Fjällvandra på egen hand

Kirre

Trådstartare
Hade tänkt fjällvandra för första gången i mitt liv i år. Nu har dock mitt sällskap fått fysiska förhinder och frågan är då om det är lämpligt att fjällvandra på egen hand första gången man gör det?

Hade tänkt den klassiska sträckan mellan Abisko och Nikkaluokta så ut på oprövade stigar är det ju inte tal om.

Har inga problem med mitt eget sällskap så det stör mig inte på så sätt att göra det själv utan tänker nog mest säkerhetsmässigt.

Så vad säger ni med erfarenhet? :)

Hade tänkt fjällvandra för första gången i mitt liv i år. Nu har dock mitt sällskap fått fysiska förhinder och frågan är då om det är lämpligt att fjällvandra på egen hand första gången man gör det?

Hade tänkt den klassiska sträckan mellan Abisko och Nikkaluokta så ut på oprövade stigar är det ju inte tal om.

Har inga problem med mitt eget sällskap så det stör mig inte på så sätt att göra det själv utan tänker nog mest säkerhetsmässigt.

Så vad säger ni med erfarenhet? :)
Inga problem under säsong :)

Viss risk att bli bergtagen finns det förstås men det får man ta :)

På vår första vandring var det typ +5 och regn mer eller mindre konstant. Då var det skönt att kunna ta in någon natt eller två och torka upp.
En dag med sådan dimma att vi bara kunde gå med kompass och karta/tid.nästan ingen sikt alls. Vi såg inte blåhammeren förrens vi stod bland husen...

Leden mellan Abisko - Nikkaluokta har stugor på lagom avstånd hela vägen och inga svåra vad eller andra direkt krävande passager och man är inte ensam när man vandrar där under säsong. Och det är en väldigt fin tur :)

Tänkte använda mig av stugorna även om jag älskar att tälta och valde det framför inomhus hela förra sommarens roadtrip i norge.

Har läst på lite om sträckan i en bok om Kungsleden och det känns ju som att det borde vara ok men då har man ju hört om de snabba väderväxlingarna och dålig sikt.

Åker i slutet av augusti.

Tänkte använda mig av stugorna även om jag älskar att tälta och valde det framför inomhus hela förra sommarens roadtrip i norge.

Har läst på lite om sträckan i en bok om Kungsleden och det känns ju som att det borde vara ok men då har man ju hört om de snabba väderväxlingarna och dålig sikt.

Slutet på augusti är en bra tid, väldigt vackra färger, de flesta av myggen borta, ofta ganska torrt och lagom med vandrare. Men det kan bli minusgrader så en bra jacka, mössa och vantar är inte fel.

Jag vandrade själv i Jämtland för par år sedan. Bland det häftigaste jag gjort. Varierade mellan att sova i stuga och tälta. Kan varmt rekommendera det.

Det går oftast bra att tälta vid stugorna, det brukar kosta ca 100:-/ natt.

Träna på att använda karta och kompass så du inte är helt väck om det blir dålig sikt. Och ha det med dig, lita inte på att gps alltid funkar (om du har en sådan) Bär med dig lite mer mat än du behöver och ha gärna en "nödbivacksäck" med dig (typ sovsäck i aluminium). De kostar knappt en hundring och är väldigt lätta. En visselpipa är också en bra säkerhetsåtgärd. Då är du förberedd även om det skulle hända något.

iPhone är ökänd för att vara en usel friluftstelefon. Den funkar lite bättre på sommaren än vintern iallafall... Håll den torr och ha med en liten powerbank så du kan ladda den.

Normalt så är det inga problem att fjällvandra själv så länge man inte överskattar hur långt man orkar gå, inte har tillräckligt med kläder för att hålla sig varm eller går vilse i dimma.

Provgå gärna hemma med den packning du tänkt dig. Det är tufft att upptäcka dag ett att man släpat med sig för mycket. Och har du nya kängor försök gå on dom före och prova ut vilka strumpor som är bekvämast, och ha en bra strategi mot skoskav. Få saker är ju så ödeläggande som det för vandringsglädjen.

Jag vandrade själv i Jämtland för par år sedan. Bland det häftigaste jag gjort. Varierade mellan att sova i stuga och tälta. Kan varmt rekommendera det.

Det går oftast bra att tälta vid stugorna, det brukar kosta ca 100:-/ natt.

Var i Jämtland vandrade du? Vet du om det finns några leder som är vackra men relativt enkla?
Jag vill gärna vandra i sommar men Kungsleden är nog lite för långt norrut för mig som ensam förstagångare.

Var i Jämtland vandrade du? Vet du om det finns några leder som är vackra men relativt enkla?
Jag vill gärna vandra i sommar men Kungsleden är nog lite för långt norrut för mig som ensam förstagångare.
Som ensam förstagångare skulle jag rekomendera norra Kungsleden. Det är enkelt att ta sig dit och sträckan är mycket populär så man är aldrig långt från andra. Risken att gå vilse måste betraktas som minimal då stigen är väl upptrampad. När jag och brorsan vandrade i Jämtlandsfjällen, Vålådalens fjällstation, Stensdalsstugorna, Gåsen, Vålåstugorna och tillbaka till fjällstationen (vi bodde inte vid stugorna utan på fjället i tält) så såg vi inte en enda person ute på fjället.

Som ensam förstagångare skulle jag rekomendera norra Kungsleden. Det är enkelt att ta sig dit och sträckan är mycket populär så man är aldrig långt från andra. Risken att gå vilse måste betraktas som minimal då stigen är väl upptrampad. När jag och brorsan vandrade i Jämtlandsfjällen, Vålådalens fjällstation, Stensdalsstugorna, Gåsen, Vålåstugorna och tillbaka till fjällstationen (vi bodde inte vid stugorna utan på fjället i tält) så såg vi inte en enda person ute på fjället.

Tack för info! Det behöver inte vara just Jämtland men gärna närmare hem än +100 mil till Kungsleden, då jag har tänkt att det ska vara en/flera kortare utflykter.

Jag vandrade: Ramundberget - Fältjägarstugan - Helags - Sylarna - Blåhammaren - Storulvån.
Lederna är tydliga och lätta att följa, från Ramundberget till Helags, var det stenrösen + väl upptrampad stig. Från Helags och vidare var rösena även markerade med orange färg + att stigarna på många ställen mer liknar vägar.
Jag gick i början av augusti, och jag mötte kring två sällskap/strecka fram till Helags, och där efter slutade jag räkna man möter folk lite då och då från Helags och i Jämtlandstriangeln under den tiden.

Ramundberget var rätt ok att ta sig till om man tar tåget till Ljusdal, där ifrån buss till Sveg (det står att det är ett byte, men det är bara busschaufören som byts och bussen släpper av passagerarna en stund för att lasta på bussgods) och vidare till Funäsdalen, sista biten med busstaxi (måste ringa dagen innan).
Tog lite tid, men fungerade bra.

Om du vill upp lite lättare skulle jag tipsa om att börja och sluta i Storulvån.
Ta tåget till Duved (borde gå utan byte) och ta deras anslutningsbuss vidare till Storulvån och samma väg tillbaka. Triangeln är trevlig men välbesökt - men det går att gå andra leder mer där.

Kan även tipsa om Lantmäteriets karttjänst, där kan man kika på fjällkartan i datorn hemma medans man planerar, så köper man papperskartan när man vet var man vill gå :)
https://kso.etjanster.lantmateriet.se/

Jag vandrade: Ramundberget - Fältjägarstugan - Helags - Sylarna - Blåhammaren - Storulvån.
Lederna är tydliga och lätta att följa, från Ramundberget till Helags, var det stenrösen + väl upptrampad stig. Från Helags och vidare var rösena även markerade med orange färg + att stigarna på många ställen mer liknar vägar.
Jag gick i början av augusti, och jag mötte kring två sällskap/strecka fram till Helags, och där efter slutade jag räkna man möter folk lite då och då från Helags och i Jämtlandstriangeln under den tiden.

Ramundberget var rätt ok att ta sig till om man tar tåget till Ljusdal, där ifrån buss till Sveg (det står att det är ett byte, men det är bara busschaufören som byts och bussen släpper av passagerarna en stund för att lasta på bussgods) och vidare till Funäsdalen, sista biten med busstaxi (måste ringa dagen innan).
Tog lite tid, men fungerade bra.

Om du vill upp lite lättare skulle jag tipsa om att börja och sluta i Storulvån.
Ta tåget till Duved (borde gå utan byte) och ta deras anslutningsbuss vidare till Storulvån och samma väg tillbaka. Triangeln är trevlig men välbesökt - men det går att gå andra leder mer där.

Kan även tipsa om Lantmäteriets karttjänst, där kan man kika på fjällkartan i datorn hemma medans man planerar, så köper man papperskartan när man vet var man vill gå :)
https://kso.etjanster.lantmateriet.se/

Tack snälla för utförligt svar! :up:

Det är inte säkert att det är mobiltäckning längs kungsleden, tror att det saknas men jag är inte säker. När det gäller kompassen får man se upp lite, det finns mycket järnmalm på en del ställen som gör att kompassen kan visa helt fel, men det är inget stort problem bara man är medveten om det och jag tror aldrig jag behövt använda kompassen när jag gått på Kungsleden sommartid :)

Vandrade från Nikkaluokta till Kebnekaise fjällstation. Därifrån följde jag med guide till toppen av Kebnekaise. Hade ingen fjällvana men var någorlunda vältränad. Fast jag får medge att klättringen var ganska jobbig. Eftersom jag övernattade på fjällstationen så behövde jag ingen tyngre packning. Men bra kängor och oömma kläder är viktiga. Testa utrustningen innan du ger dig iväg. Inga problem att vandra ensam - det är bättre än gnällig sällskap. Man träffar mycket folk och alla är väldigt trevliga.

Vandrade från Nikkaluokta till Kebnekaise fjällstation. Därifrån följde jag med guide till toppen av Kebnekaise. Hade ingen fjällvana men var någorlunda vältränad. Fast jag får medge att klättringen var ganska jobbig. Eftersom jag övernattade på fjällstationen så behövde jag ingen tyngre packning. Men bra kängor och oömma kläder är viktiga. Testa utrustningen innan du ger dig iväg. Inga problem att vandra ensam - det är bättre än gnällig sällskap. Man träffar mycket folk och alla är väldigt trevliga.
Fast biten mellan keb och Nikkaloukta är rätt trist. Tarfala är dock jättefint men då bör man boka in minst en extra dag

Fast biten mellan keb och Nikkaloukta är rätt trist. Tarfala är dock jättefint men då bör man boka in minst en extra dag

Jag tyckte den var jättefin?

Vi hade ett helvete att ta oss ner från Tarfala pga dimma. Vi såg 20 meter framåt och gick i led för att inte gå fel.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 377
Kropp & Själ Jag är sedan en tid tillbaka sjukskriven på grund av utmattningssyndrom, och har från flera håll fått höra att jag ska "ge mig själv tid...
7 8 9
Svar
161
· Visningar
12 799
Senast: MML
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 486
Senast: Mabuse
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 426
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve