fjärrdirrigering i lk 3

N

nizzeienglasburk

Har nyss börjat lära in fjärren i lydnadsklass 3.
Jag kan stå på rätt avstånd och hon följer kommandona men vi har ett problem. Hon flyttar sig framåt när hon ska sätta/lägga sig efter "stå".
Vi har nu haft plankor runt henne och hon är noga med att inte gå utanför plankorna, men så fort vi tar bort dem så flyttar hon framåt igen.

Har ni tips för hur ska jag få henne att stå på exakt samma plats?

mvh//Camilla

Sv: fjärrdirrigering i lk 3

När du tränar så tar du ett steg emot henne för varje nytt kommando tills du står precis framför henne. Hon vill uppenbarligen komma fram till dig och försöker komma på ett sätt att göra det. Tänk på att inte bli irriterad. Jag ser det som ett underkastelsebeteende och det förstärks om du blir arg på henne. Ha tålamod och träna lugnt och metodiskt. Ge det tid. Det är väldigt vanligt att de flyttar fram i nerläggandet

Om hon gillar bollar så kan du även kasta en bakom henne som hon får ta när hon har utfört en eller två förflyttningar. Blir en positiv förstärkning och hon blir beredd på att springa bakåt=flyttar inte fram.:D

Funkade finemang på min hund som jag tränade och tävlade en gång i tidernas begynnelse...

Lägg leksak eller godis bakom henne som hon får ta när hon gör rätt. Börja också med små, små avstånd. Hunden måste lära sig själva tekniken ordentligt innan man börjar köra på avstånd.

Sen är det bara att nöta. beröm aldrig om hon lägger/ sätter/ reser sig framåt utan hon måste göra det bakåt. Sen bakåtbelöning brukar vara väldigt effektivt tycker jag!

Lycka till!

Inte för jag kan sånt men hur har du det med ditt kroppspsråk?
Bjuder du in henne eller stoppar du henne när du ger kommandot ?

Jag har på skoj lekt med tystnadsleken med mina hundar och dom fattar precis allt om man menar det man säger

Som när man ger kommandot Hit så bjuder man ju in med kroppen vs Stanna, då lutar man ju som framåt och stoppar..

det naturliga är att de tar två små steg framåt när de ska lägga sig, inte att de lägger sig bakåt som vi gärna vill. jag har börjat med att lära in tekniken på väldigt nära håll. min hund hade jättesvårt med det där, och han har väl inte riktigt fått in tekniken än utan knycklar ihop bakbenen på ett märkligt sätt.

sedan har jag haft dragning bakåt, dels med skål, leksaker och annat som han vet ligger där, dels med en skål som han inte har vetat att den fanns där och dels med belöning från person som stått bakom. jag tycker nog att det senare är det som har varit bäst.

Smart med en person som belönar bakom!

provade att lägga hennes boll bakom henne och då funkade det mycket bättre :-) så nu är det bara att nöta på.

Tack för alla tips//Camilla

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
1 462
Senast: Trassel12
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 761
Senast: Snurrfian
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 998
Senast: Anonymisten
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 782
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Senast tagna bilden XVI
  • Mata småfåglarna