Fixad Loksele! vad tycker ni?

Gullan86

Trådstartare
Här kommer FÖRE och EFTER bilder på selen:banana:
jag har då satt upp lokorna eftersom de var för långa + gjort nya hål. som ni ser är remmarna kortare....
vad tycker ni om draglädrets placering? notera dock att på bilden utan förspänning(de nya) så sitter inte draglädret upphöjt rätt på uppehållsremmen.
tycker ni det ser heltdumt ut med så långa lokor som sticker upp? nån nackdel? är lokorna för korta nu som jag satt dom?

tacksam för hjälp:bow:

Före:
1108028.jpg

Efter:
1427545.jpg

Före:
1108026.jpg

Efter:
1427547.jpg

vad tycker ni tog ja till för mkt alltså blev selen för liten eller?
på förebilderna har jag inte dragit bak lokorna ordentligt men på efterbilderna ser de ut som att jag dragit bak dom dåligt med men då har jag tänkt noga på att göra det så jag tror inte de kan ligga längre bak när de inte är i drag.
http://www.fotogalleriet.se/arkivet/synligt_3/01420000-01429999/big/1427559.jpg

förspänt
1427558.jpg

ser bakselen för stor ut? ja får ju linda den hundra varv runt skakeln för den där remmen är så jäkla lång endå är det str ponny i bakselen...hm...

vad tycks om draglinjen? nåt annat att klaga/tipsa på/om?
1427551.jpg

japp fet ponny men de vet jag redan;)

närbild:
http://www.fotogalleriet.se/arkivet/synligt_3/01420000-01429999/big/1427555.jpg
ursäkta trasslet med tömmarna...jaja;)

snälla vill bli överröst av kommentarer...

Senast ändrad:
Sv: Fixad Loksele! vad tycker ni?

No Comments, vill bara säga att bakselen är så konstruerad, så att du ska kunna ha den till en loksele med, så det är bara att snurra på, det fick jag göra.

aha nu fattar jag du menar så man ska kunna fästa den framme vid lokan typ.

vad tycker du i övrigt då? allt perfekt?

Hejdu!

Ja det där ser ut att funka! :D
Snurrar du baksele remmen runt, runt, fram o tillbaka typ!?
Är det synd att korta av den? Göra fler hål??
Lokorna sitter fint, under däckeln har du underlägg samt fått upp skaklarna :)
Lite svårt att se hur rak draglinjen är men jag tror den är det när han drar/går!

Men det måste ta en evighet innan du spännt allt!?
Hur gör du??
Som jag ser det:
Du måste ta loss bukgjorden från däckeltampen och spänna upp skakleögglan för att få loss skakeln.
Samt att du måste snurra beksele remmen flera varv runt skakeln.

Jag, (obs jag :D) hade försökt fått tag på draglinor som passat till spännena som sitter på loken och tagit bort befintlig bukgjord o köpt trav bukgjord och använt skalmremmar till skakelögglan så den inte ev gungar för mycket. På baksele remmen hade jag gjort fler hål ev klippt av den.

/Lisa

Se där! Saker o ting börjar reda upp sig för dig nu.

Hej hopp!! Jag har haft mycket att göra. Sedan har jag det svårt med den mentala orken just nu, svårt trassel på hemmafronten.:(
(inget med hästarna, de mår bra. Men allt rör dom ändå med tanke på att min sambo o jag äger dem ihop o ska allt nu totalskita sig mellan oss så hänger ju pållarna "löst" de också.) Hur ska man kunna välja vem av sina älskade hästar man ska ta med sig i en eventuell separation??

För hur sjutton skulle en delad vårdnad se ut? Gud....jag avlider:cry:

Men oj! Inget hopp för lösning?

Jag o min fd sambo delar på katterna, han mera motvilligt. dvs de bor mest här :)
Du får se det positivt, tur ni inte har varsin Flippan, för det hade blitt lite dyrare att lösa ut.

Jag skickar hoppfulla tankar till dig. :bump:

hejsan:banana:
visst börjar de se bra ut nu, så kul när de börjar fixa sig.
men du tycker inte att det ser för trångt ut under halsen på han som den förra lilla selen?
och va tycker du om draglädrets placering på bogbladet?
har jag satt upp draglädret i uppehållsremmen rätt eller är det för rak lutning?

ser de heltdumt ut när lokorna sticker upp så mkt?

ja ja vet faktiskt inte med bakselen ja testade mig fram det var första gången jag testade den där på bilden, men du tycker det är rätt str iaf eller?

på ena sidan snurra jag bara runt runt inne i baksele öglan sen på andra sidan snurra jag först ett varva upp i skakelöglan på skakeln sen ner runt runt i bakseleöglan men ja vet inte kanske bäst o hålla sig i baksele öglan.

nja den bakselen är väl inget o sälja vidare igentligen det är ju en sån billig från granngården så ja kapar den kanske sen...

japp fixade ett underlägg tyckte det var mycket bättre behövs kanske inte eftersom däckeln är fri från ryggraden men det ser skönare ut:p

stallägaren kika på lokorna och tyckte att ja skulle sänka ner dom lite men ja vet inte...känns som att de kommer hamna så jäkla långt ner så han knappt kan springa eller nåt + att ja måste dra åt den undre remmen(på lokorna) jättemycket för att det ska bli nåt tjajt intill halsen.

ja draglinjen är ju lite väl rak kanske eftersom svängeln sitter ganska högt upp så den blir väl aningen bruten neråt. men som du säger ser säkert bättre ut när han drar ska försöka ta en sån bild med.

ja det tar ju lång tid att spänna för det gör det ju tyvärr....men jag får istället en tålmodig häst:smirk: han står helt lös nu när jag spänner för och väntar:love:

ja du ser rätt...det är inte den smartaste lösningen igentligen ju fast ja tycker det funkar bra om man vill ha upphöjda skaklar + att som du ser har inte min loksele nån normal skakelögla utan den är hm lite speciell så det passade perfekt med draglinorna i den öglan som igentligen hör till skakelremmen.

mmm ditt sätt är ju ett smart alternativ men det krävs ju en del omställning vet inte om ja vill hacka isär denna sele med;)
har ju en bröstsele jag snickrat om:D den är jättebra om hästen kunnat ha bröstsele hehe.

men ja tror man lär sig tekningen ja kan ju räkna alla gånger ja kört han typ så ja tror man får snits på det sen med...
för så lång tid tar de ju inte så man inte står ut...kanske 10min nåt sånt.

känns lite trist och ta bort bukgjorden med den är helt ny för selen restaurerades med nytt läder för inte så länge sen me...

skakelremmar från travet har jag ibland om de sitter tunt folk i:crazy: för då har vagnen en tendens att kunna stegra sig haha...så de e inte sådär superkul och den bukgjorden tar ju inte i under magen direkt heller.

men med din ide får man bara en gjord va?:o

tack för ditt svar:bow:

Lite off topic, men kan du inte ta lite mindre köksbord och sånt, hellre kompisar än möbler!
Lotta

Jovisst skulle jag kunna det, men sånt där måste man nog diskutera igenom rätt noga. Sambon är ju så fäst vid djuren att han inte bara släpper iväg dem med ett bord i utbyte.
Så jag kan ju inte bara ta det jag vill ha o knalla iväg.

Dessutom den ekonomiska biten, har jag verkligen råd och tid att ensam ha hand om båda två och ge dem den utbildning de behöver? Det tror jag nästan inte.
För då skulle jag ju behöva betala stallplats för 2, nu står de gratis hos hans föräldrar. Skulle kännas rätt vrickat att behålla dem där och fortsätta komma ut dit.

Dessutom är jag ju jätteledsen! Jag vill ju inte att det ska bli såhär!
Vissa stunder känns det som att jag helst bara vill lägga mig ner o dö....

Förlåt Gullan!! Nu ska jag inte förstöra din tråd mer med allt mitt.
Jag har nog inga fler kommentarer angående din selning just nu.
Det ser okej ut.

Inte förstör du, det finns nog inte mer att säga till gullan ändå. Nu får hon börja köra istället.

Svårt att säga nåt till dig som kan trösta och peppa. Jag vet hur det känns och det är en liten ensam kamp, som såklart kommer att lösa sig och det kommer bli bra och du kommer hitta en trevlig grabb därute...
Jag och min sambo bråkade skitmycket, och sen gav vi upp och flyttade ut, och nu mår jag bra och han bra så nu har vi liksom hittat varann igen, fast vi är inte tillsammans, det vågar vi inte.

Många internetkramar!

Det där ser ju bra ut o du gör ju som du tycker.
Hehe här har jag varit i farten och ändrat lite på mitt vis, finn fem fel :angel:
JRFODOCPIRPMK.jpg

Annars ser det som sagt bra ut det du gjort! :bump:

/L

Liknande trådar

Körning tycker ni denna loksele passar till min lille häst? lokselen är 60cm lång hästen är 126 i mkh. jag vet att den sitter för långt...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
15 416
Körning funderar nu på om ja ska ta o köpa en loksele kanske eftersom min pålle har så dåligt med plats där bröstan ligger. men kan inte så...
Svar
13
· Visningar
5 328
Senast: _L_
·
Utrustning hej är lite i ett dilemma... har en wintec dressyrsadel cair 500 som just nu inte passar hästen ev har han fått ont av den...den ser...
2
Svar
30
· Visningar
2 458
Senast: Gullan86
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Västeråsträffstråden
  • Vad gör vi? Del CCVIII
  • Valet i USA