Fjordavel 2008

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Fjordavel 2008

Finns det någon som helst mening att visa en ettåring på premiering när man ändå tänkt visa som treåring? :confused: Det känns lite elakt att "slita" hästen från sommarbetet. :crazy:

Ja, om man bortser från miljöträningen förstås, men den kan man ju träna andra gånger också.

Är ju bra träning att åka just på en premiering och visa, då har ju både hon och du upplevt det ihop innan det känns mer "blodigt" som 3 åring.
Betet får hon ju komma tillbaka till ju :D

Ah tackar för att du kommer och rättar upp ställningarna åt oss :D
Då får jag försöka ha mig iväg med Lärka i år då på en utställning, lyckades ju åka på två samma år.
Frågan är bara om jag ska låta nån bättre visa och se om man kan få upp traven på henne eller om jag ska se det som fortsatt nyttig visningträning med häst för mig.
Nån gång måtte man väl lära sig :devil:

Så tycker jag också, man blir dessutom tvungen att ta tag i lastningsbiten....
Känns också lite snopet om det skulle gå åt skogen på treårspremieringen, bara för att hästen inte är miljötränad innan.
Vi blir urfattiga varje sommar på startavgifter och jag går ner ett par välbehövliga kilon eftersom jag släpar runt en massa hästar på premiering! I år blir det 4 st, 1 1åring, 2-2åringar och så en treåring och troligen någon annan som skall visas för annans räkning.

Ah tackar för att du kommer och rättar upp ställningarna åt oss :D
Då får jag försöka ha mig iväg med Lärka i år då på en utställning, lyckades ju åka på två samma år.
Frågan är bara om jag ska låta nån bättre visa och se om man kan få upp traven på henne eller om jag ska se det som fortsatt nyttig visningträning med häst för mig.
Nån gång måtte man väl lära sig :devil:

Hur var det nu med självförtroendet!!!??? Acceptera att det är du och Lärka som är teamet!!

Så tycker jag också, man blir dessutom tvungen att ta tag i lastningsbiten....

Jag som hade hoppats på att slippa åka på premiering. :angel: Får väl planera in det någonstans också, kruxet för mig är ju att jag både behöver få tag på bil och transport, helst också chaufför. :crazy:

Hur var det nu med självförtroendet!!!??? Acceptera att det är du och Lärka som är teamet!!

:angel: hrm...
Nä inte just nu, bara karln som kört på slutet, fast det är ju bara för att han får göra släduppdraget.
Men jag antar att vill man lära sig visa häst någon gång så är det väl bara att fortsätta nöta på.
Problemet är ju att man skulle villja få lite tips på vad man kan göra bättre, det var himla bra när du och Frida gav lite tankar i Vetlanda.
Fast jag undrar om jag inte just kom på någon häruppe som jag kan bolla lite med om hon är på någon visning.

Senast ändrad:

Mer uppdatering!

Sevi 3016 (Furubäcks Seger 159 - Vilgot 60 - Valder 25) är dräktig med Stenrike Spritz 244.
Celine är dräktig med Trollfin N 2595.
Lisåna 3335 (Torjus 150 - Enar 135 - Olav 21) är dräktig med Furubäcks Sarik 241.
Sandora 3166 (Gjöstein 171 - Sölve 43 - Håvang 3) är dräktig med Roar 245.
Taffsnäs X-ina (Hegg 128 - Nore 20 - Ludar N 1504) är dräktig med Minos 224.
Liv Grönkulla 3306 (Daler 180 - Knast Halsnaes 173 - Gudbrand 69) är dräktig med Trollfin N 2595.
Dolly (Klappre 77 - Mass 27) är dräktig med Hauk Thun 222.
Tekla (Tölve 201 - Klappre 77 - Mass 27) är dräktig med Isidor 249.
Sindarve Balsa (Temperament 227 - Sindarve Mykke 156 - Markus 63) är dräktig med Isidor 249.
Gissa 2919 (Ribo Molbjerg 151 - Lykke 125 - Markus 63) är dräktig med Isidor 249.
Sindarve Blomma 3040 (Hugo 179 - Lykke 125 - Markus 63) är dräktig med Isidor 249.
Sindarve Lirka 3070 (Hugo 179 - Lykke 125 - Eik 15) är dräktig med Isidor 249.
Sindarve Gnutta 2347 (Lykke 125 - Eik 15 - Jardar N 1365) är dräktig med Isidor 249.
Trixi 2787 (Thor 101 - Tunar 126 - Leung 9) är dräktig med Isidor 249.
Knuts Farina 3194 (Ringo 184 - Lykke 125 - Kasper 47) är dräktig med Anar Frö 247.
Knuts Blida 3193 (Ringo 184 - Hugo 179 - Markus 63) är dräktig med Anar Frö 247.
Cindy 3032 (Sölvgråen 113 - Glimmer 49 - Leung 9) är dräktig med Julius 211.
Tummelina 3157 (Lindon 90 - Cesar 84 - Bure 53) är dräktig med Julius 211.
Belona 3332 (Tonic 147 - Klappre 77 - Mass 27) är dräktig med Gjöstein 171.
Line (Cheen Femtio 207 - Knast Halsnaes 173 - Dalar 154) är dräktig med Gjöstein 171.
Froydis van Oderhaff 3222 (Odin - Peer Gynt - Stanly) är dräktig med Hauk Thun 222.
Mumsas Athena 2916 (Sindarve Mykke 156 - Eik 15 - Leung 9) är dräktig med Ringo 184.
Fenja 2909 (Dalar 154 - Ene 55 - Eddi 33) är dräktig med Kim Hero 221.
Fellina 3106 (Knast Halsnaes 173 - Dalar 154 - Ene 55) är dräktig med Romeos Cabri 238.
Satina 3191 (Sölvgråen 113 - Frippe 91 - Sölve 43) är dräktig med Ringo 184.
Colombia 3183 (Botvid 196 - Gutten 105 - ) är dräktig med Ronjas Ben Hur 232.
Wilma (Vilje 175 - Enar 135 - Graan 100) är dräktig med Ingvar Halsnaes 242.
Taffsnäs Yackie 3159 (Knast Halsnaes 173 - Gudbrand 69 - Nore 20) är dräktig med Solhems Myckle 225.
Tone Unik 3298 (Taffsnäs Åhle 202 - Snorre 158 - Baal 38) är dräktig med Hauk Thun 222.
Ria (Odin) är dräktig med Hauk Thun 222.
Himla Unik (Hauk Thun 222 - Snorre 158 - Baal 38) är dräktig med Knastro 189.
Ricole (Hauk Thun 222 - Odin) är dräktig med Cirkus 251.
Marianne 3143 (Knast Halsnaes 173 - Eddi 33 - Heggman N 1528) är dräktig med Furubäcks Io 210.
Chillie (Torps Gusten 197 - Jolster 119 - Eddi 33) är dräktig med Hauk Thun 222.
Silja (Dalar 154) är dräktig med Kim Hero 221.
Introna Kry 3264 (Furubäcks Inter 191 - Ljosen 145 - Eddi 33) är dräktig med Ringo 184.
Philippa 3265 (Ismo Kry 208 - Torjus 150 - Bure 53) är dräktig med Ringo 184.
Irma (Furubäcks Io 210 - Gutten 105 - Sindarve Tuff 57) är dräktig med ???
Fanny 3000 (Gutten 105 - Ene 55 - Lukas 37) är dräktig med Torps Gusten 197.
Gulmåras Jaffa 3340 (Daler 180 - Enar 135 -Kasper 47) är dräktig med Roar 245.
Celeste 2974 (Kasper 47 - Sölve 43 - Star 22) är dräktig med Trollfin.

Så svaret på min fråga är att stamboksföring är detsamma som att skaffa en bokstav?

Om stoet varit visad som treåring men inte fått diplom och sen får föl när hon är över 10 år och ska stamboksföras, vad gäller då? Tittar man på de poäng hon fått tidigare då?

Okey då vet jag :D

Efter vidare efterforskning så upptäckte jag att mina böcker är ganska ovanliga, oftast så är ju de tre första böckerna ihopslagna till en. Tur att pappsen gillar att leta böcker :banana:

Så svaret på min fråga är att stamboksföring är detsamma som att skaffa en bokstav?

Om stoet varit visad som treåring men inte fått diplom och sen får föl när hon är över 10 år och ska stamboksföras, vad gäller då? Tittar man på de poäng hon fått tidigare då?

Tja, så kan man kanske se det, men det är ju också så att ditt sto hamnar i stamboken, får ett stamboksnummer och helt enkelt blir lite lättare att identifiera för alla oss fjordhästtokar som älskar att gräva i gamla stamböcker etc efter information.

Premieringsnämnden skall överhuvudtaget inte titta på treårssiffrorna när de bedömmer stoet vid stamboksföringen. Det skall titta på den häst de ser framför sig just för dagen och dömma det de ser därför kan man också se i stamböckerna att kritik kan skilja sej en hel del från treårstillfället tills dess stoet stamboksförts.
Det finns exempel på ston som haft 35 p som treåring, men sedan hamnat i goda händer och utvecklats så pass att de fått betydligt högre utdelning sedan.

Mycket hänger ju på att hästen är i ordning, inte för fet/smal, är välvisad så den kan visa upp sig på bästa sätt.
Det här har vi fjordhästmänniskor blivit så fantastiskt mycket bättre på. 1994 när alla fjordhingstarna var inne för generalmönstring såg man en del hingstar som visades skrämmande dåligt matchade, det ser man i princip aldrig nu, utan det är välputsat, övat och harmoniskt till tusen!!!:)

Jag har både bil och släp och kan väl va chaufför om det ska va så. Inte SÅÅÅ långt mellan uppsala och norrtälje ;)

Om det nu är där ni bor vill säga...

Jag har både bil och släp och kan väl va chaufför om det ska va så. Inte SÅÅÅ långt mellan uppsala och norrtälje ;)

:bow::bow::bow: Det vore ju toppen med hjälp, och så får jag svårare att ursäkta varför jag inte anmäler. :angel:

Om det nu är där ni bor vill säga...

Beroende på datum så kommer nog Ariel antingen stå i Vänge eller Storvreta, men bägge är ju strax utanför Uppsala. Såvida du inte känner till något bra bete i Norrtälje. :idea:

Jag har för mig att det här har efterfrågats tidigare, men jag hittar det ingenstans nu. Finns det någon annanstans som sommarpremieringarnas datum och plats står förutom på SH:s hemsida?

Tack! Nu är jag klokare tror jag... Det var det som var förvirrande, jag hade fått för mig att stamboksföringen var en sak för sig, och rid/körprov hade jag inte en tanke på! Haha! :p
Ja, jag är själv en sådan tok som rotar i böckerna! :D

Bara jag får henne i form så ska jag visa damen i sommar, men hon får föl i april och hon är inte riden sen i somras!
Men ridprovet är väl inte så avancerat vad jag förstått? På spåret i alla gångarter? Hur gör man med fölet, ska det springa bredvid?
Mitt första föl, så just den biten är ny för mig! :)

Hehehe!
:angel:
Precis vad jag tänkte! Inga ursäkter duger här inte!

Våra två små gula(eller min ena är ju grå iof) får väl åka tillsammans om inte annat!:idea:

Våra två små gula(eller min ena är ju grå iof) får väl åka tillsammans om inte annat!:idea:

Näää, vänta här nu. Skulle inte din grå vara hingst? Då kommer ju Ariel bli kär ju! :love: Och så står jag där med en tonårsmamma helt plötsligt! :rofl:

Nä, skämt åsido så kan det säkert vara nyttigt för dem att åka transport tillsammans. :)

Näää, vänta här nu. Skulle inte din grå vara hingst? Då kommer ju Ariel bli kär ju! :love: Och så står jag där med en tonårsmamma helt plötsligt! :rofl:

Nä, skämt åsido så kan det säkert vara nyttigt för dem att åka transport tillsammans. :)

:rofl: hahahaha! Det är nog snarare Gandalf som kommer bli kär! Men de får gott hålla sig i skinnet ett par år, det får vi ansvarstagande föräldrar se till! :devil:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Någon som kommer ihåg varför han togs ur avel? Har haft ett gott öga till honom ända sedan jag var domarsekreterare då han visades på...
Svar
11
· Visningar
1 421
Senast: Freazer
·
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 079
Senast: Piaff
·
Avel Vi har ingen "riktig" tråd för våra telningar från i våras och somras. Här kan vi följas åt! Min gosse efter King Olymbrio L är...
2
Svar
33
· Visningar
1 823
Hästmänniskan Med anledning av diskussionen i en annan tråd (Vi som letar häst II) kände jag att jag ville fortsätta diskussionen om vad som är ett...
6 7 8
Svar
157
· Visningar
8 687
Senast: Franken
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Snabbmat?
  • Vad gör vi? Del CCVIII
  • Mens