Fjolårs hö?

L

linabergmer

Hur mycket minskar värderna på ett hö som är ett år gammalt?
Skulle ni ge det till eran häst? Varför?

Tacksam för svar!
 
Sv: Fjolårs hö?

Ett rätt lagrat hö tappar bara vitaminer, så är det fräscht och vällagrat skulle jag inte tveka att ge det.

Ett hö som har tappat i övrig näringsvärden är angripet av något (oftast mögelsporer) som förbrukar näringen, och då bör man ju inte fodra med det i vilket fall...
 
Sv: Fjolårs hö?

Okey, tack för ditt svar! Fjolårs höt har inte kommit en droppe regn på och är jätte fint, men hur ska jag göra med analysen, har en på fjolårs höt, men ska jag göra en nya på bara årets hö eller ska jag blanda ihop dom båda och få ett medel värde?
 
Sv: Fjolårs hö?

Vet inte hur mycket fjolårshö du har kvar men jag har använt mitt fjolårshö att fodra med tidigt på höstarna. Det är perfekt att börja med medan de är tjocka och granna efter sommarbetet. Att enbart fodra med det under vintern är nog inte så bra. Då är det kanske idé att använda ute som "extratugg".
 
Sv: Fjolårs hö?

Jag har ca 400 balar. ä'r väl ungefär 4 ton om jag inte räknar fel..?
+ att jag har 170 balar av årets hö, så jag tänkte att om jag blandar typ 70% av det gamla och 30% av det nya, därför ville jag veta hur jag ska göra med analysen!
 
Sv: Fjolårs hö?

Om du har en analys på det gamla och det är fräscht fortfarande är det nog bäst att analysera det nya för sig och sedan räkna med dem var för sig när du gör foderstaterna.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej alla kloka! Finns gammalt hö på skullen (vi flyttade hit i maj, vet ej hur gammalt) Det luktar ingenting. Är något dammigt. Funderar...
2 3
Svar
48
· Visningar
2 557
Senast: SiZo
·
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
971
Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 193
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Vi har fått några jätte konstiga balar. Plastade som allt annat hö men är typ halm när man öppnar? Ser iallafall ut precis som nån...
Svar
13
· Visningar
876
Senast: Jeps
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp