Fjordavel 2008

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Fjordavel 2008

En sak som jag inte fattat är, när man stamboksför, blir det ett B då också eller är det separata delar? Eftersom man har en avkomma, gör rid/körprov och visar, är inte det detsamma som B-premiera? :confused:

En sak som jag inte fattat är, när man stamboksför, blir det ett B då också eller är det separata delar? Eftersom man har en avkomma, gör rid/körprov och visar, är inte det detsamma som B-premiera? :confused:

Vad du får för avelsbokstav när du stamboksför beror på vad stoet har för meriter innan, har du ett klass 1 sto så får hon B, har du ett diplomsto så får hon AB, sen kan dom ju höja sig till A, ELIT eller SUPERELIT beroende på vad avkommorna får. Hingstar kan ju få AB ext. eller prestation, vet inte hur det är med ston...

När du visar ett sto med föl vid sidan (minst 4 år gammal) första gången på en premiering så får hon antingen B eller AB.

B. Om stoet är högst 10 år gammal skall hon ha uppnått minst 30 p exteriört, ingen delpoäng under 5. Äldre ston kan också visas för B men poängbedöms då inte utan premieringsförrätaren bedömmer att hon är av likvärdig kvalitet som ovan.
Rid eller körprov skall göras i samband med premieringstillfället, eller så skall intyg från t.ex tävlingar visas upp.

AB. Får stoet istället om hon på treårsprem fått diplom, eller på riksutställningen som treåring fått 40 p eller mera (ingen delp under 6), erhållit SFF. s prestationsmedalj i guld, vunnit två guldplaketter på utställning under två olika kalenderår för olika utställningsdomare, erhållit lägst 8,0 i gångarter, hoppning eller allround på regional kvaitetsbedömning. Dock måste stoet haft 38 p extr, vid lägst tre års ålder för att få lov att använda tävlingsmeriter för höjning.
Det finns en rad andra tävlingsresultat som meriterar för AB - men det är lite mycket att ta upp här och jag kommer inte heller ihåg dem i huvet, men de finns uppräknade i premieringsregelmentet för ston (finns på nätet?).

A, ELIT och det tämligen nya Superelit kan stoet få då hon samlat på sig ett flertal avkommor av god kvalitet.

Kort kan man väl säga att A och AB grundar sig på stoets egna meriter, exteriört eller i tävlingssammmanhang, medan för att nå de högre bokstäverna eller benämningarna så krävs det att hon använts en hel del i avelsboxen med gott resultat!

Jag hoppas att jag inte har rört ihop det för mycket för dig/Lycka

AB. Får stoet istället om hon på treårsprem fått diplom, eller på riksutställningen som treåring fått 40 p eller mera (ingen delp under 6), erhållit SFF. s prestationsmedalj i guld, vunnit två guldplaketter på utställning under två olika kalenderår för olika utställningsdomare, erhållit lägst 8,0 i gångarter, hoppning eller allround på regional kvaitetsbedömning. Dock måste stoet haft 38 p extr, vid lägst tre års ålder för att få lov att använda tävlingsmeriter för höjning.
Det finns en rad andra tävlingsresultat som meriterar för AB - men det är lite mycket att ta upp här och jag kommer inte heller ihåg dem i huvet, men de finns uppräknade i premieringsregelmentet för ston (finns på nätet?).

Det där med guldplakett, är det något speciellt man får på vissa ställen eller är det "bara" papperet med omdömet?

På utställningar så ska man få en guldplackett om man får 40 poäng eller mer, man får en silverplackett om man får 38-39 poäng och bronsplakett om man får 37 poäng eller mindre, så var det förr iaf, men det kan ju hända att dom har tagit bort själva plaketterna på vissa utställningar och bara har resultatet på pappret, det är ju vad som står där som gäller.

På utställningar så ska man få en guldplackett om man får 40 poäng eller mer, man får en silverplackett om man får 38-39 poäng och bronsplakett om man får 37 poäng eller mindre, så var det förr iaf, men det kan ju hända att dom har tagit bort själva plaketterna på vissa utställningar och bara har resultatet på pappret, det är ju vad som står där som gäller.

Jo fast nu var det ju det där med papperet eller om man behövde något mer jag undrade över. Poängen hade jag koll på ;)

Vad som helst på Aslan :angel: ok...
nackspärr
PICT4691.jpg

Saken var den att vi löshoppade för första gången (ja sådär skitiga :crazy:) och han blev bara så till sig när han fick massa beröm.
PICT4635.jpg

Nä men lite normalare bilder från i somras som 2 åring.

http://i32.photobucket.com/albums/d3/Skogstomten2/Aslan/PICT6234-1.jpg

http://i32.photobucket.com/albums/d3/Skogstomten2/Aslan/PICT6642.jpg

joggandes hem från Vetlanda :angel:
http://i32.photobucket.com/albums/d3/Skogstomten2/Aslan/PICT7776.jpg

Det GÖÖÖR inget! Jag kan dreglar över en lerig pålle med lång man om jag måste bara jag får seeeeeeeeeeeee han :devil:

Ja, men det var det jag försökte få fram, förr fick man alltid en plakett, men man kan ju inte skicka in plaketterna till avelsföreningen utan man får ju skicka in pappret från utställningen, så det kan hända att alla inte ger ut plaketter längre utan "nöjer" sig med att det står på pappret, plaketterna är ju mest för syns skull i prishyllan.

Det är nog lite upp till varje förening som arrangerar en utställning, kanske en del har slopat dom? Utställningspappren, eller kopia på dem duger givetvis lika bra!!

Guldplakett - hästar som får 40 p eller mera
Silverplakett - hästar som fått mellan 39-35 p
Bronsplakett - hästar mellan 34-30 p

Gränserna liknar alltså inte dem som man får på premiering:

Klass 1 38 p och däröver, klass 2 35-37 p, klass 3 30-34 p. Under 30 p räknas hästen som ej lämplig för avel.
Och har man en riktig guldstjärna vid treårspremieringen med över 40 p, ingen delpoäng under 6, så har man ett sto som är klass 1 med DIPLOM!! /Lycka, som också gillar Aslan....

Ta med dig två i transporten hem från Norge vet ja!!! När du ändå åker så......

Hehehe, undrar just vad sambon skulle säga då... :devil:

Han är ju måttligt förtjust bara över den lille...

Men en vacker dag så :d

Finns det någon som helst mening att visa en ettåring på premiering när man ändå tänkt visa som treåring? :confused: Det känns lite elakt att "slita" hästen från sommarbetet. :crazy:

Ja, om man bortser från miljöträningen förstås, men den kan man ju träna andra gånger också.

Nu hoppar jag in lite här... Klart du ska visa!! Min shire har jag visat alla somrar! Tror nog de uppskattar att få se lite annat, och så är det så roligt att vara ute med sin häst så! Jag tycker själv att det ger lite ökad kontakt med hästen. Då vi var på riksutställning i 3 dagar så fick jag och hästen jättebra kontakt, hon kom springades i hagen varje dag i ett par veckors tid efter det! Nyttigt att vara ute o se sig omkring tillsammasn tycker jag!
Ljulius, kan du inte ta med en likadan till mig? Det skulle vara så kul att vara med i "fjordinggänget"!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Någon som kommer ihåg varför han togs ur avel? Har haft ett gott öga till honom ända sedan jag var domarsekreterare då han visades på...
Svar
11
· Visningar
1 421
Senast: Freazer
·
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 079
Senast: Piaff
·
Avel Vi har ingen "riktig" tråd för våra telningar från i våras och somras. Här kan vi följas åt! Min gosse efter King Olymbrio L är...
2
Svar
33
· Visningar
1 823
Hästmänniskan Med anledning av diskussionen i en annan tråd (Vi som letar häst II) kände jag att jag ville fortsätta diskussionen om vad som är ett...
6 7 8
Svar
157
· Visningar
8 687
Senast: Franken
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVIII
  • Snabbmat?
  • Mens