhage med 6 andra men blev flyttat till alla de andra hästarna i vanliga hagen omkring 25 st och efter det har hon börjat slänga med huvudet både i grimma på väg in till stallet och med träns när vi rider.
Kan vara insekter som någon skrev, testa att låta henne ha flugluva på i hagen och se om det blir bättre. Gno in henne med insektsmedel ordentligt även i ansiktet. Att kasta med huvudet kan också vara lite överskottsenergi på vissa hästar, och det låter det ju som att hon har ;)
2. Hon kommer inte fram till mig som hon gjorde i andra hagen.
Det gör inte mina hästar heller när de nyligt blivit släppta på bete, inget konstigt.
3. När vi är ute och rider sedan hon bytte hage är det full fart på henne snabb skritt och alldeles för snabb trav och känner att hon vill galoppera i full fart men det får hon inte av mig.
Kan vara överskottsenergi som sagt, ge henne ordentligt att jobba med när du rider, trava och galoppera längre sträckor, men i ett tempo du väljer. Klättra i skogen osv.
4. Hon ska ständigt äta när vi är ute i skogen och jag får inte henne att sluta äta någon som har tips?
Så är mina matvrak också sommartid, jag kickar/knackar till med foten på bogen på den sidan de kört ner huvudet. Man kan tänka sig att hästen inte är tillräckligt engagerad om den har tid att titta efter mat, kanske du kan kräva mer under ridturen? Egentligen tycker jag att hästarna aldrig får beta när jag har dem i snöre, om jag inte uttryckligen säger till. Håller man på det även i ridningen så fattar de nog tillslut. Tyvärr är jag lite inkonsekvent, och får då stå ut med att de "stjäl" medan vi rider..

Skulle uppskatta svar om hur jag ska göra.

mvh andreas

Lycka till!

Tack för all hjälp.

Jag har medel till henne som jag smörjer på mot flugor och dylikt. Jag har henne stallad på en ridskola som bara har fjordingar och får mkt hjälp där men inte alltid när man behöver det. Vi rider mkt i skogen och då är ju gräset perfekt äthöjd på och längs andra vägar, jag daskar till henne med piskan emellanåt för att visa att så får man inte göra men det hjälper inte, jag är envisnare än henne och inte rädd för något hon gör t, ex rusa iväg eller flyga av snarare rädd att skada henne om jag drar för mkt i tyglarna eller annat, jag vill ha en bra förbindelse mellan oss så vi kan njuta när vi rider. Hon ska skos på söndag och då kan vi rida på större vägar istället för skogsstigar då kan hon inte äta lika mkt så det kan ju hjälpa lite kanske.

Du skulle ju kunna ha en repgrimma under tränset, med ett grimskaft till förståss, då kan du ta tag i repgrimman istället för bettet när du ska stoppa henne från att äta. Repgrimman är skarpare än en vanlig grimma, men kan inte skada som bettet om man tar i lite. Tänk på att inte seg-dra, små skarpa upprepade "ryck" är mer obehagligt och brukar ge mer effekt.

jag vill ha en bra förbindelse mellan oss så vi kan njuta när vi rider.

Perfekt, då kan ni ju börja med ledarskapsövningar från marken så att hon får den respekt hon behöver för dig. Det kanske blir lättare att hantera henne från ryggen om ni börjar med att bygga upp ett band mellan er från marken?

Sen kan du alltid göra av med energi på andra sätt än ridning. Longera, tömkör mm. Men med tanke på att du inte ridit jättelänge kanske du vill ta hjälp med sådant av någon.

Önskar er båda lycka till! :)

Ja longering har jag tänkt på men jag tycker det är roligare och rida än longera och hästen får ju arbeta mer vid ridning än longering men longeringen är väl ett bra sätt att få hästen att lyssna på en. Ska ha en privatlektion så tränaren får se vad som sker så kan man ju få hjälp på det sättet istället. Jag har tänkt att rida 3 gånger i veckan skogsritter och på bana brukar rida mellan 1 till 2 timmar. Räcker det för att hålla henne i trim eller måste jag rida varje dag. Något bra tips om ledarträning?

börja med att se om hon lyssnar ordentligt till röstkommandon. Sedan kan du börja med enkla övningar som att hon ska stanna när du stannar och att hon ska backa när du säger back eller pekar mot bogen. Så att hon börjar förstå vem som är bossen.

Ja longering har jag tänkt på men jag tycker det är roligare och rida än longera och hästen får ju arbeta mer vid ridning än longering men longeringen är väl ett bra sätt att få hästen att lyssna på en. Ska ha en privatlektion så tränaren får se vad som sker så kan man ju få hjälp på det sättet istället. Jag har tänkt att rida 3 gånger i veckan skogsritter och på bana brukar rida mellan 1 till 2 timmar. Räcker det för att hålla henne i trim eller måste jag rida varje dag. Något bra tips om ledarträning?

Jag tycker inte att 3 dagar i veckan räcker! MINST 5 ggr i veckan om du ska "banta" ner henne. Och även om DU tycker det är roligare att rida så är det bättre om du varierar träningen med t ex longering och tömkörning. Tömkörning är ju bättre för hästen, du borde fråga ngn om de kan hjälpa dig med detta ! Det är verkligen nyttigt!

Tar du lektioner för någon tränare regelbundet?

Håller dessutom med de som säger att du borde jobba henne mer från marken med ledarskapsövningar och liknande. Finns massor att hitta på internet!

Longering sliter bara på hästen och kan man inte tömköra ordentligt är det inte bättre än longering. Då är det lika bra att låta bli.

Däremot är lite löslongering och "lekar" från marken bara nyttigt.

Ja, att sätta upp lite hinder på ridbanan och busa och löshopppa tycker många är skoj, bra träning också. :idea:

För det första så tror jag att hon har blivit lite gladare, dels får mer energi utav gräset och nya och fler hagkompisar kan resultera i en pigg och glad häst! vilket som bara är postivit.

Att hon har börjat äta vid ridturer och flänga runt med huvudet beror nog på att hon testar dig. Då måste du säga ifrån på en gång! det är en ledarskapsgrej.. och du måste lära dig att vara konsekvent med hästen. Finns jätte bra ledarskapsövningar på internet och i böcker. Dock tycker jag att det bästa läromedlet är att ta hjälp utav en tränare. Jag har turen att ha hittat en riktigt bra tränare som förklarar för mig hur jag ska göra vid olika problem och har även lärt mig att hitta egna lösningar på olika små problem som kan uppstå.

Liknande trådar

Träning Hej! Jag ska köpa en häst som stått i ca 1 år pga privata anledningar hos ägaren. Den är riden kanske 5-10 ggr under ett år och lite...
Svar
19
· Visningar
1 674
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 744
Senast: mamman
·
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
34
· Visningar
4 401
Senast: Roxy
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 127
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar