Fjärrdirigering..

G

goggoman

Hej!
Har problem med att min hund går framåt i fjärrdirigeringen, någon som har ett bra tips på hur man får henne o stå på samma ställe.. :confused::confused:

Sv: Fjärrdirigering..

Mitt tips är att få henne att tänka bakåt. Ställ en papperstallrik (med godis på) eller en leksak bakom henne. Kör fjärrdirigeringen och ge henne sedan ett varsågod eller dylikt som tillåter henne att springa tillbaka och hämta belöningen.

Jag har lärt min hund att backa på kommando, så före jag börjar köra fjärren så brukar jag låta honom backa lite varpå han sedan får belöningen bakom sej.
Det kanske låter konstigt, men "bakåttänket" sitter kvar och skiftena har blivit MYCKET bättre :)
Sen kan man lägga ett hinder framför hunden, en planka eller nåt, för att få in rutinen i hunden, fjärr=inte flytta fram.

Sen är fjärren ingen moment som går snabbt att lära in, man får sakta, sakta öka avståndet, och hela tiden vara jättenoga med att inte belöna annat än just det perfekta..
Så brukar jag ta hjälp av träningskompisar när jag kör på långt avstånd, det är ibland svårt att se att hunden flyttar fram när man står på 15meters håll.
Jag ser också till att hunden inte är så "skruvad" när jag tränar det momentet, hellre att han är lite trött :)

Jag har fått tipset att träna fjärren på ett bord. Då kan inte hunden gå framåt. Men jag har inte provat det.

först och främst är det en bra idé att lära hunden HUR den ska sätta/lägga/ställa sig. vid läggandet t ex, så är det vanligt att de kommer längre fram bara genom att de skiftar position (när de reser sig är de längre fram än innan). läggandet ska ske som en "bakåtsax", och inte kluns ner i backen, eller så lär man hunden att röra sig bakåt när den ställer sig igen. detta tränas in på korta korta avstånd. sedan har du fått bra beskrivningar på hur man kan göra när man länger avstånden.

Jag har också lärt henne att backa... men en planka lät bra.. kanske det blir som en markering för henne att stanna bakom den.. ska prova:)

Vilket skifte är det som inte fungerar? Det är ju uppdelat i många dela och varje skifte behöver ju sin speciallösning.

Ligg-sitt
Ligg-stå
Sitt-ligg
Sitt-stå
Stå-ligg
Stå-sitt

Jag har också lärt henne att backa... men en planka lät bra.. kanske det blir som en markering för henne att stanna bakom den.. ska prova:)

Jo, att använda nåt framför är kanonbra!!
Men en förutsättning för att det ska fungera är, precis som cillamuffins skrev, att man först lärt hunden HUR den ska skifta mellan olika positioner.
Annars blir det gärna så att hunden ex flyttar fram i ligg-stå, varpå den sen knölar ner sej bakom plankan när den ska lägga sej igen..
Alternativt att den lägger sej snett istället.
Då tappar plankan sin funktion!
Lycka till :)

Såg du att de bästa hundarna nu på SM snarare backade på fjärren än gick fram? Skitsnyggt!

ja gissa om jag blev inspirerad! jag sa åt loke att se och lära, men icke... det blir väl att göra som vanligt då (traggla, traggla och godisskål bakom ;)).

ska kanske tillägga som tröst till TS; även på SM var det ett par hundar som rörde sig en aning framåt. detta är faktiskt ett svårt moment!

Såg du att de bästa hundarna nu på SM snarare backade på fjärren än gick fram? Skitsnyggt!

Midas backar på fjärren under träning, för under pressen på tävling som brukar han i vanliga fall skjuta fram ALLDELES för långt, så nu när jag kör honom så mkt bakåt så blir de perfekt på tävling, fick 10p sist :D

Pffs, då ska du testa min Fortune, hon gör vad man ber henne om, men fattar absolut inte det med belöning bakom eller externbelöning, hopplöst fall. Men hon har iaf rätt teknik och BC-läggande;)

Men fy vad snyggt de gjorde det där, kommer inte ihåg om det var den gråa BCn som kröp, annars var de flesta finalhundar så klockrena på fjärren.

Det enda skifte hon inte flyttar sig framåt är

Ligg-Sitt
Stå-Sitt

annar vill hon gärna dra sig framåt... hon får backa tillbaka, men har svårt för att inte röra sig framåt...

Börja med ett moment. Fundera hur du vill att hon ska röra sig och hur det passar ihop med övriga rörelser. Från sitt till stå kan man kanske behöva hjälpa till med handen under magen för att få en korrekt rörelse. Jag jobbar också med att de ska "tänka bakåt" med belöning bakåt, men det är ffa inlärning av rätt teknik. Från sitt och stå till ligg så kan man dra en godis bakåt mellan frambenen för att få ett korrekt läggande osv.

Liknande trådar

Övr. Hund Jag är ganska ny på det här med aktiveringsleksaker, men funderar på att införskaffa några stycken lite "bättre". Hur vet jag vilka som...
Svar
9
· Visningar
733
Senast: MML
·
Övr. Hund Hej, Vill kanske mest skriva av mig eller få lite tips kanske! Min kille är snart 1 år. Jag tycker vi har god kommunikation för det...
Svar
9
· Visningar
937
Senast: inverterad
·
Övr. Hund Kort fråga. Går det bra att cykla med en liten hund (tänk 5kg eller nåt) som springer bredvid? Eller är det helt enkelt för farligt? :o...
Svar
16
· Visningar
776
Senast: Fetaost
·
Övr. Hund Funderar allvarligt på att köpa regntäcke till hundarna nu! Den här hösten men framför allt vintern tycker jag det regnar mer eller...
Svar
19
· Visningar
815
Senast: TantAgda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • FÅRtråden