Fjädergrind

• Hästmänniskan
  • Trådstartare Trådstartare linda746
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 39
  • Visningar Visningar 4 221
Sv: Fjädergrind

Vi har haft det, men eftersom hästarna har en sk viloplats vid grinden och även vattenkaret vid samam ställe så händer det att nåns svans fastnar, sen har man hästar i tädgården och en flera meter fjädergrind att ta reda på...
Så nu har vi gett upp den idén. Vi fick ju bara köpa nya alltför ofta..

Men i övrigt (när inga hästar fastnar) tycker jag den är jättebra, lätt att hantera när man tar in endast en häst tex.

ÄÄÄntligen en som fattat hur man egentligen kopplar grindar...Alltför många människor gör ju helgalet just vid grinden..Klart den ska bli strömlös när man använder den för passage...

Så här ska det se ut: inte så svårt.

grindnol.jpg

Mynta2 skrev:

grindnol.jpg

Eller ännu enklare... Strunta i att sätta grinden i STRÖMFÖRANDE tråd. Sätt den i egen hållare på den sidan man inte vill ström ska komma till den och sen på handtagssidan sätt den så den får ström... Så slipper man gräva kabel alls...

Vi har fjädergrindar överallt, tyvärr.

Båda stora hästarna har fastnat i dem, med 20 meter lång fjädergrind + kortklippt svans som resultat. Inget vidare..

Jag skulle vilja ha de elastiska elrepen, dock är de ganska dyra.

corzette skrev:
Eller ännu enklare... Strunta i att sätta grinden i STRÖMFÖRANDE tråd. Sätt den i egen hållare på den sidan man inte vill ström ska komma till den och sen på handtagssidan sätt den så den får ström... Så slipper man gräva kabel alls...
Jag förstår inte hur du menar. Hur leder du strömmen vidare då?

Mynta2 skrev:

grindnol.jpg
Ja precis så!! Bortsett från användande av fjädergrind.

Det är många lantbrukare som gör just så här men konstigt nog inte så många hästägare. Men för lantbrukare med större ägor är det viktigt att strömmen leds vidare även när grinden är öppen.

Jag har en "skitenkel" (urs.uttr.) lösning på att inte ha ström på elastiska grindrepet när man öppnar för djur - Det är bara att fästa ett extra handtag i andra änden och ta av båda handtagen.
Lätt som en plätt! :D
Nu är inte mina hästar rädda för grinden, men vid besök av andra hästar brukar jag göra så.

Ja det var en smart lösning förvisso.

Jag vill dock kunna öppna och låta det vara öppet under en längre tid och fortfarande skall strömmen ledas vidare. Men det beror ju såklart på hur vi har våra hagsystem uppbyggda.

Precis, mitt hagsystem är uppbyggt på ett sådant sätt att det alltid är ström "på andra sidan" grinden, då strömmen går utmed yttersidorna på alla hektaren, och alla andra "småsystem" med olika hagar, får ström från "ytterstaketet", och därmed är självförsörjande, kan man uttrycka det. Jag kan alltså öppna pemanent mellan olika hagar, utan att de för den skull saknar ström.
Och vitsen i den historien, med att ha två handtag på alla elastiska elrep, är att jag kan ta bort dom om jag vill, och hänga dom på en krok på väggen. ;)

Tölva skrev:
Precis, mitt hagsystem är uppbyggt på ett sådant sätt att det alltid är ström "på andra sidan" grinden, då strömmen går utmed yttersidorna på alla hektaren, och alla andra "småsystem" med olika hagar, får ström från "ytterstaketet", och därmed är självförsörjande, kan man uttrycka det.
ja så skulle jag gärna ha det också. Men om 10 år kanske det är så... :angel:

Man kan sy en sorts "socka" till fjädergrinden vilket gör att hästarna inte så lätt fastnar med svansarna. Det innebär att man av tyg syr ett rör som ska vara så långt som man brukar dra ut grinden när man öppnar och stäcker och helst typ en meter längre. man trär denna över fjädern och fäster i bägge ändarna. Tex med tunnt och starkt rep som man knyter fast i fjäderns ändöglor. Stömmen kommer ändå genom tyget (obs inte tex galon eller tyg med väldigt mycket syntet i).

Annars kan man ju ha trägrindar. ( Vi har ganska smala trägrindar på en del hagar och det är faktiskt smidigt).

/KT

Tölva skrev:
Jag har valt att ha elstiska repgrindar överallt. Jag har många!
Och jag tycker att de är suveräna.
Man kan "bygga om dom" till vilka längder man vill, dels med hjälp av färdigköpta "förlängningsbitar" och dels klippa och knyta handtag i båda ändar om man så önskar.

Jag har gjort likadant. Köpte först elrepsgrindar, men eftersom de är lite dyra så har jag i fortsättningen köpt "förlängnings-elastiskt-rep" och satt handtag på dem. Kanonbra och billigt. :)

/Pooh som haft hästar i hagar med fjädergrind två gånger och bägge gångerna fått reda ut svansen från bortsliten uttöjd fjädergrind på rädd häst.

TomasN skrev:
Jag förstår inte hur du menar. Hur leder du strömmen vidare då?

Nu förstår jag inte vad du menar ? Har du inte ström som vandrar i HELA hagen ??? Den går ju runt..... Så har du handtaget isatt med ström till så går ju strömmen genom grinden, men tar du bort handtaget går ju strömmen ändå till andra änden genom att följa hagens tråd hagen runt...

Tråden behöver inte gå runt och tillbaka där man startade för att det ska bli ström. Alltså, en hage måste inte vara rund/fyrkatig. Där man börjar dra tråd, där behöver inte tråden sluta...typ att dom måste mötas. ett elstängsel kan sluta vart som helst, el vandrar inte *runt'..el kommer som impulser och till detta behöver inte hagen sluta och börja på samma ställe.

Bubbla skrev:
Det finns både för och nackdelar med fjädergrindarna. Fördelen är väl främst att den drar ihop sig så att man slipper stå och hantera en lång grind. Nackdelar; många hästar reagerar på ljudet när de drar ihop sig, de drar ut sig med tiden och förblir utdragna, en del hästar verkar ha svårt att se dem och springer in i dem, hästarna kan fastna i dem. Men som sagt så har jag inte sett någon häst som (trots att jag sett flera fastna i dem) gjort illa sig på dem.

Det lät som en bra sammanfattning av grindarna tycker jag. :bow:
Har haft oftast haft just fjädergrindar vid de flesta hagar vid sommarbetet och det har fungerat bra. Då står hästarna ändå så pass sällan vid grinden så risken att de skulle smita, eller dra igenom på något sätt känns ganska liten.

Min häst tycker dock att fjädergrindar är läskiga och hoppar oftast i luften när man öppnar hagarna med dom. Dessutom låter den ena konstigt, den som sitter vid rasthagen.

Förövrigt har vi elrep vid resterande hagar, det funkar bra men då är de flesta grindöppningarna inte Såå breda. Annars kan jag rekommendera de andra, lite dyrare grindöpnnningarna som också liksom är elastiska. De är super!

Vanlig grind, av typ trä kan också fungera annars.

15415.jpg

Jag använder denna typ av grind.
Den du visat på blid funkar säkert kanon så länge den "dras in".

Har provat bandrullegrinden, det var ett tag sedan, och kanske då ett annat fabrikat, jag vet inte. Men jag använde den i ett annat syfte än att hålla i handtaget och låta repet åka sakta in.
Jag hade nämnligen en datastyrd autamatisk grindöppnare, som släpper det elastiska repet vid det klockslag den är programmerad till.
Det klarade inte bandrullekonstruktionen, det blev väl en alltför hastig "inrullning", eftersom ingen då håller i repet i andra änden, så den gick sönder direkt.
Men dels är det väl inte meningen att man ska använda den så, antar jag, och nu kanske det finns bättre bandrullar dessutom.
Så jag fick använda en annan variant.

linda746 skrev:
Har en fråga om fjädergrind skall kombineras med elstaket. Vill veta om de fungera bra har hört både positivt och negativt. Vill helst veta om det är några som använder det och om det fungera eller hästarna fastnar i det ofta.
Tack på förhand en som undrar.

Har också haft en häst som fastnat med svansen, kommer aldrig mer att använda fjädergrindar.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Jag har några frågor angående foder. Min häst har varit på träning och skall börja utfodras med hel havre och betfor samt protein...
Svar
13
· Visningar
810
Ekonomi & Juridik Hej! Idag på morgonen (runt 9) var jag i hagen hos hästarna där ligger en stor lada längs sidan och bakom den våra grannars hus... 2
Svar
24
· Visningar
2 251
Senast: Grazing
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er... 2
Svar
28
· Visningar
4 435
Senast: Lavinia
·
Utrustning Jag har haft vanliga hederliga snösulor på alla hästarna jag ägt sedan mitten på 90-talet och det har alltid fungerat klockrent, tills...
Svar
14
· Visningar
918
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka