Fiser "bajsvatten"

Sv: Fiser "bajsvatten"

Nää har inte testat det. Vilken prpviva som helst då? Under hur lång tid tror du man behöver köra det?
Är det vanligt bakjäst då eller det i pulverform?
Tack för svar!!

Blåbär brukade uppskattas mest av min stallkamrats häst som ofta fick Proviva för magen när hon hade fång. Kör några dagar och se om det gör någon skillnad.

Och när det gäller jäst är det vanlig bakjäst i paket man brukar använda. Du kan börja med ett paket om dagen i några dagar och sedan dra ner. Det sägs att cirka en fjärdedels paket är underhållsdos.

Tack för tipsen! Ska testa på lillehäst och se om vi får ordning på pruttmagen :)

Idag har lilleman fått proviva, vilket han tyckte var mums och fick en fin lila mustach :D
Började med ett halvt paket jäst idag så får vi se om det blir nån skillnad!

Hade jag varit du hade jag nog testat en sak i taget för annars blir det svårt att se vad det är som hjälper. Kul han måste se ut med lila mustasch.

Vad är skillnaden? Levande bakterier i bakjäst, hur är det med foderjäst?
Och hur får man hästaskrället att äta jästen?

Jag försökte ge bakjäst till min lilla Räka för fällningens skull, det var det äckligaste hon varit med om sa hon, och var skeptisk till och med mot sockerbitar efter det.

Också nyfiken på skillnaden! Om nu bakjäst har levande bakteriekulturer, har då foderjästen avdödade? Och om levande är bättre, varför har man inte anpassat foderjästen till detta? Hmmm....?

Hade jag varit du hade jag nog testat en sak i taget för annars blir det svårt att se vad det är som hjälper. Kul han måste se ut med lila mustasch.

Jag hade planerat att ge honom ett ½ paket igår och ½ paket idag, sen fortsätta med proviva för att underhålla (om det funkar givetvis). Det känns ju inte helt nyttigt att ge dom bakjäst ändå :)

Hade Vet ute första gången han fick det, direkt efter betet och han sa att det brukar ge sig efter ett tag. Jätte vanligt att det blir så efter betet tydligen. Jag hade dock aldrig stött på detta hos nån av mina tidigare hästar.

Jäst är inte på något vis onyttigt. Tvärtom. Det finns väldigt många som ger alltid som underhållsdos.

Jäst är inte på något vis onyttigt. Tvärtom. Det finns väldigt många som ger alltid som underhållsdos.

Vår gammelvalack gick för magens skull konstant på en underhållsdos för magens skull, annars reagerade han bara vi byte höbal, typ. Men när vi gav jästen hela tiden så stabiliserade den sig efterhand. Han fick däremot 1 pkt om dagen hela tiden under ca 5 års tid innan vi kunde sluta med det. Nu får han bara en kur om vi märker att det behövs...

/Camilla

Väldigt många ger sina hästar en underhållsdos. Det är inte på något vis onyttigt och medverkar till att bibehålla en god bakteriekultur i tarmarna.

Jasså? Jag hade aldrig tidigare stött på detta, iofs så har mina hästar haft fina magar så jag har aldrig behövt tänka på det heller :)
Tack för tipset! Nu får vi se vad som händer i lilla magen på honom då! :)

Lite OT och lite trådkap...
Men hur ger man fil?
Min häst kan bli lite rasslig i magen när vi är på tävling, speciellt då meeting då vi är borta längre. Häller man bara i fil i kraften då, eller? Hur mycket?

Hej!

Jag vet inte hur man ger fil- jag vet hur man inte gör!!

Steg 1. Skaffa häst som gillar fil!
steg 2. Häll filen över maten.

Själv fick jag häst som hatade fil och skulle ha 1 liter/dag (krävs mycket för att det ska göra nån skillnad- sen om det verkligen gör skillnad låter jag vara osagt). Iaf det funkar inte att försöka hälla direkt från förpackningen- då blir man väldigt filig. Det funkar inte att hälla över maten, eller stoppa i spruta och ge (jo, det funkar på små mängder- men en liter.. Glöm att få tag i hästen igen när man släppt för att fylla på sprutan.

Till slut köpte jag det "dyra" mag-tarmmedlet (som jag förstås inte minns vad det heter) och vips var alla problem lösta!

/ Lavinia

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har verkligen snöat in på att lära mig mer om hormoner och hälsa nu, och jag älskar verkligen känslan av att vara driven av ett...
Svar
0
· Visningar
1 645
Senast: cassiopeja
·
Hästmänniskan Hejsan, Jag letade efter min första egna häst för 1 år sedan och jag var och provred ett 8 årigt fullblod när jag råkade hitta hästen...
4 5 6
Svar
108
· Visningar
19 714
Senast: mackan
·
  • Låst
Tjatter Middagen är i full gång, alla pratar, skrattar och har trevligt. Speciellt @Monstermom trivs med livet. Äntligen hemma från skogarna...
65 66 67
Svar
1 326
· Visningar
49 297
Hästvård Önskar få lite hjälp och tips,och gärna olika synvinklar på det hela... Hästen,en 18-årig varmblodsvalack,gammal travare,köptes av...
2
Svar
24
· Visningar
5 989
Senast: Boj
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar