Fixa vävd matta där kanten är sliten?

95johsv

Trådstartare
Går den att rädda? Har idag vikt in kanten och silvertjepat men vill göra något mer permanent. Ena kanten är skadad in på själva mattan tyvärr.
 
Går den att rädda? Har idag vikt in kanten och silvertjepat men vill göra något mer permanent. Ena kanten är skadad in på själva mattan tyvärr.
Vad är det för sorts matta?

Sy för hand?

Ta till en som är proffs på att sy och låt sätta på ett kantband?
 
Den är vävd som en trasmatta men med ullgarn.

Går inte att endast dra på ett kantband. Den är inte hel nog för det tyvärr.
 
Har den fransar? I så fall repa upp så pass många varv att skadan inte syns och knyt nya.

Har den kantband klipp upp, repa upp tills skadan inte syns, knyt till fransen. Sy sedan fast ett nytt kantband.
 
Kollade lite mer igår efter era tips, det borde gå och repa upp och sedan knyta om på 90% av mattan, tyvärr är 10% sytt ihop så just där går det inte att repa upp. Funderar på om jag repar där jag kan och knyter om, sedan syr ihop den biten som är sydd idag på undersidan och sedan klipper loss den gamla sömen så den blir jämn. Sedan syr jag på ett brett band over hela så man inte ser skillnaden. Det kan bli snyggt, frågan är, håller det?
 

Liknande trådar

Övr. Katt Jag köpte en pusselmatta för att kunna få ut matta i hela hallen då den har en del kanter å annars hade jag behövt måttbeställa å vet...
Svar
16
· Visningar
1 032
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 965
Senast: Blyger
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2
Svar
30
· Visningar
3 046
  • Artikel Artikel
Dagbok Känner att jag behöver skriva av mig lite efter den här dagen, det har ju varit några turer med min älskade hund. Han trivs inte med...
Svar
16
· Visningar
3 166

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Senil häst?
  • Ridskoleryttare
  • Ordspråk

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp