fiskar och kokosnöt

S

Skumbananen

Jag läste på någon sida på internet att man kan ta kokosnötens yttre skal och med det göra grottor till fiskarna. Behöver man göra något med kokosnöten först? T.ex. koka den i vatten eller låta den ligga i vatten för att ämnen som kan förstöra vattnet ska tas bort..
Så att inte fiskarna dör, tänkte jag.

Sv: fiskar och kokosnöt

Har jag helt glömt av, läste om detta när jag inte hade nåt akvarie uppe!
Du får dela den och plocka bort köttet.
Man kan ju silikona ihop den sen om man vill ha den hel!
Har hört att den kan färga av sig inte säkert men koka den så är det lätt att plocka bort det sista av köttet från den sen oxå.
Håren på den kan man nog göra som man vill med. Har för mig någon sa att malarna tycker om det.
Måste införskaffa detta när jag handlar imorgon!
Det var en bra idé du kom med! :bow:

Åh jag har ju en mal, som kanske blir glad då!

Okej, då ska jag koka den. Vad roligt det ska bli att fixa!

Vet du var man kan köpa silikon till akvarium, som inte är så dyrt? Behövs väl ingen bättre kvalité om man bara ska klistra fast sand/stenar på kokosnöten och göra den kamouflerad.

Vilken byggmarknad som helst, MEN det måste vara ättiksbaserat! Det får inte vara antimögelmedel i.

ättiksbaserat, det ska jag komma ihåg.
Så det finns olika akvariumsilikon på det viset också? Vad händer om det är antimögel?

Då dör fiskarna på en timme eller två ungefär. Det är väldigt giftigt.

För att förtydliga mig, det finns inget akvariesilikon som innehåller antimögel. Frågan är bara hur man vet att det är akvariesilikon innan man kollar efter noga.

Jaha...:idea:
Men det brukar kanske stå på tuben att det är till för akvarie?

Vad bra!
Tack så mycket för hjälpen!! Inte lätt att vara ny på områden:):bow:

Jag har kokat kokosnötsskal några gånger (avmaskningskur för rådisarnas leksaker), och det färgar som satan. Men jag har för mej att de flyter? :confused:
Kan ha fel, det var ett tag sen....

Ja, kan kankse stämma, men om man sätter ihop kokosnöten och gör ett hål så vattnet strömma in så kanske det håller ner den, och kanske är lättare att stoppa ner i sanden eller nåt. Jag vet faktist, jag har bara läst om att man kan ha kokosnöt i akvariet, inte sett nån bild på hur det ser ut! Men man kan ju lägga stenar uppepå eller nåt så det ser ut som en grotta kanske!

Ja det låter ju spännande! Jag skulle också vilja ha akvarium, men då ska det följa med en skötare.... :cool:

Fast de färgar inte så mkt i rumstempererat vatten. Jag har haft mitt skal legat i två veckor i vatten för att det skulle färga av sig, bytt vatten under tiden och nu färgar det inte mer.

Däremot kanske de flyter..men ja, ett hål var ju smart..

nej så är det nog, jag har ju bara kokat och första gången färgade det massor och gången efter mycket mindre.

nej det kan jag inte tänka mej, det måste ju vara en ofarlig pryl. Det är ju liksom bara ett frö (eller nåt?) . Det kan inte vara farligt för fiskarna när det bara slutat färga... Färgen kanske inte är farlig heller, men det ser ju inte så trevligt ut.

Nja, om det färgar kanske det försurar?

En annan fråga, om jag ska klistra på stenar/grus på kokosen måste jag då ta bort håret på den? Det är smartast kanske..

:rofl: vilka härliga funderingar! :love: Jag skulle nog raka den innan ja....

Ja, men jag vill ju inte göra fel när jag aldrig hållt på förut:D Raka kanske man kan göra ja! Det kanske är lättast och snyggast!:idea:

Nu har jag iaf köpt silikon och stenar! Kommer nog att bli supersnyggt!

Liknande trådar

Hemmet Lägenheten ovanför mig har fått nya boende. Vet att jag tidigare har skrivit om mitt lyhörda hus och att det hörs särskilt mycket från...
12 13 14
Svar
272
· Visningar
25 566
V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 410
Senast: valpköpare
·
Övr. Hund Jag har en 7 årig hane som jag nu behöver låta vandra vidare. Han har under hela livet kämpat med en rad sjukdomar och skador och...
2
Svar
33
· Visningar
5 596
Senast: Ava22
·
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
5 149
Senast: Sasse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar