Fishund - foderhjälp? Tips och råd tack!

Zoya

Trådstartare
Alltså, nu börjar jag tröttna på lillhundens ruttna fisar. Hon kan sitta bredvid mig och så kommer det en ljudlig prutt så t o m hunden själv kollar sig där bak lite undrande. Detta händer flera ggr varje dag och de luktar :devil::devil:

I början åt hon James wellbeloved men det är tydligen känt för att vara ett fisfoder och efter 4 månader på det utan att det slutade så bytte jag till ANF Holistic som jag annars är nöjd med men fisandet fortsätter och t o m den andra har börjat fisa till och från.

Alltså, detta problem har jag INTE haft förut. Vad f-n ska jag ge hundarna för mat utan att det ska kännas som Auschwitz här hemma :crazy::mad: ?

Har funderat på Standardt, Cenaturio eller Orijen. Någon som har erfarenhet av dessa?
Andra tips tas gärna emot också. Dock inga ICA-foder för det ger jag INTE :cool:

Sv: Fishund - foderhjälp? Tips och råd tack!

Min vovve fes också jättemycket när jag hade Hills. Jag gick över till Eukanuba och nu så händer det ytterst sällan, och händer det, luktar det inte apa! Om du vill kan du Pm:a lite om din vovve så kan jag hjälpa dig att välja vilket som kanske kan passa bra (jobbar med rådgivning hela dagarna nuförtiden)

Det finns ett preparat som heter Stomax som är väldigt bra att ge till hundar med gasiga magar!

Det där är ju väldigt individuellt, jag har en "gasare" och Roburs svarta har varit bra, men ack så dyrt de ändrade dock receptet så det fungerade inte längre.
Nu köper jag Revir bas och blandar med älgkött och tillsätter fett själv för att öka energihalten. Fungerar kanon och är definitivt billigare.

(jobbar med rådgivning hela dagarna nuförtiden)
Ville inte låta som någon expert heller, haha, blev lite fel såg jag, för det är jag inte. Men gått en del kurser osv. (Pga jobbet jag har) Så jag kanske kan hjälpa till.

Senast ändrad:

Min vovve fes också jättemycket när jag hade Hills. Jag gick över till Eukanuba och nu så händer det ytterst sällan, och händer det, luktar det inte apa! Om du vill kan du Pm:a lite om din vovve så kan jag hjälpa dig att välja vilket som kanske kan passa bra (jobbar med rådgivning hela dagarna nuförtiden)

Samma med min och även när han käkade RC men sen bytte jag och han slutade släppa atombomber :D tack och lov!

hahahaha

Mullemonster ska nog inte dricka vin (2 glas... hmmmm).

Läste rubriken och trodde det stod "fishhund".
Undrade vad det kunde vara tills jag öppnade tråden.:rofl:

I övrigt har jag inga råd att ge då Kamlen inte fiser, men lycka till!

*hick*

gonatt:p

Jag har ju min ena allergihund på Standardt Mild. Det är ett av det bästa fodren jag haft.

Det är drygt, välsmakande, mildt som sagt, och han är kanonfin i både hull,päls,avföring och på fisfronten.;)

Jag har provat två fungerande metoder på min voove som släppt ifrån sig otroliga fisar...

1. 1-3 annanasbitar per mål fungerar bra, men bara sålänge man verkligen kommer ihåg annanasen, annars är det tillbaka fortare än kvickt.

2. Vilket jag gör nu. Blandat ut mitt foder som är 16 fett 26 protein med ett "sämre" foder 10 fett 21 protein. Jag personligen har blandat ut med Doggy, men vilket man väljer är ju upp till en själv. Jag fick iden genom att tänka på hur jag själv blir om jag häver i mig för mycket fett :o Jag ville inte byta ut mitt foder eftersom jag är rädd för att pälsens ak bli sämre och så, därför valde jag att blanda ut det istället...

Fungerar på min vovve i alla fall. ;)

Tack för svaren :)
Jag vill ju ha ett foder som funkar på alla tre hundarna (7 år, 4 år och valpen) men med olika varianter (puppy, adult etc).
Mellantiken är ju förhoppningsvis dräktig nu också så det ska vara ett foder som är bra för dräktig och sedn digivande tik ocks¨å.

Standardt verkar ju bra på pappret men de har inte några uppfödarrabatter eller valplådor och det är ju ett minus för mig som har hundar som...hmmm....äter en hel del....

Har även funderat på lupusfoders nya Advance, någon som prövat det?

Måste säga att Eukanuba och alla spannmålsbaserade foder (revir etc) går bort för den gamla tål inte dem, rc gasar alla tre av och hill's vägrade de äta (fick lämna tillbaka säcken).

Jag måste faktiskt slänga in ett skeptikum angående Orijen. Vad jag har sett bland många hundägare (däribland jag) är att deras hundars tarmflora har slagits ut av någon anledning, med blodiga diarréer till följd. Det verkar vara väldigt svart eller vitt hur hundarna reagerar på det, antingen fungerar det superbra eller så blir hundarna riktigt dåliga. Sedan innehåller Orijen både potatis och spenat, något som jag åtminstone tidigare har hört inte är lämpligt för hundar.

Nu har inte jag en fishund, men väl en hund som behöver mycket hög smältbarhet på maten. Det som har fungerat absolut bäst för oss är Nutro Choice Lamm och Ris. Å andra sidan finns det säkert hundar som mår dåligt av att äta det.

Foder är verkligen en djungel.

Tack för svaren :)
Jag vill ju ha ett foder som funkar på alla tre hundarna (7 år, 4 år och valpen) men med olika varianter (puppy, adult etc).
Mellantiken är ju förhoppningsvis dräktig nu också så det ska vara ett foder som är bra för dräktig och sedn digivande tik ocks¨å.

Då tipsar jag om att läsa lite om barf, enkelt att anpassa till olika hundar och olika behov! Och när jag började med det luktade min hund betydligt bättre i bägge ändar. ;)

Ja, jag har också hört det om Orijen men även hört dem som är supernöjda. En stor nackdel med Orijen är priset så den ligger inte högst upp på listan direkt.

Ja, foder är verkligen en djungel. Jag ska nog ändå ta en närmare titt på den dära Advance...

Då tipsar jag om att läsa lite om barf, enkelt att anpassa till olika hundar och olika behov! Och när jag började med det luktade min hund betydligt bättre i bägge ändar. ;)

Jag har Barf:at förut men det blev helt enkelt för dyrt och dessutom är det alldeles för skrymmande och man behöver ha sådan framförhållning... dessutom är mellanhunden av någon anledning inte så förtjust i rått kött (ovanlig hund ja...).

Men som sagt, håller med om att Barf verkligen är optimalt och hade jag obegränsat med pengar och frysutrymme så skulle jag inte tveka... vet att hundar mår absolut bäst på det egentligen.

Ja, det kräver ju en del utrymme, framförallt om man har flera hundar. Färskfoder då? Det går ju inte riktigt lika mycket frysplats till det i alla fall....

Min hund fes som en galning när han åt James Wellbeloved. Kunde knappt åka buss för att han stank så fördjävligt.
Nu äter han Standardt mild. Och visst han fiser lite på det fodret med men inte lika mycket och så är fisarna nästintill luktfria!

Har provat Orijen jag oxå, men tyckte inte det passade min hund. Dyrt var det oxå.

Därför jag sa Eukanuba OCH alla spannmålsbaserade.
Hade jag menat att E var det så hade jag skrivit E och alla andra spannmålsbaserade.

Ja, det kräver ju en del utrymme, framförallt om man har flera hundar. Färskfoder då? Det går ju inte riktigt lika mycket frysplats till det i alla fall....

Har provat Klass och det gillade inte mellanhunden. Kladdigt var det också...

Därför jag sa Eukanuba OCH alla spannmålsbaserade.
Hade jag menat att E var det så hade jag skrivit E och alla andra spannmålsbaserade.
Förlåt, så läste jag det.
Provat deras foder mot känsliga magar då? (Sensitive Digestion)

Liknande trådar

Hundhälsa Behöver tips om mat till känsliga magar. Jag har 2 flacoated retriever tikar. Vi körde Priima's färskfoder bra länge, och det funkade...
2
Svar
24
· Visningar
8 188
Senast: sooetnos
·
K
Övr. Hund Skulle behöva lite tips.. min lilla schäferpojke på 4 månader har kommit på ett litet hyss.. Eftersom jag just nu är hemma hela...
2
Svar
22
· Visningar
1 871
Senast: Kiowa_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka