Fjordavel 2008 version II

Sv: Fjordavel 2008 version II

Kommer Mykletind att få en 5-gradig bedömning? som han fick förra året? Eller får han bara ett verbalt omdöme?
Lycka till med grabbarna! :D

Jag har inte fått någon katalog:cry::mad::cry:

Nä vad tråkigt! :( Själv har jag precis kommit hem och där låg katalogen och väntade på mig! :banana: Helgen är räddad! :D

Rent spontant känns det dock som ganska få hästar på utställningen... Jag hoppas jag inbillar mig det.

Det har ställts in flera utställningar i år, så de har inte kunnat generera några fler klass 1 hästar att ställa ut. Som det är nu så har man i princip bara kunnat kvala in på premieringspoäng och alla visar inte sina ett och tvååriga hästar, ej heller valacker eller ston som inte skall höja sin avelsvärderingspoäng på premiering!

Att fölklassen är borttagen tycker jag enbart är bra, det är ingen representativ fölunge som blir korad till årets fölchampion i Vetlanda, det är enbart de närmast sörjande, dvs de som bor i trakterna.

Vi har ett eget fölchampionat i Södra Skåne och det brukar både vara välbesökt och hålla en hög standard!

Sen är det faktiskt så att i och med de krympande betäckningssiffrorna så blir fjordhästantalet också lägre och lägre....:(

Vi har utställning vart tredje år, och det har varit ett krympande antal till start hela tiden. Första åren hade vi två visningsringar, fyra domare och nästan 90 hästar, det sista året fick vi knappt ihop 25 st.

Usch va trist med sjunkande siffror... :( Önskan är ju att man ska lyckas vända på det, men det tar nog tid..

Önskan är ju att man ska lyckas vända på det, men det tar nog tid..

Det som oroar mig mest är att så många olika blodslinjer försvinner om många ston inte betäcks. Redan nu tycker jag att det är för stor övervikt på vissa linjer, Nory 92 dominerar nästan för mycket redan. :crazy:

Snart kommer jag inte tjata om Lene-blod, utan kanske om Sonja 124, Sonny 6, Mu 45 och liknande. Fast jag törs inte ens kolla på de linjerna än, ifall de redan dött ut. :eek:

Tja, fast med den poängen han fick skulle man kunna tro att det var så! Skämt åsido, det blir både varbalt och siffror, även vid en höjning!

Det blir ingen glass, för 5 på typen blir det inte....Nu ska du inte vara negativ!!
Negativ? Nja, jag är nog kanske mer realist!
Plus: Vackert huvud och ganska bra skritt. Det finns driv, frågan är väl om vi får fram det. Han har en bra och ganska lång överlinje.

Minus: Kort, grov hals (jag vill inget hellre än byta den), dålig hingstkaraktär ännu (kanske kommer det. mamma ver sen och han verkar vara det också). Han är lite för söt, lite för gracil och mycket för lite man!

Ni får se, jag tippar på 37 p. Inte mer i alla fall... Men som L-G skrev, det är inte alla valacker som får chansen att åka på hingstpremiering.

Usch va trist med sjunkande siffror... :( Önskan är ju att man ska lyckas vända på det, men det tar nog tid..

Ja, det gör det, i och med att de stora årgångar som föddes runt 89-91 visserligen har en del ston kvar, men de är gamla och en hel del av dem har varit gall alldesles för länge. Flera hingsthållare har haft såna ston till betäckning i år, men det är lögn i h-e att få dem dräktiga, mer tur än skicklighet, skulle jag vilja säga.

Så med sjunkande stomaterial - färre ston att betäcka - färre avkommor! Trist statistik, men tyvärr realistisk.

En del stostammar klarar sig ju betydligt bättre, tex Lilla My 532 och hennes döttrar och söner som hamnat hos människor som förvaltar blodet och avlar på det, men EN svala gör ingen sommar, och som Habina så klokt säger, vi måste se till att fler stolinjer får breda ut och föröka sig.

Kolla katalogen och leta Lilla My avkommor, med lite detektivarbete hittar ni dem även i fjärde och femte led, procentuellt utgör de en stor del av anmälningarna även till årets premiering och utställning.

Ibland funderar jag på om man inte i framtiden skulle skaffat ett sto också... Det tåls verkligen att funderas på... Först och främst tänker jag börja göra reklam för fjordingen i mina trakter..

Hur dyrt är det egentligen att importera hästar från tex. Tyskland? Hur ligger de jämförelse med Sverige prismässigt?

Kolla katalogen och leta Lilla My avkommor, med lite detektivarbete hittar ni dem även i fjärde och femte led, procentuellt utgör de en stor del av anmälningarna även till årets premiering och utställning.

Jag skall försöka hinna räkna på hur många % de olika stolinjerna har representerat, så man får en bättre överblick över hur läget faktiskt ser ut. Även om jag ibland bara vill hålla för öronen och låtsas som jag inte märker någonting... :angel:

En snabb överräkning i går natt: 13/33 hingstar har Lilla My 532 i stammen. Av de som finns i Vetlandakatalogen alltså!
Tittade på stona också, men det var som att räkna får - jag somnade...;)

Liknande trådar

• Låst
Hästmänniskan Tant (och gubb-)tråden på väg att stängas….nystart! Ni som återkommit till hästeriet (via barn eller annat) - eller fortsatt brinna...
95 96 97
Svar
1 930
· Visningar
119 878
Senast: nyfiken72
·
  • Låst
Avel Här fortsätter diskussionerna om fjordavel från den gamla tråden.
60 61 62
Svar
1 237
· Visningar
81 065
Senast: ameo
·
Avel Ny säsong - ny tråd! Vilka planerar att betäcka sina New forestston 2008? Vilka hingstar planerar nu att använda? Motivera gärna era...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
9 368
Senast: KLNF
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka