P

Partyboy

Hej!

Jag är helt ny här på bukefalos och skulle behöva lite svar från kunniga personer angående min fjording.

Jag är nybörjare inom ridning har gått 3 terminer vanlig ridning ingen dressyr eller western. Jag fastanade för ridningen och bestämde mig i våras för att köpa en egen häst som jag kunde träna och växa med. Hittade en fin fjording på 10 år som är hur snäll som helst och vi har ridit ut och haft det bra, hon bockar när vi ska galoppera med det bryr jag mig inte om för hon har börjar förstå att det inte är lönt att bråka så nu får vi fina galopper från o till. Hon hade en viss övervikt som vi kämpar för att få ner och det syns resultat.

Men nu till mina frågor:
1. Hon har gått i en så kallad magerhage med 6 andra men blev flyttat till alla de andra hästarna i vanliga hagen omkring 25 st och efter det har hon börjat slänga med huvudet både i grimma på väg in till stallet och med träns när vi rider.
2. Hon kommer inte fram till mig som hon gjorde i andra hagen.
3. När vi är ute och rider sedan hon bytte hage är det full fart på henne snabb skritt och alldeles för snabb trav och känner att hon vill galoppera i full fart men det får hon inte av mig.
4. Hon ska ständigt äta när vi är ute i skogen och jag får inte henne att sluta äta någon som har tips?

Skulle uppskatta svar om hur jag ska göra.

mvh andreas

Sv: Fjording

Hästen får ju mera energi, när den kommer på bättre bete!
Du får rida mera för att hon inte ska gå upp i vikt igen. Du har tur att hon själv vill springa mera, så låt henne göra det.
Att hon bockar i galloppen kan bero på att hon har för mycket vikt på frambenen, så prov om du kan luta dig lite tillbaka så du sitter mera rakt upp.
grattis med hästen, hoppas du får mycket nöje av henne.