Fjärrstyrt halsband som piper?

lady_vip

Trådstartare
Fortune börjar höra dåligt, vilket märks främst när hon är en bit ifrån mig. Hon är väldigt mattekär, men har aldrig lärt sig det där med att hålla koll på mig, så när jag fortsätter gå kan hon bli riktigt förvirrad om hon inte ser var jag går.

Visst kallar jag på henne, men hon hör inte när det är ett avstånd. Så nu funderar jag på att lära henne att komma vid ett pip. Vet ju att elhalsband har ett varnande pip, men det är inget alternativ. Har de andra typerna av fjärrhalsband nåt ljud eller pip?

Annars får det väl bli koppel, men det känns så trist på en för övrigt pigg och fräsch hund.

Sv: Fjärrstyrt halsband som piper?

Min hund är likadan! Jag har börjat klappa med händerna om han är en bit ifrån och inte ser åt vilket håll jag går. Hittills funkar det bra eftersom han hör det ljudet fortfarande.
Ropar jag på honom frpn längre avstånd hör han oftast inte, eller så hör han med vet inte vilket håll det kommer ifrån.

Det gäller att säga till i god tid om man svänger utan att hunden märker det med synen, innan den är för långt borta för att inklanning ska höras.
Är jag uppmärksam på honom så fungerar det egentligen väldigt bra på promenader (han går lös mesta delen av tiden)

Kan tyvärr inte hjälpa dig med fjärrhalsbanden.

Hör hon andra ljud? Kan det funka med tex visselpipa?

Har inte heller några idéer på fjärrhalsband tyvärr...

Det verkar finnas fjärrstyrda halsband som vibrerar, det vore kanske något?

Vet inte om man får länka här men om man söker på fjärrstyrt vibrerande hundhalsband så hittar man lite och ännu mer om man söker på engelska. Att beställa från t.ex. USA brukar ju heller inte vara något problem och ofta är priserna rejält lägre, även när frakt och eventuell tull tillkommer.

Kunde defintivt varit nåt!

Hon är ju bara 9 år och väldigt pigg och fräsch, så hon kan kanske bli 12-15 år utan problem, jobbigt att vara koppelhund alla de åren när hon alltid fått vara lös innan...

Maliby_Stacy: ska testa visselpipan idag, kan kanske vara ett alternativ ett tag iaf. Fortune hör inte klappar heller, inte på avstånd. Ett tag blev jag så jäkla irriterad på hennes "nonchalans" att jag gick fram och tog tag i henne när hon fastnade och inte kom trots mina rop, men när hon knappt reagerade på att jag närmade mig fattade jag ju att nåt var fel... Det som är tråkigt är att det har kommit väldigt fort. Vi ska testa att behandla öronen för en långdragen, mild öroninflammation, men det är ju inte ovanligt att de tappar hörseln.

Men håller hon inte koll på vart du är genom lukt?

Vår setter är nästan döv o ser väl inte så bra men han har en jävla näsa så han vet vart vi är pga den.
Iofs kan de ju gå i bakspår o då kan de ju försvinna en bit åt fel håll...

Till exempel teknikmagasinet säljer pipande nyckelringar med fjärrkontroll, det kanske vore nåt att hänga i det vanliga halsbandet? Billig grej att prova i alla fall, kostar ca 150 kr har jag för mig. :)

Men håller hon inte koll på vart du är genom lukt?

Vår setter är nästan döv o ser väl inte så bra men han har en jävla näsa så han vet vart vi är pga den.
Iofs kan de ju gå i bakspår o då kan de ju försvinna en bit åt fel håll...

Alltså, nej... Hon är *host* lite korkad och har liksom aldrig konstaterat att man kan göra så... Klart att hon hittar mig till slut, men hon blir mest förvirrad och ibland är jag ju rädd att hon ska springa ut på vägar eller nåt sånt i sitt örlande. Loka skulle man kunna släppa en kvart efter att jag gått ut och hon hade hittat mig direkt, Fortune kan inte sånt... (Så när jag säger att de långhåriga weimaranerna har skitdålig jaktförmåga menar jag det;))

Till exempel teknikmagasinet säljer pipande nyckelringar med fjärrkontroll, det kanske vore nåt att hänga i det vanliga halsbandet? Billig grej att prova i alla fall, kostar ca 150 kr har jag för mig. :)

Perfekt, ska kolla det!!

Min döve kamrat hör vissa frekvenser bättre så vissling funkar ibland när rösten inte går. Du kan prova olika ljud och se om något fungerar. Tänk på att trafikbrus, prat, vind etc gör förhållandena svårare för den som inte hör.

Aha! Därför jag aldrig sett ett långhårig i jakt. Men är den släthåriga ursprunget och sen avlades det fram en långhårig? (lite OT)

Nu satte du mig lite på pottkanten faktiskt, har aldrig hört långhårens historia... Den korthåriga är ju dock en gammal, gammal hundras. Det roliga i kråksången är att det finns ju även en strävhårig (dock egen ras), precis som med vorsteh. Och långhårig vorsteh sägs vara superknepiga och inte alls samma som kort och strävhår.

Men långhåren är ju nästan uteslutande australiensare, och även de korthåriga australiensarna har sämre jaktförmåga.

Ja, såg för längesen en artikel i Härliga Hund med strävhårsvarianten (väldigt långt krångligt namn) Har du sett någon av dessa i jakt då?

Har hört samma om långhårig vorsteh, ser dem aldrig på jaktprov heller. De som äger vårat stall har en men den fungerar som gårdshund, har nästan ingen jakt i sig. Konstigt

Har du testat sån där hundvisselpipa? Med ett jättehögt ljud som vi människor knappt hör - men hundarna hör det väldigt tydligt. Även om hon inte hör klappar (som är ett väldigt dovt ljud) så kan hon kanske höra det ljudet. Pappa hade sån till jakthundarna (som visserligen hörde bra) och de reagerade på visslan på väldigt långt avstånd! Vet att den finns på j*kt.se.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 821
Senast: fixi
·
Övr. Hund Hej allihopa! Jag är helt ny här och blev tipsad om detta forum då jag använder positiva metoder när jag tränar min tjej. Jag pluggar...
2
Svar
32
· Visningar
13 047
Senast: Milosari
·
Övr. Hund Har filat lite på det nu sen helgen, men kommer inte riktigt på något bra. Hunden är runt 18 månader, tik, stående fågelhund...
2
Svar
27
· Visningar
3 471
Senast: lady_vip
·
Hundhälsa Camaro har aldrig tidigare varit direkt rädd för höga ljud. Hon har tagit skott, fyrverkerier osv med ro. Hemma har vi kunnat skramla...
2
Svar
30
· Visningar
10 261
Senast: Disen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka