Fjällvandra med hund kring hemavan laisaliden.

MissourisTopsanna

Trådstartare
Någon som vet av bra leder med hund i dessa trakter? Vill gärna ha tillgång till vattendrag så att man slipper bära med sig en dunk vatten till hundarna också, sen är det ju en fördel då vi vill fiska också. Det ska vara en tredagarstur och vi planerar att tälta två nätter. Hade varit super med tips på lite olika leder :) Vi har bil så man vill ju gärna avsluta rutten vid samma punkt som start.

Klövjeväska, Ilo ska ha en klövjeväska och bära sin mat osv där. Ynkisen som är 10-11 månader. Är det ok att han bär sin mat i klövjeväska utan att oroas att det blir för påfrestande för honom?

Sv: Fjällvandra med hund kring hemavan laisaliden.

Det är lätt att gå från Fjälhotellet i Hemavan upp på Kungsleden och gå till Tärnasjön om ni vill fiska, gott vatten överallt så ni behöver inte släpa något alls utan kan dricka ur varje bäck. Det tar ca 3 övernattningar om man går ända till Ammarnäs och en dagsetapp till Tärnasjön med våffelpaus hos stugvärden i Viterskalstugan. :d

Det är en fantastiskt vacker del av de svenska fjällen. :love:

Syter - Viterskalet

Etappen domineras av Syterskalet, en milslång korridor med en grönskande dalbotten mellan gråsvarta stup. Denna u-dal är den mest spektakulära passagen längs södra delen av Kungsleden, kanske längs hela den över 40 mil långa leden.

Du korsar Svärfarsbäcken över bron strax väster om STF Syter. Den vanligaste vägen börjar med en brant stigning upp över Sjul-Olsaxeln, en utlöpare till Norra Storfjället. Vid bra väder kan du gå en nordligare genväg till raststugan vid ingången av Syterskalet, eller fortsätta åt sydväst till ledskiljet där du svänger höger mot Syterskalet. För många är denna mäktiga, grönskande dal mellan brant stupande klippväggar Vindelfjällens största behållning. Här betar ofta renhjordar. När du når dalgångens västra mynning följer du Syterbäcken söderut fram till STF Viterskalet.

Bästa rastplatsen
Raststugan vid Syterskalets östra mynning, med fantastisk utsikt in i den u-formade dalen. Eller vid den västra mynningen om du går i motsatt riktning. Här finns också fina tältplatser.

Missa inte
Norra Sytertoppen med sin raststuga är Vindelfjällens mest klassiska topptur. Det går faktiskt en vandringsled från Syterstugan via toppen och till Viterskalsstugan. På västsidan av berget finns en brantare, rakare väg och en som går i en flackare båge norrut.

Bildbomb

Det är lätt att gå från Fjälhotellet i Hemavan upp på Kungsleden och gå till Tärnasjön om ni vill fiska, gott vatten överallt så ni behöver inte släpa något alls utan kan dricka ur varje bäck. Det tar ca 3 övernattningar om man går ända till Ammarnäs och en dagsetapp till Tärnasjön med våffelpaus hos stugvärden i Viterskalstugan. :d

Det är en fantastiskt vacker del av de svenska fjällen. :love:

Bildbomb

Vi kikade på den rutten lite, ringde även till hemavan. Den lär nog ta mer än 3dagar. :/ Jag har vandrat upp på mortstoppen från laisalidens fjällhotell, sen ned mot drottningleden, den sträckan var en rätt lagom dagstur. Nu ser det ut som att vi ska vandra från hemavan till tärnasjön, fiska lite där, vandra tillbaka 8km längs kungsleden och sen ta av mot mortstoppen och tillbaka till hemavan. Låter det som en rimlig rutt? Ska införskaffa en karta i veckan så jag kan kika på det och få någon bild av vad det är för rutter. Vi vill ju gärna fiska och det är inte tillstånd överallt. Räknar med att orka gå 2mil/dag ungefär. Då vi båda är i god kondition och även hundarna.

Funderar dock på vad jag ska låta dem bära, om om ynk ska bära över huvudtaget. Tänkte köra på torrfoder under vandringen då det är enklast. Är det för påfrestande för en 11månaders staffe att bära torrfoder åt sig själv för tre dagar? Kanske Ilo (2år bordercollie) ska bära bådas mat?

Huruvida de är vana sen innan att bära tror jag är avgörande.

Ilo drar mycket.. Ingen av dem har dock gått burit vikter på det viset som dom gör med klövjeväska. Därför tänkte jag att torrfoder för tre dagar skulle vara en passlig vikt. Väger ju knappt något. Men sen vet jag ej vad en passlig vikt är i praktiken. Och kommer bara ha en vecka att förbereda dem med klövjeväska. Skippa helt? Låta ilo bära bådas torrfoder? Eller låta båda bära sitt eget torrfoder?

Torrfoder för tre dagar kan inte väga mycket? Det tror jag nog de klarar bära utan jättemycket övning och vikten minskar ju succesivt. Är du orolig kan du ju packa en del i din egen packning.

Torrfoder för tre dagar kan inte väga mycket? Det tror jag nog de klarar bära utan jättemycket övning och vikten minskar ju succesivt. Är du orolig kan du ju packa en del i din egen packning.

Jag tänkte detsamma. Ska till veterinären nästa vecka för att vaccinera och få betapred utskrivet så ska rådfråga då om ynkis fixar att bära det, kan ju hända att bara 2mil promenad är tillräckligt påfrestande för honom i den åldern och att dom tycker att det är dumt att lägga extra vikt, om än det är så pass lite. Men hade varit skönt att ge dem en uppgift och slippa klämma ned deras torrfoder i min väska som kommer vara smockfull :)

Det låter helt rimligt med hund, hoppas ni får vackert väder och som andra sagt så minskar ju vikten på fodret till hundarna varje dag så det borde inte vara något problem att bära med sig.

Till Viterskalstugan fram och tillbaka över dan som promenad är lätt att gå och det är ingen större konst att gå till Ammarnäs med full packning på tre övernattningar i tält, men vackraste biten är till Tärnasjön så den rekommenderar jag varmt.

Finns ju även de som fjällvandrar me lätt packning, fast sova i stugorna efter leden, åka båt över sjön och inte bära med sig ngt tycker jag inte är riktig fjällvandring. :laugh:

Det första jag gör när jag slår läger är att resa tältet och sedan göra upp eld en bit ifrån så håller sig myggen på lite avstånd medan jag fixar mat. Efter kvällsdisken och jag bytt om och hängt upp kläderna på vädring så snabbar jag mig in i tältet innan myggen hinner med. Finns fina platser att tälta nere vid sjön. :up:

Liknande trådar

Äldre Jag har börjat fundera lite kring sommarens semester då vi ska fjällvandra och jag tänkte fiska lite här efter tips på rutter. :)...
2
Svar
23
· Visningar
1 531
Senast: Derivata
·
Övr. Hund Inte så vetenskapligt kanske, men nog så kul :P Man får väl ta det med en nypa salt! VÄDUREN 21 mars-20 april = impulsiv...
2
Svar
34
· Visningar
3 009
Senast: Atalantha
·
Övr. Hund Jag startade en tråd om hunden jag är extramatte åt för ett tag sedan, men kan för allt i världen inte hitta den. Nåväl. Jag är...
Svar
19
· Visningar
1 764
Senast: FjantaZ
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Hönstråden II
  • Uppdateringstråd 30