Fitness häst med rutor på magen, gödningsstips mottages varmt.

Sv: Fitness häst med rutor på magen, gödningsstips mottages varmt.

Rutorna på magen menas med att hästen är väldigt vältränad och har mycket muskler överlag på hela kroppen, det som oroar mig är att hon inte går upp i vikt oavsett hur många kilo gorvfoder/kraftfoder hon får. Se bild under mitt användarnamn så ser man att hon inte är överviktig.

Jasså? vad häftigt, då är ju min häst rätt vältrnad.. på magen i alla fall. Värre med resten av kroppen, då han inte vill muskla sig alls :(

Men har du provat med korn också? Havre ger ju hästen mest energi och inte något fett. Men korn är rätt fetthaltigt. jag är inte så bra med foder jag heller. Men vi har en häst i stallet som har svårt att lägga på sig, och magrar ganska lätt. Detta ger de till henne:
Morgon: 1/2liter korn 1/2 liter havre
Kväll: 3Kg hö, 1/2 liter betfor, 1/2 liter havre 1/2 liter korn. plus vitaminer.
Natt: 3kg hö
Fri tillgång till hö i hagen.

Sen har ju vi ganska näringsrikt hö, så det väger nog upp behovet en del.
Har hon svårt att muskla sig, eller är hon bara mager?
Min häst vill inte muskla sig alls, har bara kraftiga muskler på magen, och bogen. Ej i rygg och på bakdelen. Har fått tipset att ge honom extra E-vitamin eftersom det hjälper till med muskelfästningen.
Har du ingen tränare som du tränar för? I så fall kanske han/hon kan ge dig tips på hur du ska göda henne, tränare vet ju ganska mycket om hästar. Annars kan du kanske ringa någon upplysning, eller rådfråga en veterinär?

Jodå, tränaren och övriga hästfolk tycker att hon är supersnygg i kroppen, det är bara jag som tycker att hon skall runda på mer under magen. Men det verkar som om det som inte läggs på musklerna åker med ut och inget överskott fastnar. Kanske en kalashög förbränning? Jo hon äter numera en ökning på redan flera kg kraftfoder/dag. Istället ger jag nu:

Morgon:
0.5kg havre, 0.5 kg korn, 0.5 kg betfor, kiselgur
Fritt hösilage i hagen (kl 8-18-19 äter hon detta)

Mellanmål:
0.5 kg havre
0.5 kg korn

Kväll:
1kg havre, 1 kg korn, vitaminer/mineraler
1kg Lusernhack (gillar hon ej men jag envisas)
4 kg hö
Tokosel 1 ggr/vecka (e-vitamin)

Hon äter 4 kg kraftfoder/dag utan att det märks. Hon ser likadan ut, dock syns eller känns inga revben. Avmaskad är hon kontinuerligt.
Det som ej tas upp som energi i havre och betfor läggs på hullet har jag hört. Jag får nog leva med att jag har en häst som ej kan bli rund om magen....

Det är inte bara hennes kroppsbyggnad som är sån då? Vissa hästar ser ju lite magra ut även om de har hull. Om hon har muskler och inga ben och knotor sticker ut, så behövs nog inget mer fett än det hon har. Bara hon får tillräckligt med träning oc motion så tror jag inte det är så farligt. Börjar ben och knotor sticka ut skulle jag ta mig en funderare, men annars är hon nog sån av naturen. Det är ju precis som vi människor vissa har lättare att lägga på sig än andra. men om hon som sagt ändå inte ser mager ut, och så vida inga ben och konotr syns så tycker jag inte du ska oroa dig.
Värre med min pålle :(

Finns många bra foder med högt proteininnehåll på marknaden, t.ex:
Hippo alfa (som ovan nämnts, 135 smrp/kg)
Krafft Protein (330 smrp/kg)
Krafft Pluss Grön (200 smrp/kg)
Mustang Protein+ (130 smrp/kg)
Dodson & Horrell har också ett stort fodersortiment med högt proteininnehåll i sina foder (130 - 190 smrp/kg) som är smakliga.

Har prövat många alternativ till mitt kräsna, matvägrande skrälle, och vi använder i dagsläget kraffts sortiment, vilket funkat fint hittills.

Finns många bra foder med högt proteininnehåll på marknaden, t.ex:
Hippo alfa (som ovan nämnts, 135 smrp/kg)
Krafft Protein (330 smrp/kg)
Krafft Pluss Grön (200 smrp/kg)
Mustang Protein+ (130 smrp/kg)
Dodson & Horrell har också ett stort fodersortiment med högt proteininnehåll i sina foder (130 - 190 smrp/kg) som är smakliga.

Har prövat många alternativ till mitt kräsna, matvägrande skrälle, och vi använder i dagsläget kraffts sortiment, vilket funkat fint hittills.

Jag ska testa Hippo Alfa, Krafft och Mustang äter hon ej.

alfan var jag mycket nöjd med, och hästen också till en början. små pellets.

dodson & horrell har däremot Build-Up som är i musliform om hästen inte vill äta pellets, kanske funkar bättre?

Jag har gett henne Mustang protein+ tidigare som hon åt för att efter sommarbetet rata detta. Då köpte jag Mustang Musli och det petar hon bort så det ger jag dotterns shettis tills det är slut. Jag har aldrig varit med om en hopplösare häst. Hon är supersnygg i kroppen men det är det lilla runda under magen som jag vill att hon lägger på sig, istället för att se ut som vissa galoppörer, uppdragen. Hon är ej stressad heller. Mycket arbetsglad och positiv hela hon. Ja då är det nog ingen idé att prova Hippo Alfa utan se till att hon äter mer korn/havre som hon gillar men som inte fastnar så bra på hullet...:(

Hippo alfan kostar bara runt 130 kr/säcken, så det kanske är värt att prova en säck och se hur det går?

Vår ratade müsli men accepterade Hippo Alfa. Just D&H´s müsli som han ätit tidigare, ratades totalt. Vi såg heller ingen skillnad (mer än i plånboken) när vi gav Build Up. Vi köper den ändå hyfsat billigt direkt från agenten (närmast).

Vi fick också backning av veterinären som sa att tandstenen var helt oacceptabel i mängd, avtog helt ett halvår efter att vi slutat med müsli. För mycket melass...

jag får nog säga som någon annan. inga ben som sticker ut= ingen fara. det är bara att acceptera att din häst är i i topptrim. hon äter det hon behöver och känner väl att hon inte behöver sluka allt hon kommer över, hon har ju mat hela dagen. men jag håller med, den härligt runda fina magen är ju underbar, som de flesta får njuta av hela sommaren. lycka till.

Antar att du glömde skriva knapplån, eftersom jag inte har något sto som stämmer in på den beskrivningen du rabblar.

Ja då kan det var värt ett försök med Hippo Alfa. Få se om det behagar damen. Tack snälla ni för alla tips, de mesta har jag redan provat under dessa år men alfan och dodson har jag ej testat. Tänderna är ju jättebra på henne men ger melass tandsten då tänker jag hålla mig borta från all musli, även till shettisen. Hur är det då med betfor? Hon får ju en liter om dagen och jag läser ju mycket vetenskapliga studier och har varit anti mot betfor pga sockret. Då har till och med veterinärerna svarat att hästar går upp i vikt av det och att det är bra för tarmarna. :confused:

Jag tycker det finns många varningstecken runt betfor, som faktiskt rubbar hästens tarmbalans. Vet ju vad som händer med människokroppen när vi äter socker, magen ballar ur på många.

Undviker därför socker i hästens foderstat så långt det är möjligt.

I så fall tycker jag olja är bättre som energigivare (lägger sig på fläsket)

Vad du ska ge hästen egentligen beror också på vad du har för värden på hösilaget, och hur mycket hon får av detta.
Har du en låg kvot, är det bästa att lägga på proteinrikt foder. Har du en hög kvot kan du dock med fördel fodra med tävlingsfoder, som får upp fettet. Så mycket hösilage hästen kan äta är det bästa uppbyggande, och sen fylla på med kraftfoder för att komma upp i kvot.

Vad du ska ge hästen egentligen beror också på vad du har för värden på hösilaget, och hur mycket hon får av detta.
Har du en låg kvot, är det bästa att lägga på proteinrikt foder. Har du en hög kvot kan du dock med fördel fodra med tävlingsfoder, som får upp fettet. Så mycket hösilage hästen kan äta är det bästa uppbyggande, och sen fylla på med kraftfoder för att komma upp i kvot.

Hon har fri tillgång på hösilage i hagen där hon är 10 timmar/dag, 4 kg hö i boxen + 1 kg lusernhack i boxen trots att hon ratar allt med lusern. Hövärdena är katastroflite protein, har försökt med soja, olja, pelleterat foder och hon bara vägrar och rent ut sagt svälter hellre än att äta detta kraftfoder/tillskott. Nu har hon rejält med korn och havre som hon tycker sådär om, men det går i under en hel natts ätande till och från.:crazy:

I och med att din häst är så pass kräsen med vad den vill stoppa i sig så får man tyvärr prova sig fram och se vilka fodermedel den vill äta, vilket kan innebära pengar kastade i sjön.

Tips! Tungelstaboden söder om stan säljer många fodersorter till kilopris (alltså även pelleterat) så det kan vara ett billigare sätt att prova, om man inte kan låna på sig några kilo av olika foder av kompisar för att se om det passar hästen i smaken?

En annan variant är att ge ett högkoncentrerat proteinfoder, såsom Krafft Protein (ca 330 g smrp/kg). Det innebär att det kan räcka med att pilla i hästen ett halvt kilo om dagen för att balansera upp hela foderstaten.
Min häst är precis lika jobbig som din när det gäller att få i sig foder, men just Krafft protein och Krafft pluss grön verkar hon gilla! I och med att jag kan ge så lite av det, så äter hon det med god aptit.
Jag har en öppnad säck av vardera i stallet, om du vill ha några kilo att prova på din häst?
PM-a mig isf!

Liknande trådar

Hästvård Jag behöver lite hjälp med att få upp min häst i vikt.. det är en arabvalack på 9 år som åkte på borrelia i somras. Och tappade enormt...
Svar
4
· Visningar
1 163
Senast: MissMisty
·
H
Foder & Strö Jag har en foderhäst som rids ganska hårt 4-5 dagar i veckan (hoppning, markarbete, dressyr) sen så går han lugnt 1-2 dagar då ägaren...
Svar
8
· Visningar
1 266
Senast: Jessica
·
O
Foder & Strö Min häst är periodvis så lös i magen. Just nu rinner det och det svider på stackarn. Han står mycket pga skada. Liten hage men skrittas...
Svar
11
· Visningar
2 101
Senast: Opi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka