Niangi

Trådstartare
Om man letar efter fjädrar, vilka fåglar har då lite "intressanta" fjädrar?
Då menar jag färger, rolig teckning o.s.v. Jag vet att en del viltfåglar har det, men har även tamfåglar det?
Hur ska man göra för att hitta sådana fjädrar? Vända sig till jägare, fågelfarmare?
Eller tycker folk man är knäpp om man är ute efter fjädrar? :crazy:

Sv: Fjädrar?

Fasaner har fina fjädrar och man hittar ofta roadkills längs vägarna so man kan plundra....

/KT

Det beror på vad du ska ha dem till.

Jag gör smycken och hårspännen av fjädrar. De fjädrarna jag använder kommer från undulater, kanarier, nymfar, div. papegojor, höns, ankor, fasaner, påfåglar mm.

Exempel på örhängen.
index.php

index.php

index.php

Ja det kan jag tänka mig!
Frågan är ju bara om jag lär stöta på några döda fasaner, jag ser ofta levande, men har nog aldrig sett en roadkilled fasan faktiskt.

Och papegojor! De borde ju ha vackra fjädrar!

:D

Näää... Stackars små fåglar, blir alltid så ledsen när jag ser roadkills.

Jag har ett antal fågeldjur här, ankor och flera sorters höns. Så om du vill ha fjädrar så kan jag fixa det, dom ruggar ju med jämna mellanrum och då är hela trädgården full med fjädrar;)

Pyssel! :D

kl

Jag tar tacksamt emot fjädrar om det finns! :) Hur ser de ut, på ett ungefär?

får jag bara fråga om tuppar ruggar? kan man ta fjädrar från dom? Eller måse man rycka dom i stjärten för att få tag på dom?:o

Påfåglar,papegojor och skånska blomhöns tycker jag har fina fjädrar.
Men om man ska ha det till pyssel ska man då inte rengöra det på ngt sätt innan lr kanske bara jag som fått för mig ngt skumt...

Man tar bara fjädrar som är rena och fräsha. När det kommer till att behandla sina fjädrar gör folk på olika sätt inför användning.

Detta är ett sätt:

Jag stoppar mina fjädrar i en stor plastburk så att de inte ligger tätpackade. Stoppar burken i frysen i två dygn. Tar fram den för att tina i ett dygn. Gör om denna proceduren ytterligare två gånger. Detta tar död på bakterier och kvalster om det finns några. Jag gör likadant med burfågelfjädrar.

När detta är klart grovsorterar jag en gång till bland fjädrarna. Gjorde naturligtvis det innan frysningarna. Jag är väldigt kräsen när det kommer till vilka fjädrar jag använder. Efter sorteringen delar jag upp fjädrarna i ras och färg och lägger dem i separata behållare.

Liknande trådar

Övr. Barn Jag är lite rådvill... dottern vill ju ha ett husdjur, och jag har tittat på massor av olika djur som kanske kunde funka men jag vet...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 067
Senast: Amha
·
Katthälsa Jag har två innekatter, steriliserade honkatter, syskon från samma kull och födda 2017. De har bott hos mig sen de var åtta veckor...
Svar
11
· Visningar
867
Senast: Svartkatt
·
Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
3 760
Senast: Sasse
·
H
Hundavel & Ras Jag har så smått börjat fundera på en till hund inom ett par år, men känner att jag behöver bolla lite tankar om rasval. Tack på förhand...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
13 141
Senast: Bulldoozer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar