Fixera tabellrutorna?

S

Spider84

Kan man koda så att en ruta i en tabell blir en exakt storlek vare sig om det är text eller inte i den?

Och hur skriver jag då? Antar att det är height m.m., men hur är en annan fråga.

<table>
<tr>
<td width="XX" height="YY">cellens innehåll</td>
</tr>
</table>

Ska det vara _exakt_ anger du måtten i pixlar, men ska de anpassa sig till storleken på webläsarens fönster anger du i procent.

Lite problem med rutorna.

Jag har lagt upp detta så länge:

http://medlem.spray.se/hoppaner/kurs.htm

Och som ni ser har jag inte "fixerat" rutorna än. Ska greja med det snart. Problemet är att jag vill ha in en kurs till under Västergötland, under den kursen i Lerum. Alltså en kurs som kommer senare i mars, men hur jag än gör så vill inte rutan lägga sig där. Den hamnar antingen under april och då ser ju brotten mellan kodningar ut så här:

</td>

<td>

Eller så hamnar den i januari "under" mars kursen och då ser brottet antingen ut så här:

</tr>

<tr>

eller bara

</td>

<tr>
<td>

Hur ska jag koda för att få det rätt?

Du vill alltså att det ska finnas en cell under Lerum-kursen och foga samman de celler som det inte är någon text i?

I sådant fall skulle jag koda tabellen såhär:

<table border="0" cellspacing="1" bgcolor="black">
<tr>
<td bgcolor="#FFFFFF">Januari</td>
<td bgcolor="#FFFFFF">Februari</td>
<td bgcolor="#FFFFFF">Mars</td>
<td bgcolor="#FFFFFF">April</td>
<td bgcolor="#FFFFFF">Maj</td>
<td bgcolor="#FFFFFF">Juni</td>
</tr>
<tr>
<td bgcolor="#FFFFFF" colspan="2" rowspan="2"></td>
<td bgcolor="#FFFFFF">Lerum...</td>
<td bgcolor="#FFFFFF" colspan="3" rowspan="2"></td>
</tr>
<tr>
<td bgcolor="#FFFFFF">Ny kurs...</td>
</tr>
</table>

Sedan kan man ju fixa till färger och sätta in värden för height och width i table och/eller td-taggarna.

Du är så hemsk. Ska jag behöva ta med allt det också...suck. :devil:

En sak i taget. Vad står colspanoch rowspan för? Bara så att jag har koll på det innan jag ger mig på fler rutor.

Tycker du att jag ska färg trots att det bara ska vara svart? Går inte "grundkodningen" på sidan in och styr det?

Okej nu kopplade jag att det var bakgrunsfärgen. Lite kul att kunna ändra den i tabellen.

En fråga bara. Jag försöker ändra storleken på skriften i rutorna så att den är mindre än den jag använder annars, men jag lyckas inte med det. Jag kan få den större men inte mindre. Har +0,7 i vanliga fall och jag kan få den att minska till +0,6, men längre ned så händer det inget alls. Någon som vet varför?

Morr...

Försöker få tabllerna att bli bredare så att en mening får plats på en rad, men det vill sig inte. De blir bredare upp till ca 150, men sedan står de fast där. Jag breddade även den tabellen de ligger i så det är (nog) inte den som "stryper".

Någon som vet? *ja, jag vet jag är jobbig* :angel:

Har lagt upp det jag gjort på hemsidan nu så titta in på den adressen jag angav ovan så kan ni titta om det hjälper.

Fattade för övrigt vad colspan och rowspan var.

Jag förstår inte riktigt problemet om jag ska vara ärlig. :crazy: När jag testade att ändra storleken hade inte jag något problem med det. Vilken cell är det du vill förstora?

För övrigt kanske du kunde ändra teckenstorleken om du vill få plats med mer text. Det blir mycket sidledsscroll annars.

Nu ska vi se...

Jo jag vill ändra så att alla celler blir bredare för att få plats med ett helt namna (Kontaktperson: ............)

Och så vill jag ändra teckenstorlek, men det tycks inte funka? :confused:

Känner mig helt handikappad. Borde ha någon inflyttad som kan detta. :D

Stackars Dasjenka säger jag bara:

Nu strular det med detta:

<br>
<br>
<br>
<br>
<h3>Västerbotten</h3>
<table border="0" cellspacing="1" bgcolor="black">
<tr>
<td bgcolor="#6699FF" width="1000" height="5" align="center"><b>Januari</b></td>
<td bgcolor="#6699FF" width="1000" height="5" align="center"><b>Februari</b></td>
<td bgcolor="#6699FF" width="1000" height="5" align="center"><b>Mars</b></td>
<td bgcolor="#6699FF" width="1000" height="5" align="center"><b>April</b></td>
<td bgcolor="#6699FF" width="1000" height="5" align="center"><b>Maj</b></td>
<td bgcolor="#6699FF" width="1000" height="5" align="center"><b>Juni</b></td>
</tr>
<tr>
<td bgcolor="#99CCFF" width="1000" height="150"><b>Katrin Wallberg</b><br>* 2 Vindeln<br>Kontaktperson: Lena Tegström,<br>tel 0933-103 93,<br>rina97@swipnet.se</td>
<td bgcolor="#99CCFF" width="1000" height="150"><b>Katrin Wallberg</b><br>* 8 Norsjö<br>Kontaktperson: Veronica Granström,<br>tel 0918-202 26, mobil 070-603 79 68<br>ulriks71@hotmail.com</td>
<td bgcolor="#99CCFF" colspan="4" rowspan="2" width="4000" height="150"></td></tr>
<tr><td bgcolor="#99CCFF" width="1000" height="150"><b>Bent Branderup</b><br>* Umeå<br>Kontaktperson: Kia Strandberg (Hippologum),<br>tel 090-12 63 00,</td>
<td bgcolor="#99CCFF" colspan="5" rowspan="2" width="4000" height="150"></td>
</tr>
</table>

Jag vill att kursen för Bent ska ligga under januari, under den första kursen för Katrin, men hur får jag då till "utfyllnaden" av resterande tomma rutor efter andra kursen för Katrin?

Bara mörda mig nu!! :crazy:

Jag löste det...
Suck jag måste lära mig att försöka i fem minuter till innan jag skriker hjälp. *går och gömmer mig*

Liknande trådar

Relationer Hej! Vill börja med att- ja absolut det bästa är ju att bara fråga. MEN nu vill jag fråga här först ;) Snapade med en kille i ca 1...
Svar
11
· Visningar
1 519
Senast: tanten
·
Hästmänniskan Innan jag tar det stora beslutet att köpa min första egna häst tänkte jag att det vore en god idé att först hyra en häst från ett...
Svar
11
· Visningar
1 895
Relationer Eftersom många engagerade sig i min förra tråd som låstes ville jag bara uppdatera er vad som hände med mig. Då jag inte fick nån annan...
23 24 25
Svar
495
· Visningar
42 971
Ekonomi & Juridik Hej! Jag fick ta över en häst som stod i samma stall som min häst. Jag hade under ca 8 månader skött om hästen mer än vad ägaren gjorde...
Svar
3
· Visningar
1 867
Senast: Oknytt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama