Fjädergrind

• Hästmänniskan
  • Trådstartare Trådstartare linda746
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 39
  • Visningar Visningar 4 221
L

linda746

Har en fråga om fjädergrind skall kombineras med elstaket. Vill veta om de fungera bra har hört både positivt och negativt. Vill helst veta om det är några som använder det och om det fungera eller hästarna fastnar i det ofta.
Tack på förhand en som undrar.

Sv: Fjädergrind

Jag använder.....
Men visst har dom sprungit igenom och gjort den18 meter lång men det är aldrig någon som har skadat sej på den.
Har även grindar av elrep men om dom får för sej att springa igenom dom så förstör dom så mycket av staketet och det är inte så kul mitt i vintern när man inte kan stängsla om.

Jag har t.om. sett "OBS, rekommenderas inte för hästar" om fjädergrindar i en katalog för lantbruksprodukter. Om man inte gör grindöppningen så bred tycker jag det fungerar bra med elrep, sedan finns ju de elastiska elrepen som alternativ till grindöppningar. Fast de är lite väl dyra, tycker jag i alla fall.

Det finns både för och nackdelar med fjädergrindarna. Fördelen är väl främst att den drar ihop sig så att man slipper stå och hantera en lång grind. Nackdelar; många hästar reagerar på ljudet när de drar ihop sig, de drar ut sig med tiden och förblir utdragna, en del hästar verkar ha svårt att se dem och springer in i dem, hästarna kan fastna i dem. Men som sagt så har jag inte sett någon häst som (trots att jag sett flera fastna i dem) gjort illa sig på dem.

Vi hade fjädergrindar till en av hagarna innan, och aldrig mer att jag komemr att använda sådana mer.

Jag skulle ta in valacken för att vi skulle köra, och stoet fick gå kvar i hagen. När jag selat på hästen, så kollade jag till stoet innan vi skulle köra och då gick hon och betade.
Sedan när vi kom tillbaka efter en 45 minuter, då hade hon fastnat med svansen i översta fjädergrinden, och dragit ut hela så den var minst en kilometer lång :(

När jag gick för att ta loss henne fick jag klippa bort halva svansen på ena sidan, det gick inte att reda ut. Och då såg jag att hon hade ett j*kla skavsår på högra bakbenet. Det blödde inte, men huden var avskrapad :(

Nu har håret börja växa ut igen, men jag kommer aldrig att ha fjädergrindar mer.

Men den erfarenheten har jag! Min häst fastnade med svansen i en sådan fjädergrind en gång i tiden, och hästen var rädd för grinden mycket länge efter det, så när jag senare skaffade eget stall var det inte tal om att ha en sån.
En av mina kompisar råkade i samma situation.
Jag tycker inte de är lämpade till häst överhuvudtaget. Till kor fungerar de bra.
Jag har valt att ha elstiska repgrindar överallt. Jag har många!
Och jag tycker att de är suveräna.
Man kan "bygga om dom" till vilka längder man vill, dels med hjälp av färdigköpta "förlängningsbitar" och dels klippa och knyta handtag i båda ändar om man så önskar.
Det enda "minuset" tycker jag är på vintern, när det lägger sig isskorpa i vissa väderlekar, kan de bli lite nertyngda och "hängmattiga".

ALDRIG FJÄDERGRINDAR! Är mitt tips. Har haft en häst som en gång fastnade i svansen med den, blev livrädd, dom låter ju för j-vligt. Han sprang med den där efter sig länge innan han lugnade ner sig (tur iaf att den lossnade så han kunde springa runt).

En annan gång har jag varit med om att (samma häst...) fick in en fjädergrind MELLAN skon och hoven, ni kan själva tänka er reaktionen när han började springa och det lät som ***...

I nuvarande stallet har vi elastiska rep-grindar, de kostar en slant men är så underbart bra. Rekommenderas varmt!

Ullis

Jag gillar inte fjädergrindar. Fördelen är ju att de är lätta att öppna och stänga men min häst har fastnat med grinden i svansen och jagat hagen runt i full galopp tills han inte orkade mer med grinden fortfarande kvar i svansen. Så nope, aldrig om jag får bestämma.

I somras såg jag en skenande häst på E65:an med en 25 meter lång fjädergrind i svansen...
Dom fick tag i hästen senare, skadorna vet jag inget om.

Precis som alla skriver här så har man risken att hästen KAN fastna framförallt med svansen i dom (mitt ungsto gjorde det i somras då fölis sprang genom grinden som sköts som en fjäder in i baken på ungstoet...)
MEN jag har inte än hittat något som leder strömmen lika bra eller är lika lätthanterliga som fjädergrinden. Visst kan man ha "vanlig" tråd i grinden men då får man det där j_la knäppandet när tråden hamnar på marken.

Någon som har en bra lösning, krav : ska leda strömmen lika bra som fjädergrind och även "dra i hop" sig så man inte har den på marken????

krypto skrev:
Jag har t.om. sett "OBS, rekommenderas inte för hästar" om fjädergrindar i en katalog för lantbruksprodukter.
Ja och den rekommendationen håller jag med om. Jag skulle vilja tillägga "rekommenderas inte för kor heller". Jag har hjälpt till att befria en kalv som trasslat in sig i en fjädergrind.

Jag tycker inte att en fjädergrind är öht lämplig att använda, lättare att fastna i och det blir ju ett motstånd så tappar man den är risken att man skrämmer slaget ur kusen, iaf min.

Pocahontas skrev:
grinden som sköts som en fjäder in i baken på ungstoet...)
MEN jag har inte än hittat något som leder strömmen lika bra eller är lika lätthanterliga som fjädergrinden. Visst kan man ha "vanlig" tråd i grinden men då får man det där j_la knäppandet när tråden hamnar på marken.

Någon som har en bra lösning, krav : ska leda strömmen lika bra som fjädergrind och även "dra i hop" sig så man inte har den på marken????
Jag har en bra lösning som kräver lite arbete dock. Man gräver ner en isolerad ledare under öppningen. Det leder vidare strömmen bra tom när grinden är öppen. Man kopplar sen grinden så att strömmen bara leds via handtaget in i grinden, på så sätt blir grinden inte strömförande när man öppnat den. Det är en fördel när man tar hästarna in och ut att veta att grinden inte är strömförande.

Jag anväder de elastiska grindarna som de skrivit om tidigare & är supernöjd med detta. :)

Japps, man slipper göra som jag och ge mig själv en stöt som går vidare till hästen som sedan dess är livrädd för grinden...

Bygger du en grind med den elastiska elrepsgrinden enl anvisningar så ska den aldrig hamna på backen...

Du ska ju bygga grinden så att du har den elastiska grinden "genom" en stolpe, så den fortsätter även på den andra sidan att "dra ihop sej" å kan iom det sätta handtaget så det sitter fast mot stolpen sen tar man bara tag i handtaget å drar ut det igen å sätter fast på andra sidan ...

Dom elastiska elrepsgrindar jag har sett har för högt ohmtal för min smak:-(

Men Thomas N´s idé är ju inte dum, förutom grävningen då:-)

Har inte använt någon själv men syrrans häst fick hela svansen full med fjädergrind :crazy: ...nu var hon så lugn och sansad att det gick bra...ingen panik...mer förundran över vad det var som hängde efter henne hela tiden ;) ...Jag har vanlig bred tråd i mina grindar. :cool:

Jag såg en grind med elrep som rullar upp sej i en "sak", typ som dammsugssladden.....kan det varit på boleprodukter???

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Jag har några frågor angående foder. Min häst har varit på träning och skall börja utfodras med hel havre och betfor samt protein...
Svar
13
· Visningar
807
Ekonomi & Juridik Hej! Idag på morgonen (runt 9) var jag i hagen hos hästarna där ligger en stor lada längs sidan och bakom den våra grannars hus... 2
Svar
24
· Visningar
2 248
Senast: Grazing
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er... 2
Svar
28
· Visningar
4 434
Senast: Lavinia
·
Utrustning Jag har haft vanliga hederliga snösulor på alla hästarna jag ägt sedan mitten på 90-talet och det har alltid fungerat klockrent, tills...
Svar
14
· Visningar
918
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka