fjällvandra

Sv: fjällvandra

Enkelt löst finns solcells laddare så du kan ladda din mobil mp3 o.s.v. kostar inte mer än 500-800:-

Köpte en sån när jag gjorde min 16dagars tripp vid kebenekaise funka perfekt. Lägga den ovanpå ryggsäcken så laddar den när du går.

... och om solen går i moln finns det laddare som drivs med vanliga batterier ;)

Vet ej vart de säljs dock men de lär ju inte vara allt för svårt att få tag på.

*knapplån*
det finns en vandring som kallas Norgefararleden, som börjar i norge och slutar här i Klimpfjäll.
Den vandringen gör eleverna på Saxnäs skola på hösten, och den tar 2-3 övernattningar. (Från åk 6)

Där är det inga som helst problem att gå med hund, och är en väldigt trevlig vandring. Fast sist dom gick var det spöregn hela tiden, och då var eleverna rätt less på blöta kläder...

* Jenny *

Hunden har ett lite hårdare krav om koppeltvång i områden där det finns renar.
Renägaren har rätt att skjuta hunden om den ofredar ren.
Och att få en ren ren hund ;o) är både tidsödande o jobbigt.
Det vet alla ripjägare med fågelhundar.

Gäller även boskap så har man rätt att freda sina djur om de blir attackerade av hund/hundar

gäller igentligen människor med som blir attackerade själva eller om den attackerardin hund. Bara hävda nödvärnslagen.
Brottsligt angrepp mot person eller egendom så har man rätt att skydda sig. Hund räknas som egendom så det är aldrig nåt problem att ge sig på den andra hunden handgripligen för att få den sluta med angreppet.
En hund är inte värd nåt i det sammanhanget.

Det var just den texten jag var ute efter att få dig att skriva, istället för att skriva koppeltvång.
I de allra flesta naturreservat råder koppeltvång, i råder vissa hundförbud.

Vad badplatser o kyrkogårdar har med saken att göra förstår jag inte, riktar du det till mig? Att plocka upp efter sin hund gör förhoppningsvis de flesta om hunden skiter på ett ställe där det är nödvändigt.
På de flesta kommunala badplatser råder hundförbud under badsäsongen.

Senast ändrad:

Skrev du det till mej:confused:
Jag bor i renbetesland, och är väl medveten om problemen...
Men det beror väl på vilken hund man har, om man har problem med om hundarna drar efter ren?????

Här hos oss där vi ofta ser flera mil på fjället, kan man med lite framförhållning se om man har ren i området, och då behöver ju inte problemet uppstå?

Givetvis ska man respektera koppeltvånget, och givetvis ska vi vara rädd om renarna!!!! Men efter en koll med samebyn så finns inte problemet med att fjällvandrande hundar inte hålls under kontroll. Enda allvarliga incidenten var för 20 år sedan när 2 draghundar smitit, och ägaren BAD samebyn skjuta om dom fick en chans.

Jag vill att så många som möjligt ska kunna känns tjusningen med en fjällvandring, och våra fjäll är som gjorda för att gå i.
Då ska vi väl inte överdriva renproblematiken???
Renarna är mycket mer störd av järv, lo och björn. Ja i år har vi haft varg i området också.
Och eftersom renarna drivs med helikopter så kan dom väl tåla en hund i långkoppel?????

Duktiga fågelhundar är inte heller intresserad av renar, tränas dom rätt så är dom lätt renren... Renar flyger ju inte så ofta. Jag har en granne som är fågelhundstränare, OCH jobbar åt samebyn, så han skulle få problem om hans hundar skulle jaga ren:angel:

*Jenny *

Det var just den texten jag var ute efter att få dig att skriva, istället för att skriva koppeltvång.
I de allra flesta naturreservat råder koppeltvång, i råder vissa hundförbud.

Vad badplatser o kyrkogårdar har med saken att göra förstår jag inte, riktar du det till mig? Att plocka upp efter sin hund gör förhoppningsvis de flesta om hunden skiter på ett ställe där det är nödvändigt.
På de flesta kommunala badplatser råder hundförbud under badsäsongen.

Tog med hela lagtexten bara men förstår inte riktigt vad du menar med et du skrev att du ville se mig använda den texten. Men står ju även i lagtexten att det är koppeltvång.

Tog med hela lagtexten bara men förstår inte riktigt vad du menar med et du skrev att du ville se mig använda den texten. Men står ju även i lagtexten att det är koppeltvång.

"I jaktlagen och jaktförordningen finns också en del som berör hundar. Bl a nämns där att hund under tiden 1 mars till 20 augusti ska hållas under sådan tillsyn att den hindras från att löpa lös i marker där det finns vilt. Detta innebär inte automatiskt att hunden inte får vara okopplad, den måste dock stå under sådan lydnad som om den vore kopplad. Regeringen kan också meddela föreskrifter som avviker från detta och om det finns skäl att skydda vilt får sådana föreskrifter innebära att koppeltvång gäller."

Skiljer sig från det du skrev initialt:
"Oavsett vart du är i landet så är det koppeltvång från 1mars till 20augusti så vad spelar det för roll vart du ska gå? Så välj led efter vad du tycker för hunden ska vara kopplad hur som haver."

Liknande trådar

Övr. Hund Ja, jag får tyvärr inse att jag (hittills) lyckats med konsten att misslyckas med allt jag föresatt mig att lyckas med när jag skaffade...
Svar
9
· Visningar
1 663
Senast: Rugge
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 842
Senast: fixi
·
R
Hundträning Vi har fått en tillfällig gäst i huset, i form av en ung blivande jakthund. Hen kan för tillfället inte bo hos sin ägare, och vi fick...
2
Svar
22
· Visningar
2 000
Senast: Raderad medlem 147980
·
Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
5 329
Senast: Hermelin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka